Annons:
Etiketthamster
Läst 1521 ggr
Aja85
2/12/15, 9:10 AM

Egetblandat foder

Hej!
Är detta en bra blandning för dvärghamstrar?

Hamster Complete
Axa Grynblandning
Gröna/röda linser
Hirs
Pumpakärnor

Annons:
anna.fogel
2/13/15, 9:43 PM
#1

Puffar upp åt dig, vill också veta!

Scorpio97
2/13/15, 9:52 PM
#2

Svarade i tråden inne på dvärghamster också, men kan svara här också.

Linser bör ges kokta, men annars bör det där fungera. Men tänk på att hamstern kan gå upp i vikt av för mycket pumpakärnor och hirs.


//Jessie

Aja85
2/14/15, 6:31 AM
#3

#2: Ok. Har läst att det är många som ger sina hamstrar fågel blandningar. Är det en speciell sort eller kan man köpa den på t ex ICA eller Coop? "Dogman" är märket på en jag har sett.

Aja85
2/14/15, 7:33 AM
#4

Tänker också på mängd till hamster. Om jag gör en blandning som har sånt som både en guldhamster och en dvärghamster kan äta, går det då att bara ge dvärghamstern mindre av den sorten eller måste jag göra två olika blandningar? Har läst lite varstans att det är skillnad på vad en guldhamster och en dvärghamster behöver.

Scorpio97
2/14/15, 11:35 AM
#5

Det beror lite på vad det är i den. Jag upplever att det ofta är väldigt mycket solrosfrön i blandningar man köper på ica, och solrosfrön ger snabbt tjocka hamstrar. Jag köper en utan solrosfrön på djuraffären. Vet dock inga speciella märken. 

Guldhamstrar och dvärghamstrar har i stort sätt samma behov, så du kan ge samma.


//Jessie

Aja85
2/14/15, 4:32 PM
#6

#5: Ok. Hur är det med mängd ingredienser? Är det noga med hur mycket man har tar av varje sort i blandningen eller kan man improvisera?

Annons:
Scorpio97
2/14/15, 4:48 PM
#7

#6 Jag höftar ganska mycket. Har nog lite mer grynblandning än fågelfrön, sen blandar jag i vad jag har hemma helt enkelt. Man lär sig efter ett tag. Går hamstern upp i vikt är det för mycket frön, och vice versa.


//Jessie

Aja85
2/15/15, 8:10 AM
#8

#7: Ok. Tack för hjälpen :) Har du ngt recept du vill dela med dig till en nybörjare, som är livrädd för att det ska bli fel?

Scorpio97
2/15/15, 12:24 PM
#9

#8 Jag använder inga recept tyvärr, men jag kan skriva ungefär hur jag gör. Måtten är alltså inte helt precisa, utan jag chansar lite här eftersom jag inte mäter vanligtvis.

5-6 dl grynblandning
4-5 dl fågelfrön
1 dl torkade örter
0.5-1 dl torkat kött (hundgodis)
0.5-1 dl blandade nötter/frön (hasselnötter, solrosfrön, sesamfrön osv)

Annars kommer det upp ganska mycket om man googlar på "hamstermat recept" (:


//Jessie

Mirre395
2/15/15, 12:56 PM
#10

Jag utgår från detta recept: http://eldangens.weebly.com/foder--mat.html Men jag blandar alltid i olika saker och tillsätter mycket annat smått och gott. Detta är ett väldigt bra recept men det finns även bra recept på svenska hamsterföreningens hemsida:) Jag skulle säga att det viktigaste att få med i maten är Axa grynblandning eller hela vetekärnor, underlatblandning, protein (mjölmaskar, torkat kött, hundmat, och lite fetare frön som solrosfrön sedan går det att tillsätta lite vad som helst (som är säkert förstås). Jag skulle säga att receptet saknar lite för mycket och pumpafrön är inget nödvändigt. Då skulle jag nog satsa på något i form av det jag länkade eller det recept som finns på svenska hamsterföreningens hemsida.

Aja85
2/15/15, 4:00 PM
#11

Ok. Tänker på att blanda eget för att försäkra mig om att min lilla dvärghamster inte får i sig ngt socker. Har också en guldhamster med diabetes, så jag tänkte att han kanske skulle kunna äta det med, för att han behöver ju sockerfritt automatiskt. (Det var därför jag undrade om även guldhamstrar skulle kunna äta samma blandning :) ) Vad är det för hundmat man ska ha? Märke menar jag.

Scorpio97
2/15/15, 4:05 PM
#12

#11 Hundmat med så högt köttinnehåll som möjligt, och inte "konstiga" grejer i (vissa har exempelvis socker i sig, vilket såklart inte är bra)

Orijen har jag sett flera som använder. Själv köper jag rent, torkat kött. Finns på vissa djuraffärer.


//Jessie

Aja85
2/15/15, 4:24 PM
#13

Men förresten, "Hamster Completen" innehåller väl allt hon behöver? Då borde jag ju inte behöva hundfoder, eller?

Annons:
Ellys
2/15/15, 4:31 PM
#14

Blir väll lite tråkigt att endast leva på pellets? Hamstrar spenderar mycket tid på att leta mat, jag skulle blanda i mer i blandningen än att enbart ha pellets.  Jag har  både hamster complete och hundfoder :)

Ellys
2/15/15, 4:34 PM
#15

Och fröblandning samt annat :)

Aja85
2/15/15, 4:34 PM
#16

#14: Ok. Använder du som #12 rent torkat kött eller har du hundfoder?

Ellys
2/15/15, 4:39 PM
#17

Jag använder mig av ett hundfoder som heter Doggy Junior, använder det eftersom  dvärghamstrarna här hemma hade det i sin mat när dem kom. Det är säkert bättre och framförallt naturligare att ha torkat kött, finns varianter av torrfoder som nästan enbart består av det, men det är tydligen dyrt

Upp till toppen
Annons: