Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1634 ggr
[lenniiis]
2/4/15, 6:44 PM

(X) Mata orm med levande hamstrar

Hängde på blocket och kikade i "djur" kategorin. Kungspyton till salu. Coolt, går in och kikar (skulle aldrig någonsin i mitt liv skaffa det, bara kul att kolla). Ser att personen har en hamsteruppfödning för att ge levande föda… Finns en bild på när ormen kramar en liten hamster. Är detta lagligt? Jag blev så choklad och fick världens jävla ångest. Om det är lagligt är det ju het sjukt !!!

Annons:
Saffran0Spice
2/4/15, 6:46 PM
#1

Nej, det är inte längre lagligt att mata med levande - enligt min ormägare till vän =)

[RC1393]
2/4/15, 6:47 PM
#2

Nej, levande ryggradsdjur får inte ges som föda, utan de ska vara avlivade i förväg.

[lenniiis]
2/4/15, 6:47 PM
#3

Tänkte väl det!!! Jag är helt skärrad!

[lenniiis]
2/4/15, 6:48 PM
#4

Undrar om den var levande… Det fanns ju bild på buren med levande dvärghamstrar inuti, och på den andra kramade ormen en hamster 😭

Ellys
2/4/15, 6:49 PM
#5

Pinsamt att den ormägaren inte har koll på vad som är lagligt

Magi-cat
2/4/15, 6:50 PM
#6

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[lenniiis]
2/4/15, 6:51 PM
#7

Tycker mest det är hemskt 😕 Förstår inte hur man kan med att ge levande, oskyldiga djur till ett rovdjur. Visst är det naturligt och det händer i det vilda… Men när man självmant sätter in en stackars hamster i en Bur med en orm i… Jag fattar fan inte. Hela min vecka är typ förstörd 😭

iWontBite
2/4/15, 6:51 PM
#8

Nej, det är inte lagligt att mata sina djur med levande föda. Tyvärr många idioter som tror att det är det är det och att deras reptiler "inte äter något annat", vilket normaliserar det i vissa kretsar. Djuraffärer som säljer möss osv till dessa personer säger ofta inget om de heller, eftersom de gör vinst på det och så länge de själva inte matar sina reptiler med levande djur så kan de inte fällas för något lagbrott själva.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[lenniiis]
2/4/15, 6:54 PM
#9

Men jag blir så arg!! Stackars små älsklingar 😕 Usch, jag gillar inte ormar. Vet att det absolut inte är ormens fel och det är ju så de är gjorda… Men det är så OTÄCKT bara 😕 Fy fy fy !!

bs666
2/4/15, 6:56 PM
#10

#7 Skulle du kunna länka till annonsen?

[lenniiis]
2/4/15, 6:58 PM
#11

Får man göra så? Vet att vissa blir arga för man "hänger ut" personen…

Cireea
2/4/15, 6:58 PM
#12

Men TS, har du pratat med säljaren och verkligen kollat om hamstern levde vid det tillfället då ormen fick den? 

Det kan ju lika gärna vara så att personen föder upp hamstrar för att sedan "slakta" dom och ge som dött föda. 

Jag tycker det är lite förhastat att börja skrika varg innan du sett den.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[lenniiis]
2/4/15, 7:01 PM
#13

Nej, det har jag inte! Har mejlat och påpekat det så vi får väl se vad hon svarar. Men tycker att man borde poängtera i annonsen att man måste avliva dem innan man matar ormen med det.. Och det gjorde hon inte. Men som sagt - hon kanske är en bra "mat-uppfödare" och avlivar innan.

Annons:
tötenöten
2/4/15, 7:01 PM
#14

-Länk bortplockad av admin-

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

tötenöten
2/4/15, 7:02 PM
#15

Står dock inget om att de matas levande, men ändå.. Usch.. Skulle gärna kunna ta över bara "maten"..

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

kattella
2/4/15, 7:03 PM
#16

Skulle du kunna länka?

Cireea
2/4/15, 7:03 PM
#17

Jag vill inte se några länkar till annonsen då det är att hänga ut en person offentligt. Vill man ha länken får man ta det privat! 

Tills dess att vi vet om ormägaren ger föda levande eller inte tycker jag inte att vi ska komma med några pekpinnar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

lollynonna
2/4/15, 7:04 PM
#18

Har nu mejlat denna person och frågat om den verkligen vet vad det är för djur den har hemma,och frågat om de äts levande:)

Edit: det står mus uppfödning medföljes då det i själva verket är hamstrar. vill ni kolla annonsen så sök på kungspyton ,längst ner på blocketsidan är annonsen. är inte detta tillåtet att säga heller så får admin gärna plocka bort kommentaren:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Cireea
2/4/15, 7:06 PM
#19

#13 Ja, det kanske man kan tycka men det är ändå lite mycket att bli upprörd när man inte vet sanningen. Du ser en bild på en Bur med levande djur och sedan en bild där ormen kramar om ett djur. Man ser inte på bilden om djuret är levande eller om den gavs levande. Därför bör man först kontakta säljaren och höra sig för. 

Sen kanske säljaren även pratar med blivande köpare vad som gäller när det kommer till matning. Vi vet ingenting än så länge. Därför tycker jag att vi ska ta det lilla lugna.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ellys
2/4/15, 7:07 PM
#20

Det här kan kanske låta lite naivt eller långsökt, men läste annonsen och såg att man fick med en "matningspincett", kanske hon inte vill ta i hamstern för att den redan var död innan? I alla fall, brukar se på djurpogram och då kan man se att dem matar reptilerna i tex djurparker döda möss med någon slags pincett? (En teori i alla fall)

Annons:
Taggeman
2/4/15, 7:08 PM
#21

Är det den här annonsen så står det musuppfödning med bla. matningspincett.

Så det innebär nog inte att ormen matas med levande mus. 

-länk bortplockad av admin- oki ser nu att ni inte villa ha med länken.

Jag tror att den kramar bytet för bättre aptit.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

lollynonna
2/4/15, 7:10 PM
#22

#21 man får inte länka,läser du tråden har det upprepats 2 ggr redan:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Cireea
2/4/15, 7:10 PM
#23

Man brukar mata ormar med pincett först och främst för att djuret är dött men också för att det finns en risk att ormen hugger dig i handen när den vill komma åt bytet. 

#21 Plockade bort din länk då jag redan tidigare påpekat att jag inte vill se länkar i den här tråden.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Taggeman
2/4/15, 7:11 PM
#24

#22 När jag skrev så stog det inget om länkningar. 🤦‍♂️

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Cireea
2/4/15, 7:12 PM
#25

#24 Kolla inlägg 17


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Taggeman
2/4/15, 7:13 PM
#26

#25 Länk 17 fanns inte när jag börja leta efter annons o skriva.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[lenniiis]
2/4/15, 7:24 PM
#27

Men om den redan är död… Varför kramar den? Och känns lite konstigt att hon inte nämnde att de måste avlivas innan i annonsen. Men som Kaosarn säger vet vi ju inte hela sanningen!

Annons:
Cireea
2/4/15, 7:27 PM
#28

#27 Det är ett ätbeteende som finns kvar hos ormar. Varför samlar hamstrar mat trots att dom lever i fångenskap? Dom får ju påfyllnad varje dag. Det är för att det är ett beteende som lever kvar trots att djuret hålls i fångenskap. 

Dessutom kramar ormar om djuret för att krossa alla benen i kroppen på djuret, på så sätt är det lättare att svälja helt. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[lenniiis]
2/4/15, 8:03 PM
#29

Jahaa! :o Det hade jag faktiskt ingen aning om! Hon svarade att hon har ihjäl dom innan! Så min okunnighet skapade den här stackars tråden… Jag trodde att det var självklart att krama = levande föda.

[lenniiis]
2/4/15, 8:03 PM
#30

Jahaa! :o Det hade jag faktiskt ingen aning om! Hon svarade att hon har ihjäl dom innan! Så min okunnighet skapade den här stackars tråden… Jag trodde att det var självklart att krama = levande föda.

Magi-cat
2/4/15, 8:06 PM
#31

#29 Det var ju skönt att det fick en förklaring. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lenniiis]
2/4/15, 8:52 PM
#32

#31 Ja, absolut! Hon är trevlig i mejlen och verkar förstå att man kan undra. När hon avlivar hamstrarna knäcker hon dock nacken på dem… 😕 Tja, jag skulle aldrig vilja ha orm i alla fall…

hamster58
2/5/15, 10:29 AM
#33

Hej.Blir så upprörd hur man kan ge levande djur till orm.Detta är förbjudet .

Man får inte ge levande föda till orm.Om du vet vem det är så anmäld det till miljökontoret du kan vara anonym om du inte vill stå för det offentligt.

Stackars hamstrar……

Cireea
2/5/15, 10:32 AM
#34

#33 Om du läst hela tråden, vilket du inte verkar, så har vi fått bekräftat att personen på blocket inte ger sin orm levande föda. 

Jag tycker verkligen det är dags att folk vaknar upp, ormar behöver mat precis som alla andra djur. Sen om det är råttor, hamstrar, kycklingar eller what ever, det kan inte vi göra något åt. Det finns massor av olika husdjur som behöver olika sorts föda och det ska vi andra  respektera. 

Det är inte synd om hamstrarna då dom är döda vid matning vilket är bra mycket bättre än vad som händer dom i naturen. Djur dödar djur. Så har det alltid varit och kommer alltid vara, alla kan inte vara vegetarianer. Jag menar, inte ens hamstrar är vegetarianer. Ska vi inte tycka synd om insekterna dom äter också? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Upp till toppen
Annons: