Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1376 ggr
anna.fogel
2015-02-06 19:16

Nybörjarhjälp

Nu är jag och dottern förhoppningsvis snart ägare till fina exentrions Vintage gold! Tänkte kolla med er om det är nåt jag missat! Till basmat tänkte jag blanda axa grynblandning, 4kornskross och en bra parakitblandning. Lite av samma grönsaker som marsvinen får, dvs olika kål, paprika, broccoli mm Några dagar/ vecka lite kokt kött eller egengjord Barnmat. Ska köpa en begagnad dunabur imorgon, ca 70* 45. I buren finns /kommer finnas ett trähus, sandbad som ska fyllas med chinchillasand, matskålar, toapapper att boa med och nån kartong eller gren att gnaga på. Behövs en toalåda? Och vad har man i den? Kommer ha kutterspån i resten av buren. Ska även ha en lekhage/låda av nåt slag med mer leksaker, kanske ett extra stort sandbad osv. Tips? //Anna

Annons:
Scorpio97
2015-02-06 19:22
#1

 Man måste inte ha toalåda om man inte vill, dom flesta hamstrar väljer då ut ett toahörn eller använder sandbadet som toa, men om man vill kan man ha ett med kattsand. Kattsanden ska då vara lerbaserad men inte klumpbildande. 

Vissa kutterspån kan damma en del och se till att den inte är gjort från barrträd. Det är nämligen inte bra. 

Om jag förstod rätt är det guldhamster ni skaffar? Tänk då på att papova-viruset fortfarande finns, och om det bodde en guldhamster i buren ni köper kan det vara bra att desinfektera den. Med exempelvis virkon. 

Annars låter det bra! (: Verkar som att ni har läst på ordentligt.


//Jessie

guanabana
2015-02-06 22:16
#2

Det låter som att ni har prickat av det mesta, i alla fall är det inget annat jag kommer på just nu. Man kan ha två skålar/toaletter som sagt - ena för hamsterbad och den andra för toabestyr som du pratade om. Det viktigaste är att man har minst en sandskål/toa. Chinchillasand funkar till båda syften,, däremot kan det bli lite smådyrt i längden. Meeen precis som andra djur och människor har hamstrar personlighet. Min första guldhamster uppskattade att ha en hundskål i keramik för toa och en extra hamstertoaletthus för sandbad (det var så hon gillade att ha det). Min andra hamster däremot tyckte det var urdumt att ha ett extra sandbad när hon redan hade sin favoritskål. Så det ledde till att hon välte(!) toahuset gång på gång tills hon slutligen lyckades grävde ner det halvvägs genom spånet så det stod upp som ett sjunkande skepp. Hamstertrappan var också en skitdum idé så den hakade (!) hon loss, drog iväg med den och grävde ner i spånet tills det såg ut som ett sjunkande skepp. Samma sak med en av matskålarna som visst var på helt fel plats enligt henne. Här nånstans började jag se ett mönster. :P I alla fall, det jag ville ha sagt är bara att du verkar ha koll på allt som behövs enligt "manualen". Var bara beredd på att er hamster kanske har en annan åsikt om vad som borde stå i manualen. ;) Grattis till er nykomling! :)

anna.fogel
2015-02-06 22:37
#3

Tack! Har tänkt på att rengöra buren, och nu vet jag med vad, toppen! Haha vilken härlig hamster du verkar haft, klart hon ska bestämma var sakerna ska vara 😊 Har ni nåt förslag på bra kattsand till toan?

anna.fogel
2015-02-06 22:40
#4

Jo jag köper spån på storbal på granngården, vet dock inte vad gör träd det är från.. kanske ska ta och maila dem om det!

anna.fogel
2015-02-16 21:45
#5

Nu har vi fått hem våran Stella, så nu kommer fler frågor! Hon är väldigt på att komma upp ur buren/lekhagen, även när hon fick springa i badkaret sprang hon mest runt kanterna och försökte komma upp. Är hon bara sprallig eller otrygg? Hon fick även springa fritt i köket ikväll, hon nosade runt och verkade glad. Fast det är ju svårt att avgöra eftersom vi inte känner varandra än ☺ Ungefär hur små springor kan en guldhamster komma under? Tack!

Charlotte94
2015-02-17 00:01
#6

Jag har papperspellets till mina hamstrar, eftersom min ena hamster är allergisk mot spån och träpellets. Tycker de funkar jättebra med toalett papperspellets :)

Annons:
Odette
2015-02-17 19:26
#7

Men åh va kul att hon är så pigg och framåt, låter som att hon är ungefär som hon har varit hemma hos mig. Hon har en hel del energi kan jag säga haha.  Blev otroligt lugnt när hon for- för hon krävde mest uppmärksamhet av alla 😃
(Sen lite tomt också förstås)

Hon kommer nog att ösa på rätt bra och ha full sprutt i benen, men så småningom blir de ju äldre och därmed lite lugnare. De kan ta sig igenom supersmala springor, under skåp, bakom spisen osv. Så täpp igen minsta lilla hål/springa om ni har henne lös i ett rum. De försvinner väldigt lätt så ta inga risker, det är mitt råd. Har underskattat dem alltför många gånger själv så 😇

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

anna.fogel
2015-02-17 20:11
#8

Haha ja hon är en vilding ☺ men hoppar som sagt upp i handen direkt! Och vi har även varit och grejat i buren kring 17-18 tiden för att hon ska vakna, och hon har inte alls verkat sur över det 😊 har ett ganska hamster - säkert hem har jag insett, hon har fått springa i hela köket, hallen och dotterns rum och det enda som hon kan försvinna under är en soffa i dotterns rum. Men hon är knappt intresserad av några "leksaker" utan verkar bara vilja upp ur leklådan eller springa iväg.. vill ju inte att hon ska känna sig stressad!

Odette
2015-02-18 14:59
#9

Ni har inga småspringor vid spis eller skåp, skafferi etc? Jag har haft en del som lyckats ta sig ut och in i kök (inte i det hus vi bor i nu dock haha), de har alltid hittat nåt litet rackarns hål nånstans.
Hon är nog lite av en fullt ös-medvetslös tjej, hon har väl inte "tid" att leka med leksaker. Utmaningen är ju att klara av allt som verkar "omöjligt" 😛

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

anna.fogel
2015-02-22 20:18
#10

Jo vid spisen finns en liten glipa, men jag tvivlar på att hon kan ta sig in där, men kanske ska sätta för för säkerhets skull! Tack för alla kloka ord och tips!

Upp till toppen
Annons: