Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1202 ggr
ItsAlvaa
2/3/15, 7:49 AM

Hur ofta?

Hej, jag har skaffat en dvärghamster för ungefär två veckor sedan, och jag undrar en sak om buren och hygienen. Detta är den första gången jag äger en hamster.

1. Hur ofta bör man städa buren? Jag har bara städat det en gång och det känns för lite.

2. Behöver man tvätta sin hamster någon gång?  Jag har aldrig gjort det, men jag undrar bara om man behöver det.
Det känns lite onödigt för enligt djuraffären så 'tvättar' de sig med någon slags ''sand''  jag fick när jag köpte hamstern.

Annons:
[Stockholmsbruden]
2/3/15, 8:07 AM
#1

Skaffar du en hamster och har ingen aning om vad den behöver? Vet inte hur ofta buren ska städas för att hamstern ska må bra, eller varför de ska ha ett Sandbad? Shit..

ItsAlvaa
2/3/15, 8:10 AM
#2

#1 Jo, såklart jag gör, jag började läsa om hamstrar en månad innan jag skaffade henne, men jag vill bara vara säker.

Ellys
2/3/15, 8:29 AM
#3

Städa buren när det behövs, tex när det börjar lukta. Det beror jättemycket på hur stor Bur man har också, jag behöver bara städa buren 1-2 gånger i månaden pga att jag har lite över 25 liter i min Bur. Medan min systers Bur, en mellanduna, behöver städas runt 1 gång i veckan (bor två campells i den). Man kan aldrig bli fulllärd, i början lär man sig ganska mycket nytt hela tiden men ett måste är att kunna basic sakerna tycker jag

annlen68
2/3/15, 1:51 PM
#4

1. Vi städar buren + inredningen en gång i veckan. Mer sällan än så skulle vi definitivt inte kunna vänta då vår hamster grisar ner väldigt mycket genom att bl a sprätta Sand överallt 🙂

2. NEJ! Du ska definitivt aldrig tvätta din hamster! Det sköter de själva bl a med hjälp av sandbad!

Dvärgvädur
2/3/15, 2:40 PM
#5

Jag städar mina burar en gång i veckan, tömmer helt och hållet och fyller på nytt. 

Som de ovan sagt sköter hamstrarna sin pälsskötsel dels genom att putsa sig men även genom att rulla sig i sandbad. Du kan ha en helt vanlig burk utan vassa kanter att ha Sand i så kommer din hamster sköta det duktigt på egen hand. 

Lycka till, du ska inte känna att du inte är välkommen att ställa frågor för att folk ska tycka att du är oerfaren, för många frågor man man aldrig ställa!

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

guanabana
2/3/15, 5:51 PM
#6

#5 Håller med föregående. Ställ så många frågor du känner att du behöver. Bättre att fråga än att gå omkring och känna sig osäker eller inte veta vad man ska göra. Städtiden varierar som du kanske märker på tidigare inlägg i tråden. Det beror helt enkelt på olika saker: Hur stor är buren. En större Bur blir inte lika snabbt smutsig. Hur många delar buren (om det är dvärghamstrar. Guldhamstrar ska definitivt inte dela bur) Hur mycket/snabbt "grisar" din hamster ner buren. Alla hamstrar är individer och har sina egna vanor, En sandskål behövs för kiss och tvättning av pälsen, de tvättar sin egen päls. När jag hade guldhamster brukade jag köpa chinchillasand och använda en gammal hundskål i keramik, men skålen kan ju vara nästan vad som helst som passar. En gång i veckan för en större burrengöring kan vara en bra början att testa med, du märker snabbt om du behöver städa mer ofta eller kan vänta ett par dagar extra mellan gångerna. Sandskål för guldhamstrar bör rengöras 1 ggr/dag, vet inte om dvärghamstrar har andra vanor som kräver mer ofta. Låter man kissig Sand ligga för länge luktar det ju snabbt av kiss och det blir svårare att tvätta rent. Sen är det bra att "punktstäda" eller "små-städa" varje dag. Det är att plocka upp efter färsk föda som din hamster kan ha gömt någonstans, ex i boet,, annars riskera det ruttna och det är ju inte bra om din hamster får i sig det. Strö med mycket bajspluttar kan man också skopa ur och om det behövs ersätta med ny strö när man ser det. Det sistnämnda behövs alltså inte varje dag utan så ofta du märker att det behövs. Men det vill säga om din hamster har en vana att bajsa på vissa ställen och inte sprider ut det överallt. Är bajset ganska jämt utspritt är det kanske mer lönt att ta en större städning oftare. Lycka till!

Annons:
Bellabusa
2/4/15, 5:22 AM
#7

När jag skaffar mig ett djur som jag vill veta mer om så "känner jag in mig" på djuret. Vad kan jag göra för att den ska må som bäst? Jämför med naturen i det landet och miljö den ursprungligen kommer ifrån. Hur rent skulle jag själv vilja ha om det var lilla jag som var hamstern? Vill jag rulla mig i kissig Sand när jag sandbadar? Nej så klart inte jag vill lukta kiss! Så ha därför en särskild hamster toalett med uppsugande toasand och en annan sandlåda att kunna rulla sig i. Våran vintervita lärde sig direkt vilken som var vilken, därför att hon säkert ville ha fräsch päls. Nu har vi 2 Campbell hanar i varsin Bur (nej dom vill inte vara tillsammans) och vi märker att den ena kissar betydligt mer än den andra! Pga tillfälligt boende och tillfälligt liten Bur just nu så har han bara ett sandbad och det behöver bytas varannan dag pga kisslukt. Andra hamstern har toalett+sandbad och där luktar ännu inget efter en vecka.

Bellabusa
2/4/15, 5:22 AM
#8

När jag skaffar mig ett djur som jag vill veta mer om så "känner jag in mig" på djuret. Vad kan jag göra för att den ska må som bäst? Jämför med naturen i det landet och miljö den ursprungligen kommer ifrån. Hur rent skulle jag själv vilja ha om det var lilla jag som var hamstern? Vill jag rulla mig i kissig Sand när jag sandbadar? Nej så klart inte jag vill lukta kiss! Så ha därför en särskild hamster toalett med uppsugande toasand och en annan sandlåda att kunna rulla sig i. Våran vintervita lärde sig direkt vilken som var vilken, därför att hon säkert ville ha fräsch päls. Nu har vi 2 Campbell hanar i varsin Bur (nej dom vill inte vara tillsammans) och vi märker att den ena kissar betydligt mer än den andra! Pga tillfälligt boende och tillfälligt liten Bur just nu så har han bara ett sandbad och det behöver bytas varannan dag pga kisslukt. Andra hamstern har toalett+sandbad och där luktar ännu inget efter en vecka.

CupcakeGod
2/4/15, 2:28 PM
#9

1 gång i månaden.

Evovva
2/4/15, 2:48 PM
#10

Du är medveten om att dvärghamstrar ska vara 2 enligt lag. Är det köpt i zooaffär har dom med all säkerhet inte upplyst om detta. Lycka till

ItsAlvaa
2/17/15, 5:04 PM
#11

#10 Det visste jag inte. Jag visste (eller tror) att marsvin skulle var 2 enligt lag.. Jag fick ett papper när jag köpte min hamster, och läste allt. Det stod att honor är agressiva (stav) och borde bara vara en. Även om det var hona eller hane. Jag köpte henne från en zooaffär, ja. Men de sa att man skulle använda hamstervadd också. Men det borde man inte tycker jag, eftersom de kan fastna i det, som min hamster gjorde.

CamillaS
2/17/15, 6:09 PM
#12

#11 Det låter inte som en speciellt bra djuraffär i mina öron som dessutom säger att man ska använda hamstervadd till dom! Ne fy för okunniga djuraffärer!😡

ItsAlvaa
2/18/15, 8:24 PM
#13

#12 Ja, det var från 'Tassar & Morrhår' som egentligen har många bra saker, och är väldigt billigt, men de verkar bara veta mycket om mat, dekorationer osv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: