Annons:
Etiketthamster
Läst 1452 ggr
[Pomelo & Gigi]
2015-02-04 11:56

Hamster frågor

Hej Jag hade tänkt skaffa mig två st campbell hamstrar och jag har en Bur som är 70 cm lång och 40 cm bred (en duna bur) och jag undrar ungefär hur många gånger man kan städa buren har nämligen hört att det inte är bra att städa buren varje vecka eftersom hamstrarna blir stessade av det, räcker detmed 1 gång i månaden? Behöver man två vattenflaskor till två hamstrar eftersom man kan bara ha en vattenflaska i en duna Bur eller bråkar de då? (jag har två st av allt annat) Kan man ge okokt ris och pasta till hamstrar? Någon som vet om man kan ge Royal Canin kattunge Foder till hamster för protein? Kan man ge Ojeien (stav) kattgodis som är 100% torkat kött från bland annat lamm,gris och kyckling? Kan man ge kokos? Kan man ha typ petshop hus i buren (har en massa från när kag var liten och tycker det skulle verka gulligt) Vet inte om campbells tuggar mycket på saker hade en Hybrid förrut och den tuggade inget? Är det jobbigt med honor som brunstar (campbell)?

Annons:
Scorpio97
2015-02-04 16:54
#1

Hur ofta man behöver städa beror på hur smutsigt det är. Och trygga hamstrar brukar inte bli stressade av att man städar en gång i veckan. Man kan om man vill ta lite av det gamla spånet och strö ut i den nystädade buren. Jag städar ungefär varannan vecka. 

Man bör ha två av allting tills man ser att det fungerar, helst efter att dom blivit könsmogna. Verkar dom fungera bra ihop då kan man prova att ta bort det.

Man bör inte ge okokt ris eller pasta. Kokt, utan salt ska det vara.

Om det inte är kryddor, salt eller annat olämpligt i det kan man ge det. Dock innehåller RC saker som majsglukos (vad jag vet är det i princip socker?) och jäst, så jag skulle personligen inte ge det. Bättre då med Orijien, som är rent kött. 

Kokos går bra att ge.

Man bör inte ha plasthus i buren, eftersom hamstrarna kan gå i sig plast om dom gnager på det samt att det blir väldigt dålig luft i dom. Du kan dock ha dom i rasthagen, där man har uppsikt.

Det är individuellt hur mycket dom gnager, det går inte att svara på. Men man bör naturligtvis erbjuda grejer att gnaga på, exempelvis trähus och olika grenar/kvistar. 

 Dvärgar brunstar inte lika tydligt som guldhamstrar gör, oftast märker man inget alls.


//Jessie

[Pomelo & Gigi]
2015-02-04 21:00
#2

Tack för alla svaren ❤️ #1

annlen68
2015-02-06 15:45
#3

En gång i veckan är lagom att städa buren. och nej - en frisk och trygg hamster blir inte stressad av det. De är renliga djur och uppskattar snarare att det hålls rent.

vår hamster sprätter dessutom Sand duktigt omkring sig i buren så det blir smutsigt så det räcker på en vecka! 😃

En gång i månaden är på tok för lite!

[Pomelo & Gigi]
2015-02-07 13:28
#4

Räcker det med att städa varannan vecka eftersom jag är allergisk mot damm och när man häller i nytt Bottenmaterial blir det dammigt i rummet även fast jag använder alspån

Scorpio97
2015-02-07 15:53
#5

#4 Jag städar som sagt varannan, och då är inte buren speciellt smutsig. Vet folk med SAMLA-lådor som städar bara en gång i månaden. Så det beror helt på hur smutsigt det blir.


//Jessie

Kelin
2015-02-07 16:20
#6

Jag byter ut hälften av spånet varje vecka och byter ut allt spån vid behov funkar super bra! Sen beror det på hur mycket spån du har i och hur hamstrarna beter sig. Spån i hus måste jag ibland byta oftare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: