Annons:
Etikettguldhamster
Läst 3055 ggr
wildalia
2015-02-06 23:11

Två guldhamstrar tillsammans

Hej Läste en annons där dem säljer två guldhamstrar som bor tillsammans, honor. Dem är ca 6 mån. Hur vanligt är det att guldhamstrar kan vara tillsammans ?

/ Bild borttagen då jag såg att den tillhör Blocket. Imasy.

Annons:
Candela
2015-02-06 23:29
#1

De ska inte bo tillsammans, och det är imponerande att de inte har börjat bråka med varandra än, efter 6 månader 😮

Imasy
2015-02-07 10:27
#2

Jag har haft mor och dotter sammanboende en gång för många många år sedan. Det var väl egentligen inte planerat att de skulle bo ihop, men då de aldrig började bråka antar jag att jag lät dem vara.

De började dock aldrig att bråka, utan jag särade på dem när mamman blev dräktig igen, se de bodde tillsammans ett bra tag.

Skulle dock aldrig rekommendera detta till någon och det var nog mer att jag hade tur än att hamstrar gillar sällskap.

Roonja
2015-02-07 14:43
#3

Detta är olagligt. 😕 Men även jag har faktiskt haft guldhamster ihop, men det var mååångar år sedan. Det fungerade. I vissa fall kan man ha "tur". Men jag anser att man ska låta bli då det faktiskt är en stor risk och något som inte är lagligt. 😕

uz00x
2015-02-07 15:08
#4

Vad ä det för annons, om man får fråga, du kan Pma mig :)

wildalia
2015-02-07 16:48
#5

Hur kan det vara olagligt om det fungerar ? Det är väl alltid bra att djur har sällskap om dem trivs med det. Läste att dessa två hamstrar var halvsyskon, fast det vet dem väl inte om ;-) Dem bodde i ganska stor Bur. Akvarium som var hela 125 cm lång. Storlek på Bur kan ju avgöra mkt. Den som sålde kunde inte vara så novis då denne hade haft uppföding på hamstrar men skulle nu sluta. Hade jag haft plats hade jag gärna tsgit dessa, då dem var väldigt tama och snälla.

Roonja
2015-02-07 17:00
#6

#5 Ja, jo men det är ju ändå olagligt, en lag som är nerskriven! Så även om det fungerar så är det något man inte ska göra. 😕
Ja, precis. Storleken på deras levnadsyta kan göra mycket men jag anser att det är fel ändå. Jag har mejlat annonsören och berättat hur det står till. Hoppas hon svarar! 🙂 Även fast hon skrev att hon inte ville ha mejl. 😛
Jag såg även att hon hade "vadd"? Och hon hade hybridungar, så jag påpekade även detta! 🙂

Annons:
Patriszija
2015-02-07 17:02
#7

Förmodligen för att det inte är att rekommendera och hör till ovanligheter. Sen kan de kanske vända på 2 sek helt plötsligt. Vem som helst kan föda upp hamstrar och med tanke på att det varken står färg eller annan viktig info om djuren så undrar man ju..

Roonja
2015-02-07 17:06
#8

#7 Precis.. Det var precis som hände med två här hemma. Jag visste inte ens att det fanns en hamsterförening då, så jag hade inte hunnit läsa på. Det kanske var år 2004. De två guldhamstrarna fungerade jättebra ihop tills en dag då allt vände och de började bråka ordentligt. Som tur skadade de inte varandra.

Cireea
2015-02-07 17:24
#9

Får jag ställa en fråga angående bilden, vems är bilden?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

wildalia
2015-02-07 18:51
#10

Var hittar du Ronja att det är FÖRBJUDET att ha två guldhamstrar ihop ? Jordbruksverkets regler. Citerar : 2 § Guldhamstrar ska hållas ensamma från det att de börjar visa aggressivitet mot varandra. Guldhamstrar som tillhör samma kull får efter avvänjning fortsättningsvis hållas tillsammans till och med åtta veckors ålder. Finns INGEN lag som säger att Guldhamstrar som trivs ihop måste vara ensamma. Det finns heller inget som säger att man inte får blanda dvärj hamstrar så dem blir hybrider. Vi har inget förbud för " blandraser" i Sverige. Vi har heller inget registreringsplikt. Att alla hamstrar måste vara registrerade.

wildalia
2015-02-07 19:15
#11

Min fråga var inte om Pekpinnar… Min fråga var om det är vanligt eller förekommande, att guldhamstrar kan trivas ihop ! Så glöm det där med olagligt för det är det inte ! Om man är intresserad utav djur och dess skötsel och vad Djurskyddslagen säger. Föreslår jag att man går in på Jordbruksverkets hemsida och läser om i detta fallet, Gnagare. Det är inte okej att maila någon och kritisera sin personliga åsikt ! Ta reda på fakta innan och gå inte bara efter vad " andra" säger !

uz00x
2015-02-07 19:23
#12

Hamstrr kan ibland lägga upp en front av att de trivs ihop, men sällan är det fallet. Det är väldigt onaturligt och stressande för dem båda att bo ihop. Men ja, det är tyvärr allt för förekommande att folk har dem tillsammans.

Cireea
2015-02-07 19:26
#13

TS, för att svara på din fråga. 

Det är faktiskt inte allt för vanligt att guldhamstrar trivs tillsammans, annars skulle ju aldrig jordbruksverket tagit upp det här med att guldhamstrar bör säras på vid minsta aggressivitet gentemot varandra. Man märker skillnad redan när en hona brunstar och inte. När honan inte brunstar attackerar dom oftast hanen medan honan inte attackerar om hon brunstar. 

Jag har aldrig haft guldhamstrar tillsammans och skulle aldrig ha det heller just för att det finns en enorm risk att det plötsligt vänder en dag och så hittar men en av hamstrarna allvarligt skadad eller till och med död i buren. 

Vissa funkar tillsammans men jag skulle aldrig ta en onödig risk bara för att det ibland händer att guldhamstrar kan vara i samma Bur utan att slåss till döds. Då är det bättre att hålla dom en och en.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Roonja
2015-02-07 22:32
#14

#10 Tolka det hur du vill. 🙂 Men jag har pratat med jordbruksverket(för några år sedan då även jag ifrågasatte detta) och detta är en lag. Efter 8 veckor får de inte bo tillsammans, punkt, slut. Hur bra de än fungerar ihop. 🙂

Nu mins jag inte exakt heller men det står att alla hamsterarter ska bo i par eller grupper enligt lag förutom guldhamstrar som är solitära djur. 🙂

Irrevirr
2015-02-07 23:45
#15

#10 Det står ju uttryckligen att guldhamstrar SKA hållas ensamma och att de får hållas tillsammans till och med åtta veckors ålder och då bara om de tillhör samma kull. Med andra ord får man inte hålla guldhamstrar ihop efter det.

wildalia
2015-02-08 20:48
#16

Hänvisar till citeringen tagen från Jbv hemsida ! Inlägget handlade heller inte om det var lagligt eller inte, för det VET jag att det är ! Att guldhamstrar inte skall bo ihop fler, vet nog de flesta som skaffar dem. Då vet ni även om att man behöver Länstyrelsens tillstånd att hålla fler en 6 hamstrar hemma som är för avel/försäljning ! P.s. När jag var ung viste jag ALLT, när jag blev äldre lärde jag mig hur lite jag egentligen vet. Man lär sig hela tiden ngt !

Cireea
2015-02-08 20:50
#17

#16 Var står det att man behöver tillstånd?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Imasy
2015-02-08 20:55
#18

#17

Man behöver ett paragraf 16 tillstånd precis som med katter, hundar osv. Dock när jag har varit i kontakt med LST gällande den frågan verkar de inte hålla lika hårt på det, antar att man inte ser hamsteravel (eller andra smådjur) på samma sätt som större dyrare djur.

Vet dock inte om detta är synen hos LST som gäller över hela landet eller om det är olika beroende å vilket län man bor i.

Cireea
2015-02-08 20:56
#19

#18  Uppfödning går som hobbyverksamhet om du inte går med vinst  eller en omsättning på över 50 000 kr/år. Antalet burar för en avel spelar ingen roll. Däremot måste man ha länsstyrelsens tillstånd om man driver exempelvis ett smådjurspensionat. 

Däremot behövs inget tillstånd när man har en hamsteruppfödning så länge man då inte går med vinst vilket knappast någon uppfödare gör 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Imasy
2015-02-08 21:03
#20

#19

Den handläggaren jag pratade med sa att gränsen gick vid 6 burar, de har inget med antalet kronor man drar in, det är överlämnat till skatteverket.

Men man går ju inte med vinst om man föder upp katter heller t.ex, men där krävs det ju samma tillstånd för uppfödning.

Enligt lagen gäller ju samma regler för uppfödning, men jag tror helt enkelt att man ser genom fingrarna när det gäller smådjur, så länge man inte bedriver någon form av grossistprojekt.

Annons:
Fiona1234
2015-02-08 21:05
#21

Nej, man behöver inte tillstånd för att driva en uppfödning om man inte som #18 säger går i vinst och driver sin uppfödning som ett företag. Man kan omöjligt ha en omsättning över 50 000 kr/år när man säljer hamstrar för 200-250 kr/st och kanske 1-5 kullar per år.

Håller man fler än ett visst antal burar av någons annans djur så behöver man tillstånd som Erica säger- när man driver ett smådjurpensionat.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Imasy
2015-02-08 21:06
#22

Men nu förväxlar ni länsstyrelsen och skatteverket här ;) Dessa två har inget med varandra att göra på så vis.

Länsstyrelsen skiter i hur mycket du säljer djuren för. Och skatteverket bryr sig inte ett dugg om hur många djur du har, de ser bara till din vinst.

Fiona1234
2015-02-08 21:08
#23

Du får gärna visa mig vart det står att man behöver tillstånd för uppfödning av hamster 🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
2015-02-08 21:12
#24

Direkt från länsstyrelsen: Om du håller, föder upp eller säljer andra sällskapsdjur än hund och katt, behöver du bara tillstånd om du har en större verksamhet som är yrkesmässig. 

yrkesmässig = Det är din huvudsakliga inkomst. Du tjänar på att hålla, föder upp och säljer djuren. 

Vilket inte uppfödare gör och därför behövs inget tillstånd.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Imasy
2015-02-08 21:13
#25

Från LST Örebros hemsida:

Pälsdjursuppfödning

Det krävs alltid tillstånd när man föder upp pälsdjur.

För övriga sällskapsdjur krävs tillstånd vid:
  • Yrkesmässig hållning/uppfödning/försäljning
  • Upplåtande/förvaring eller utfodring av sex eller fler kaniner eller illrar per år
  • Upplåtande/förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar sex eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år

Detta tolkar jag som att man kan krävas på tillstånd om man har fler än 6 burar hemma.

Cireea
2015-02-08 21:16
#26

Men jag tolkar det som att det behövs ENDAST om det är yrkesmässigt då man på länsstyrelsens hemsida kan läsa exakt det: 

Om du håller, föder upp eller säljer andra sällskapsdjur än hund och katt, behöver du bara tillstånd om du har en större verksamhet som är yrkesmässig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fiona1234
2015-02-08 21:20
#27

'' Enligt 16 § djurskyddslagen (1988:534) krävs tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning håller, föder upp, upplåter, säljer eller tar emot djur för förvaring eller utfodring '' 

Sen efter vilken gräns som anser som ''större omfattning'' har jag ingen aning om. Men då skulle ju dvs alla uppfödare av hamster behöva tillstånd, vilket inte en enda har.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
Imasy
2015-02-08 21:22
#28

Det står ju i texten att det alltid krävs tillstånd om man föder upp smådjur.

När jag skrev om detta för några år sedan så blev det ett rabalder utan dess like, folk blev helt galna på det jag skrev, men jag antar att folk blev "nervösa" över att de bedrev en verksamhet som det krävdes tillstånd för ;)

Så här står det på LST´s sida iaf:

Vad kan jag söka tillstånd för?

  • Hållande av djur: att ha hand om egna eller andras djur utan ersättning.
  • Uppfödning: uppfödning av djur i större omfattning.
  • Försäljning: försäljning av djur från egen eller andras uppfödning i större omfattning.
  • Upplåtande av djur: verksamhet som innebär att, mot ersättning, låna ut djur.
  • förvaring eller utfodring av djur: verksamhet som innebär att samtidigt och regelbundet antingen ta emot andras djur mot ersättning eller ta emot djur i syfte att förmedla dem.

Behöver jag söka tillstånd?

Yrkesmässig verksamhet

Bedöms verksamheten vara yrkesmässig är verksamheten tillståndspliktig oavsett antal djur eller förvaringsutrymmen.

Pälsdjursuppfödning

Det krävs alltid tillstånd när man föder upp pälsdjur.

För övriga sällskapsdjur krävs tillstånd vid:
  • Yrkesmässig hållning/uppfödning/försäljning
  • Upplåtande/förvaring eller utfodring av sex eller fler kaniner eller illrar per år
  • Upplåtande/förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar sex eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år

Verksamheter med övriga sällskapsdjur som kan vara tillståndspliktiga är till exempel:

  • Zoobutiker och andra verksamheter som säljer sällskapsdjur yrkesmässigt
  • Smådjurspensionat
  • Uthyrning av sommarkaniner
  • Uppfödning av foderdjur (ryggradsdjur)
  • Akvarieuthyrningsverksamhet
Cireea
2015-02-08 21:22
#29

För andra sällskapsdjur än hund och katt krävs tillstånd för: 

-Yrkesmässig hållning/uppfödning/försäljning  
-Upplåtande/förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år  
-Upplåtande/förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år 

Några definitioner: 
Håller = har hand om egna eller andras djur  
Förvarar och utfodrar = tar emot andras djur mot ersättning eller tar emot djur i syfte att förmedla dem t.ex. omplacering och inackordering  
Upplåter djur = lånar ut djur mot ersättning  
Sällskapsdjur = ryggradsdjur som används eller ska användas som sällskaps-, hobby- eller foderdjur, inklusive alla typer av hundar och katter.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Imasy
2015-02-08 21:27
#30

#27

Ja, jag tror faktiskt att många uppfödare skulle kunna krävas på ett tillstånd, men jag har aldrig hört om någon som har skaffat ett och jag har aldrig hört om någon som fått ansöka om ett efter en kontroll heller.

Större omfattning kanske är en tolkningsfråga? Men låt oss säga att man får tre kullar/år med tio ungar i varje kull. Det är ändå 30 djur man säljer och det lär väl räknas som "större omfattning" ?

Imasy
2015-02-08 21:28
#31

#29

Fast det du skriver om omfattar ju inte hamster ;)

Cireea
2015-02-08 21:29
#32

Jo..varför inte?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Olivia8383
2015-02-08 21:43
#33

Jag personligen hade nog frågat länsstyrelsen då detta kan tolkas på olika sätt. De borde ju skriva så att alla förstår klart och tydligt vad de menar istället för att man måste sitta och tolka. Jag känner mig väldigt liten när jag skriver att jag inte förstår men de borde ju se till att alla får samma budskap och att det inte kan tolkas på olika sätt. Annars så kanske man tror att man gör rätt fast man inte gör det. Tycker att ni har en väldigt intressant diskussion faktiskt då det nog är bra för alla uppfödare att få veta om man behöver tillstånd eller inte. 🙂

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Cireea
2015-02-08 22:39
#34

Jag mailade och väntar nu på svar :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Roonja
2015-02-08 23:06
#35

Min familj har ringt jbv angående mycket, för vi har kennel och vi har/har haft uppfödning av många gnagare, bla marsvin, chinchilla, dvärg & guldhamster. Min seriösa avel av guldhamstrar och dvärghamstrar behövde inte ha något särskilt tillstånd. 🙂 Så de som tror det har nog misstolkat! 🙂 Man behöver tillstånd om man går i vinst! Och det är det sista jag gör! 😛

Imasy
2015-02-09 00:31
#36

#35

Fast det stämmer ju inte, att man enbart måste ha tillstånd om man går med vinst. Ingen kattuppfödare jag känner får så pass mycket i vinst att den räknas som hobbyverksamhet, men alla har tillstånd för att de måste.

Jag har även varit ute i ett vanvårdshem där en gubbe fått tillstånd till att ha 50 katter som sällskap, och gjorde noll kr i vinst.

Däremot så tror jag mer, efter den erfarenheten jag har efter att ha "bråkat" med LST, att det är så att de tolkar reglerna olika, att det är upp till handläggaren.

Ett fall i Sthlms län för några år sedan, hjälpte jag en uppfödare av hamstrar med en överklagan. Hen hade blivit anmäld, fått besök och fått flera påpekningar. Bla så hade hen inga hus till sina hamstrar utan en massa bomaterial de gjorde en "igloo" av, det fick man absolut inte ha och hen blev ålagd att skaffa hus på minst 10*15 cm till alla.

en annan anmärkning hen fick var att maten, dvs fröerna, lades inte i skålar utan spreds ut i buren så hamstrarna fick leta lite efter maten, det fick man inte heller göra.

wildalia
2015-02-09 14:34
#37

Imasy du har helt RÄTT ! Känner bla till en hamsteruppfödare som valde att avsluta sin uppfödning. Länstyrelsen kom hem till dem i ett annat ärende och såg att det fanns fler burar med hamstrar en 6 stycken, och såg även att dem hade inget tillstånd. Skaffa tillstånd eller avsluta sade dem. Uppf valde att sluta och sålde av alla sina hamstrar. Ja det är inte mkt folk vet om egentligen ! Tillstånd kostar inget, men sedan kan man få djurinspektörer som kommer och kollar så att djuren har det bra. Titt som tätt.

wildalia
2015-02-09 14:41
#38

Ronja har ni tillstånd från Länstyrelsen på kenneln och även föder upp gnagare så skall det finnas tillstånd även på dessa det bedrivs avel och fler en 6 djur. Vet inte vart du får allt ifrån eller så lyssnar du inte på vad folk säger. Kan vara bra att själv gå in och läsa på Jordbruksverket sida. Där står svart på vitt. Precis som Imasy skriver är det stor skillnad på Länstyrelsen ( djur) och skatteverket. All hobbyverksamhet i dag räknas som en rörelse oavsett hur mkt back man går på sina djur.

wildalia
2015-02-09 15:05
#39

Det finns även folk som okynnes anmäler djuruppfödare. Tyvärr kan dem göra detta anonymt. Då kommer Länstyrelsen hem och kollar igenom alla djur och burar och ser om det behövs tillstånd. Finns det inget att anmärka på kostar det inget. Annars går ett besök på ca 800-1000 kr. Det är rätt att det är lite olika mellan olika Länstyrelse i landet, även om reglerna är densamma från Jbv !

Roonja
2015-02-09 16:57
#40

INTE katt eller andra arter. Vi frågade endast om små gnagare, dvs hamstrar. Jag sa ALDRIG andra djurarter. Så där missförstod ni. Vi har pratat med jbv så det är rätt….

Roonja
2015-02-09 17:02
#41

Nu tycker jag du är allmänt elak wildalia. :/ Vi har kennel och tillstånd. Men vi frågade även, år 2009, när vi startade upp aveln av guldhamstrar, ifall man behövde tillstånd på en sådan avel om vi hade över 6 djur och det behövdes inte. Jag lyssnar absolut, men jag lyssnar på jbv och inte dig då det är de som har rätt. Eftersom jag frågat redan så är det ju inte du som bestämmer om jag ska ha tillstånd eller ej. :) Eftersom de har varit här också och kollat och aldrig sagt nå. De har varit här ett antal gånger mellan 2009 och 2014 och jag har även frågat flera gånger då. De var här när jag hade runt 50 hamstrar och de sa fortfarande att jag inte behövde tillstånd eftersom jag inte gick i vinst. 

Jag har inte varit in på skatteverket eller pratat med dem, utan jbv. :) Det verkar som du inte läser eller förstår vad jag skriver. Jag har ringt till jbv och inte skatteverket. De har varit här och kollat och jag har inte bara fått svart på vitt utan också fått höra det från dem. Så läs på lite innan du klankar ner på mig är du snäll. :) Jag har drivit en seriös hamsteruppfödning i 6 år och är registrerad uppfödare i Shf. Jag är ju inte direkt dum heller….men du verkar få mig att se ut som det. :( Jag brukar inte brusa upp men nu tog jag illa vid mig. så jag ber om ursäkt ifall jag låter hård. :) 

Själv har jag inget imot ett tillstånd. :) De får gärna komma hit och godkänna. Men jag fick klartecken för många år sedan att detta inte behövdes :)

Annons:
Cireea
2015-02-09 17:03
#42

Jag pratade med både jordbruksverket och länsstyrelsen idag och dom är lite kluven i frågan. Dom säger att man ska ha tillstånd om man har mer än sex burar…men det finns ingen blankett som hänger ihop med den form av uppfödning exempelvis jag har. Blanketten dom hade som var närmast var om man hade sex eller fler gnagare hemma.. mot ersättning. vilket inte alls stämmer in. Så dom blev lite förvirrade och kunde inte svara på frågorna som vi ställde. 

Så vi fick ett nummer till en kvinna som har hand om djurhållning som vi ska ringa imorgon för att få klartecken i vad som är rätt, jag har inget emot ett tillstånd om det nu behövs men jag tycker det verkar väldigt flummigt och jag vill ha tydliga svar på vad som gäller. 

Det var väldigt rörigt. Jordbruksverket skickade mig till länsstyrelsen och så tvärtom. Man kastades fram och tillbaka en jäkla massa och kvinnan på jbv hade ingen aning för hon förstod själv att blanketterna inte alls stämde överens med det jag beskrev och dom på länsstyrelsen visste inte heller någonting. Ja, vi får se vad den här kvinnan säger imorgon. Förhoppningsvis får jag bra svar och om nu ett tillstånd behövs så skaffar jag ett med en gång 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

wildalia
2015-02-10 21:42
#43

Ronja mitt svar var inte riktat som elakt ! Men jag tror inte du förstår vad jag menar. Du skrev bla att det är lag på att inte ha 2 guldhamstrar tillsammans, fast det står att dem skall flyttas när dem blir aggressiva . Men vanligtvis skall inte guldhamstrar gå ihop, det är nog de flesta medvetna om, men det finns tydligen undantag och det är inte förbjudet att ha två ihop. Det finns förbud och så finns det sådant som inte är straffbart. Tex det är förbjudet att gå i mot röd gubbe ( övergångställe) Men det är inte straffbart. Ja konstig att ngt kan vara förbjudet men samtidigt inte straffbart. 2009 hade fortfarande varje kommun hand om djurfrågor och ev tillstånd. Numera är det Länstyrelsen i varje kommun/län. Reglerna har ändrats för både tillstånd om regler gällande avel och handhava större mängd djur. Ang skatteverket var det inte svaret riktat mot dig. Sorry

wildalia
2015-02-10 21:46
#44

Glömde skriva Ronja… Dem kan omöjligen ha sagt till dig att du behöver inget tillstånd för att du inte går med vinst. Det har dem inget intresse i, det är här Skatteverket kommer in. Det är skillnad på Skatteverket och tillstånd för djur. Precis som Imasy skriver. Därför blir inte ditt svar tillförlitligt eller så missförstod du.

Roonja
2015-02-10 21:52
#45

suck… vet inte vad jag ska säga riktigt. 🙂 Jag kan i alla fall säga att jag tagit reda på all information och tillstånd behövde jag inte. Tror ingen hamsteruppfödare har det… Jag har som sagt inget emot det dock. 🙂 Vi får ju snart svar från Erica också. 🙂

wildalia
2015-02-10 22:12
#46

Hm hela inlägget kom inte in # under 43. Ja det skall bli intressant vad dem svarar Imasy. Det står att det krävs tillstånd på Jbv sida. Tillstånd krävde Länsstyrelsen av en hamsteruppf i Västra Götaland. Reglerna gällande djur har de senaste åren ändrats mkt. Man behöver tillstånd om man har fler en 10 hundar/katter hemma eller om man får 3 eller mer kullar/året. Tillståndet behövs från Länstyrelsen. Luddigt när det gäller smådjur. Hoppas Imasy får bra svar och kan räta ut frågorna. Jag hade gärna avlat guldhamster om jag hade haft plats o tiden. Älskar blått

Dominic340
2015-02-11 18:03
#47

Fast Wildalia vf ens ta risken att ha två Guldhamstrar ihop efter åtta veckors ålder  bara för att de*verkar gå bra* Rätt som det e så kan det hända något kanske efter en dag, en månad elr tom ett år men saken e att du kan ALDRIG veta när å hur å om Guldhamstrar börjar slåss… Å när de väl börjar slåss kan det gå otroligt fort att du inte ens hinner rädda livet på den ena bara för att de "verkade" trivas ihop.. Å tänk om det händer nattetid när du ligger å slaggar å så vaknar du av åsynen att en hamster dött å en annan svårt skadad…

En Guldhamster efter åttaveckor skulle med sannolikhet inte sakna sin kompis och om du läser hur hamstrar lever i vilt tillstånd så lever de som solitära individer å har inget behov av att ha sällskap som tex marsvin. Så nej! Skulle aldrig utsätta mina djur för den högst troliga risken och med allt vad det innebär.

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

wildalia
2015-02-11 23:13
#48

Dominic det kan även hända med dv hamster. Ena dagen funkar det nästa dag/kväll slåss dem. Så det där precis likadant. Grannens dvärjar började bara slåss en dag. Tur att dem var hemma just då och kunde sära på dem.. Det har inte gått att sätta ihop dem efter det. Det var kullsyskon, samma kön. Nej naturligtvis skall dem säras på, men ser att många guldhamstrar går ihop i zooaffärer och det funkar. När det gäller djur förövrig så kan man aldrig veta. Kan vara två hundar som helt plötsligt börjar slåss på liv och död. Tack jag har själv varit med om detta. Så funkar det så funkar det, om än ovanligt !

Annons:
Roonja
2015-02-12 10:29
#49

Jag tycker du resonerar väldigt konstigt Wildalia. Du säger emot alla regler, rekommendationer och allt sunt förnuft. Man måste faktiskt använda det. Tycker du försöker hitta en sak att säga emot allt vi säger. Man SKA inte ha guldhamstrar ihop, lag eller inte så SKA man inte. Man ska inte utsätta dem för risken. Du tror också att Du har rätt gällande tillstånd. Men jag har pratat personligen med folk från jbv och inget tillstånd behövdes då. Som sagt har jag INGET emot det men de sa då att det inte behövdes. 

Btw, dvärghamstrar som slåss är oftast djuraffärshamstrar och det är inget man ska avla på. Det är ovanligt att uppfödarhamstrar inte klarar att bo ihop.

Dominic340
2015-02-12 11:37
#50

Wildalia Dvärghamstrar förutom Kinesisk dvärghamster lever i par elr grupp likadant med hundar! Du kan inte jämföra bråk mellan FLOCKDJUR och SOLITÄRA djur… 

Vet du ens hur Guldar lever i naturen? De lever inte tillsammans utan de lever ensamma att ha ihop två guldar går emot naturens lag… Dvärgar å hundar däremot e flockdjur å således skapta för att leva tillsammans det e INTE guldar!

Du säger att du sett guldar levt ihop i affären vet du det har ja med å ja har även sett vilka hemska sår dessa stackare har fått den ena hade fått flera bett i ANSIKTET! Guldar vill helst leva ensamma eftersom de e skapta så!!

Å ja det har blivit svårare att få dvärgar att gå ihop iom att många köper dvärgar i från djurbutiker å de e HYBRIDER! Man ska inte avla på hybrider dela för att hamstrarna får atrbundna sjukdomar SAMT att de blir svårare att hålla dessa i grupp och i par just för att man korsat två olika arter å de får svårare att samsas pga att de olika arterna har olika sätt att kommunicera med varandra då kan du tänka dig själv hur ohälsosamt Hybrid avel e..

Därför vill inte seriösa uppf. av dvärghamstrar avla på hybrider SAMT att i naturen e det inte heller naturligt för två olika arter att föröka sig då de går emot naturens lag samt att de utplånar sig själva ifall de förökar sig! Det e först när människan(grossiter) blandat dem som de känt sig tvungna att para sig i vilt tillstånd hade detta aldrig skett eftersom de hade lett till deras undergång på sikt å dvärgarna  ligger redan risigt till pga grossiter så vf ens påtala Hybrid avel.. Nej det e inte förbjudet men det e inte heller något att rekommender för HAMSTRARNAS skull.

F.ö så tyckte ja jämförelsen mellan hund/dvärg bråk och guldhamsterbråk var kass då de första ofta fungerar bra i par/grupp och  e flockdjur medans den senare e  ett utpräglat ensamlevande djur å ska således inte hållas ihop.

Ser du logiken Wildalia?

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

wildalia
2015-02-12 22:51
#51

Jag tycker inte att ni läser vad jag skriver…… Inlägget handlade väl inte om att sätta ihop två guldhamstrar, det handlade väl om hur vanligt det är att de kan leva ihop. Men här var man tvungen att skriva ut pekpinnar med en gång om att det är olagligt, vilket det INTE är. Vad det gäller tillstånd så kommer snart visa sig ! Det står i alla fall på Jbv hemsida under paragrafer. Roonja vet du inte om att nya regler kommer hela tiden ang djur och uppfödning ? Något som inte behövdes förr kanske behövs nu. Dessutom kan jag skriva att grannens dv hamstrar är äkta vintervita, men köpta i zooaffär hos en Medarbetare som föder upp själv. -- Alla djur kan slåss ! Och självklart skall man inte sätta ihop två guldhamstrar, men samtidigt kan man inte hänvisa till en vild art i öken. Våra guldhamstrar är framodlade av människan. Dessutom har alla vilda djur mycket mera utrymmen att röra på sig och kan själva bestämma om de vill leva i hop eller inte. P.s alla hundar är INTE flockdjur. Även här framodlad av människan !

uz00x
2015-02-13 03:55
#52

nu petar jag in här lite granna (Y) :)

Alla hundar är flockdjur, även om vissa individer klarar sig bättre som ensamhund. Och ja du har rätt till att alla djur an slåss, men se det som att sätta ihop 2 hästar i en box, det funkar inte i längden, tillslut kommer något att hända för eller senare. Det är tyvärr vanligt att man har guldhamstrar ihop då det uppfattas som okej, även om det inte är det.

Roonja
2015-02-13 06:28
#53

Ja de är förodlade av människan, MEN de är inte avlade att bo tillsammans och är inte sönderavlade av människan så de har förlorat vilda instinkter. Jo jag vet att det kommer nya regler hela tiden angående uppfödning. Men jag är ju inte den ända som kan ta redan på det heller och jag följer shf:s regler och rekommendationer. Tycker du försöker dumförklara mig här. Jag kan läsa mellan raderna och vi läser precis vad du skriver. ;) Därför får du alla svar. :) Jag håller helt och hållet med dominic. Man kan inte jämföra flockdjur med solitära djur, absolut inte.. vissa flockdjur fungerar heller inte ihop. Vissa hundar till exempel kan försöka ta död på varandra. Lika så andra arter. Men man kan inte undgå att guldhamstrar är solitära djur och SKA bo själva..

Ellys
2015-02-13 07:04
#54

Jag skulle aldrig ha två eller fler guldhamstrar ihop. Även om de skulle tolerera varandra. Hamstrarna skulle leva i en stress och onaturlig situation. Tycker att man ska inte bara ska tänka på det fysiska bråket (självklart vikigt det med såklart) utan tänka på hur hamstern är inombords. Vi kanske ser på hamstrarnas utsida att dem inte bråkar, men inombords är dem jättestressade

Wellcraft
2015-02-13 17:13
#55

Hamstrar är solitära, där kommer skillnaden in.
De är inga kolonidjur - som exempelvis kaniner eller våra tamkatter är (numera).
De är inte flockdjur som hästar & hundar.
De är just solitära och det är inte etiskt försvarbart att tvinga ihop extremt solitära djur.
Oavsett om det ser ut att funka eller inte så är det att leka med ödet. Nästa dag kanske bara ett huvud finns kvar av den ena hamstern.
Extremt onödigt & tyder bara på okunskap hos ägaren.

Att man råkat göra det förr är dock helt förståeligt, hamstern har inte funnits hos människan länge och förr fanns det knappt någon fakta alls att få tag på om djuret.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
[PrincessDiva]
2015-02-13 22:37
#56

Hade länsstyrelsen hos mig i somras. Då hade jag 16 vuxna möss (höll då på med min musuppfödning) med 10 burar där 2 hanar bodde ensamma. Länsstyrelsen frågade mig om jag bedrev avel då jag hade så mycket möss. Ja sa jag då. Det var ingen frågan alls om tillstånd. Dom berömde mig för att det var snyggt och städat, alla burar var prydliga, plus att jag också hade sex chinchillor, 4 fåglar, 4 marsvin och 4 hamstrar. Med andra ord en sjuhelsikes massa burar. Dock så frågade dom mig varför jag hade så många olika djur, och jag svarade ärligt och sant att det är ett stort intresse för just gnagare, men att jag just då bara bedrev avel på möss. Dom hade inget att anmärka på, och vi stod länge och pratade trevligt om uppfödning, utställningar och hur stort det börjar bli i sverige med att ställa ut och föda upp gnagare.

När det gäller guldhamster så ja det är solitärt djur och ska inte gå ihop med en annan guld efter 8 veckor.  Vad säger just ordet solitärt? Med sunt förnuft och förståelse för ordet solitärt så förstår man att man har inte två guldar ihop. Det är samma sak med kampfisk, du sätter inte ner 2 hanar tillsammans i samma akvarie för då slåss dom till döds. Det är stor skillnad på solitära djur och flockdjur.

wildalia
2015-02-14 00:05
#57

Nej alla djur är inte flockdjur utan dem är individer. I bland får man se till individen. Vad det gäller hästar så har jag haft två hingstar ( shettisar) Boendes i samma box i många år. Funkade utmärkt ! Jag har haft hundar som absolut inte skall bo med någon annan hund. Finns tom hundras som endast funkar ihop med sin egna avkomma. Vad det gäller kampfisk har jag även haft två hanar i samma kar, av misstag. Fungerade även detta. Så vist finns det individer inom alla arter som kan eller kan inte fungera tillsammans. Frågan gällde fortfarande, hur vanligt det är ! PrinsessDiva får jag då fråga varför Länstyrelsen var hos dig överhuvudtaget om dem inte var där för att kolla din uppfödning av djur ! Här i Västra Götaland behövde en guldhamsteruppf tillstånd för att hålla på med uppfödning. Som jag skrivit tidigare så kom dem dit i ett annat ärende och såg alla hamstrar. Roonja du får tolka in " raderna " som du vill. Förstår inte varför du tar åt dig ! Som annan har skrivit och jag vet av erfarenhet, även om inte jag har varit med om Länstyrelsen Så verkar det som att olika regler gäller olika i landet. Vilket är konstigt då Jbv regler gäller hela landet och alla djur/djuruppfödning.

[PrincessDiva]
2015-02-14 00:23
#58

Någon hade gjort en anonym anmälan på mig om att vi hade många djur. Men som sagt så hade dom ingenting alls att anmärka på, och inget tal om överhuvudtaget jag skulle ha tillstånd för att bedriva avel eller ha mer än 6 burar.

Vet en uppfödare som har över 100 djur hemma, haft länsstyrelsen hos sig (på grund av människor som vill vara elaka och ställa till bråk) och i bägge dessa fall talades det inte om tillstånd för antal burar.

jag vet till och med uppfödare som själva har ringt till länsstyrelsen och bett dom komma ut och granska deras uppfödning och få godkänt som seriös uppfödare. Men länsstyrelsen har då svarat dom att det inget dom gör. Dom åker bara ut om dom får en anmälan om att djur skulle fara illa på något sätt.

Eller så är det så att länsstyrelsen struntar helt i vissa av sina egna regler.

 Det låter oerhört konstigt att så många av oss som är uppfödare här i sverige av smådjur och bara en enda historia där en uppfödare har krävts på tillstånd.

Sammanlagt är vi nog i sverige mer än 1000 uppfödare av smådjur och gnagare  och ingen av oss har garanterat inget tillstånd eller ens hört om detta.

[PrincessDiva]
2015-02-14 00:51
#59

Sen personligen Wildalia så tycker jag det är helt idiotiskt som djurägare att ens ta risken att ha 2 solitära djur tillsammans oavsett hur dom är som individer. Är dom solitära djur ska dom banne mig leva solitärt, annars räknas det faktiskt som djurplågeri. Bara för att det funkar att ha 2 djur som är solitärer tillsammans så betyder det inte att dom mår bra av det. Skulle det sen råka bli så illa att djuren har ihjäl varandra eller skadar varandra och dom är solitärer och länsstyrelsen får reda på detta så kan du faktiskt få betala böter för djurplågeri och du blir av medd ina djur.  Om detta sen skulle upprepa sig så går det så pass långt att du faktiskt kan bli nekad att få ha djur överhuvudtaget.

Som exempel, en hund ska vara ett flockdjur, men ja det finns undantag där hundar inte tycker om andra hundar. Som hundägare är det ditt ansvar att se till att din hund inte stöter på andra hundar och ställer till med bråk. Skulle din hund ställa till med bråk och skada eller döda så har polis och länsstyrelse rätt av avliva din och hund om den anses för aggressiv, dessutom kan du själv bli anmäld till länsstyrelsen och betala skadestånd för att du har misslyckats som hundägare att hålla rätt på din hund.  MEN däremot om detta skulle gälla guldhamster och slagsmål som leder till skador så skulle dom inte avliva guldhamstrarna, utan dom skulle ge dig en varning om att guldhamstrar är solitärer och ska leva ensamma, i värsta fall så skulle dom ta dina guldhamstrar ifrån dig om dom anser dig vara helt och hållen olämplig som guldhamsterägare. Djur som räknas som solitärer chansar man inte på att ha ihop oavsett hur dom är som individer, det är mer en regel att dom ryker ihop tills döden inträffar  än ett undantag att dom inte ryker ihop. Djur som räknas som flockdjur har man i par, enda fram till man ser att djuren inte trivs med sällskap, då särar man och antingen prövar en annan introducering eller låter dom leva ensamma.  Flockdjur ser man mer till som individ, för där är det inte "normalt" beteende att slåss med sin burkamrat, men hos solitärer tar man inte hänsyn till individ för att där anses det "normalt" att dom är väldigt revirhävdande och slåss för att hävda sitt revir.

[PrincessDiva]
2015-02-14 00:59
#60

Så n ej det är inte speciellt vanligt att djur som räknas som solitärer går ihop. Men ja det finns fall där det har funkat. Men där anser jag personligen mycket dumt av djurägare att ens tillåta detta, för det kan som sagt smälla när som helst och det kan smälla ordentligt.

[PrincessDiva]
2015-02-14 01:28
#61

http://www.jordbruksverket.se/download/18.37e9ac46144f41921cd16327/1401795414737/2014-017.pdf

Här på sidan 18 och 38 står klart och tydligt paragraf om att guldhamstrar efter 8 veckors ålder ska leva ensamma.

På sidan 18
**2 § Guldhamstrar ska hållas ensamma från det de börjar visa aggressivitet mot varandra. Guldhamstrar som tillhör samma kull får efter avvänjning fortsättningsvis hållas tillsammans till och med åtta veckors ålder.
**

Med andra ord så efter åtta veckor ska dom leva ensamma, annars bryter du faktiskt mot lagen.

Imasy
2015-02-14 01:30
#62

#58

ja det händer att LST struntar i sina egna regler. Dock tror jag mer på att det är den enskilde handläggaren som inte har koll på hur regelverket ser ut alt tolkar reglerna och rekommendationerna på olika sätt.

Jag har läst protokoll där man anmärkt på saker som inte är ett regelbrott, dvs djurägaren gjorde inget fel. Jag har läst protokoll där man struntat i att anmärka på uppenbara fel där djurägaren kan fortsätta göra fel med LSTs goda minne. Jag har varit med om att en inspektör har läckt uppgifter till sin vän/kontakt på lokaltidningen i ett fall som inte kunde stämmas av i protokollen, som är en offentlig handling.

Att de aldrig har bett en hamster(smådjurs)uppfödare ansöka om tillstånd betyder egentligen ingenting. Men om man bedriver avel av kaniner behöver man väl tillstånd? Om man har vad som räknas kaningård? Har dålig koll där.

Jag har själv för några år sedan när jag födde upp i kontakt med LST i frågan om tillstånd. Svaret jag fick? Jo: "Nja…eh… mmm. njaaae… äh, det behövs nog inte…eh". Tycker det svaret talar för sig själv.

Annons:
[PrincessDiva]
2015-02-14 01:41
#63

Det kan nog ligga något i det du säger. Kan ju faktiskt också vara en gammal regel som kanske är på väg att träda ur kraft eller ändras då det är så många i sverige idag som föder upp smådjur och det har blivit så stort i sverige.

Cireea
2015-02-14 02:33
#64

Har försökt flertalet gånger få tag på den där kvinnan som har hand om djurhållning men får inget som helst svar när jag ringer. Försöker igen på måndag. Vill väldigt gärna ha svar på vilken blankett som ska användas då den vi blev hänvisad till inte alls stämmer överens med vad jag beskrev.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[PrincessDiva]
2015-02-14 02:52
#65

Hoppas du får svar, för som sagt det står faktiskt att är det mer än 6 st burar så ska du ha tillstånd. Dock till en viss del kan jag tycka det är löjligt, men tänker jag närmare så ju fler djur du har, desto mer ansvar. Ju fler djur du har desto lättare är det att falla  och missköta sina djur.

I länken jag skickade stod även att man skulle gå en kurs för det djur man har tänkt ha till försäljning och uppfödning. Det är också något jag aldrig tidigare har hört talas om. 16 timmars kurs ska du gå för bedrivning av verksamhet av ett djurslag.

Shalin
2015-02-14 11:04
#66

Men hur tycker ni andra att man ska göra med den kinesiska dvärghamstern? Vissa säger att de ska vara ensamma medans vissa säger att det är en oerhört stor risk att dom börjar bråka. Jag skulle väldigt gärna vilja skaffa ett par i framtiden så det är därför jag undrar. 

Jag har lekt med tanken att det skulle vara kul att ha två guldhamstrar ihop. Ifall de har en tillräckligt stor Bur skulle det nog gå tänkte jag. Men det är nog som ni säger för stressande för dom. Det skulle vara intressant att veta ifall man kan avla dom på ett sådant sätt att dom senare faktiskt kan trivas ihop :)


Wellcraft
2015-02-14 11:46
#67

#57 Inte ovanligt att man kan ha hingstar tillsammans. I det vilda brukar flocklösa hingstar slå ihop sig med varandra tills de har funnit sig en varsinn flock.
Och fortfarande, oavsett kön på hästen så är det ett flockdjur.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[PrincessDiva]
2015-02-14 15:03
#68

Shalin jag kan rekommendera dig att skaffa kineser från Birgitta Gutke som har Golden´s uppfödning. Ta kontakt med henne och kolla av om hon fortfarande föder upp kineser. Hon har sina i par och dom slåss faktiskt inte.

Shalin
2015-02-14 20:35
#69

#68 Jag ska nog inte skaffa nu då jag har 4 campbell tjejer men i framtiden så vill jag absolut det. Ska definitivt kolla in uppfödningen iallafall och spara namnet :) Tack för svar :)


Annons:
wildalia
2015-02-14 22:21
#70

Prinsess Diva. Det behövs inte tolkas så i lagen, att guldhamster måste vara ensamma. Läs längre upp vad jag har skrivit. Det står fortfarande FRÅN att det de visar aggression skall hållas ensamma. Det står faktist inte att de är förbjudet ! Missförstå nu inte, jag påvisar inte att man skall hålla guldhamster tillsammans, men fortfarande är det inte olagligt ! Så vi kan skippa det nu. Inget i lagen är hugget i sten. Det finns alltid utrymme till olika tolkningar ! Jag hoppas att Kaosarn får ngt svar från LST och att det verkligen är en djurhandläggare och ingen okunnig i området. Och som det är nu, verkar det som LST i Söder är riktigt ute i blåsväder många ggr :-(

Ljungåsen
2015-02-15 08:24
#71

#70 I bilaga 1:4 (som handlar om boyta för gnagare) i L80 står följande:

Vuxna guldhamstar får inte hållas tillsammans. Måtten gäller minsta yta vid grupphållning av avvanda guldhamstrar i samma kull upp till 8 veckors ålder och för ensam avelshona med kull.

Detta kan man ju inte tolka på något annat sätt än att guldhamstar bara får hållas tillsammans om det handlar om hona med kull, eller kullsyskon - och då bara upp till 8 veckor. Annars är det inte tillåtet.

Upp till toppen
Annons: