Annons:
Etiketthamster
Läst 1237 ggr
Aja85
2/12/15, 9:16 AM

Söta grönsaker

Hej!
Är det någon som vet vilka grönsaker som är söta? Vet att morot ingår i den kategorin. Vore jättesnällt om jag kunde få en lista 🙂

Annons:
Sindri
2/12/15, 9:33 AM
#1

Jordärtskockor, rödbetor, tomater, palsternackor, majs.

Aja85
2/12/15, 9:42 AM
#2

#1: Tack så mycket för hjälpen 🙂 Har nämligen en hamster med diabetes, så jag försöker göra allt jag kan för att han inte ska få ngt sött i sig, även om det är naturligt socker.

Sindri
2/12/15, 10:30 AM
#3

Men åh, då blir det nog fel. Han skall undvika allt med socker. Det finns sockerarter i grönsaker. Ge honom inte rotfrukter t ex. Bjud på sallad, gurka, squash, vitkål, rödkål. Jordärtskockor KAN gå bra, innehåller ett ämne som skall hjälpa till att stabilisera blodsockret.

Jag vet ingenting om hamstermat, får han någon sorts pellets eller annat torrfoder som du köper? Jag vet att många hundar och katter får diabetes och det beror på fodret som innehåller för mycket kolhydrater. Kolla på påsarnas innehållsdeklaration vad det står på kolhydrater. Det skall vara så lågt som möjligt.
Får han sprutor också?

Aja85
2/12/15, 11:42 AM
#4

Ok. Men sallad och gurka är ju mest vatten,  iaf gurkan? Om jag minns rätt är den 97% vatten. Som torrfoder har han ett som tillgodoser allt en hamster behöver. Har också tänkt att börja blanda lite eget, för till skillnad från katter och hundar tröttnar hamstrar på sitt Foder om alla ser likadana ut jämt. Det var en överraskning för mig. Har bott med en katt som har ätit samma torrfoder i 8år nu. Man lär sig ngt nytt varje dag 😉
Han får inget insulin, eftersom det kan man tyvärr inte ge till hamstrar. Det enda man kan göra är att bromsa sjukdomsförloppet 😕

Sindri
2/12/15, 3:04 PM
#5

Att bromsa sjukdomsförloppet görs bäst med kosten, insulin ger biverkningar, så det är ju positivt.

Det finns väl hamstrar som lever vilt - i Sydamerika? Du kanske kan googla på vad som är artriktig föda för en hamster? T ex här
http://vildvittrans.wix.com/home#!foder--vatten/c11ol

wildalia
2/13/15, 11:51 PM
#6

Motion är väldigt viktigt för de som har diabetes. Kanske detta gäller djur också.

Annons:
Upp till toppen
Annons: