Annons:
Etiketthamster
Läst 1573 ggr
wolfgirl82
2/1/15, 4:49 PM

Vad kallas denna färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
Jag är dålig på färger då jag inte har det intresset men hade en äldre guldhamsterhona för 2 år sedan som jag bara älskade färgen på.

Nu när jag funderar på om jag ev ska skaffa en ny guldhamster när vår sista gamla gerbil lämnar jordelivet så undrar jag vad denna färg kallas.

Tyvärr enda bilden jag har på henne.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Annons:
Tina Torstensson
2/1/15, 4:55 PM
#1

Det är en silvergrå, korthår. 😉

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

guanabana
2/1/15, 11:49 PM
#2

Naaaw, silvergrå, jag är också svag för den färgen. :) En silvergrå homozygot skulle jag till och med gissa på att hon är. Det betyder att hon har två gener istället för en av den silvegrå-färgen. Min första guldhamster vara heterozygot, då blir man också silvergrå men färgen är något utblandad, kan typ bli lite Latte över det hela. Sen vet jag inte om det är kameran som gör det eller om hon faktiskt är fläckig, i så fall gissar jag på att hon har sköldpadd i sig, men det kanske någon mer kunnig kan uttala sig om.

Tina Torstensson
2/2/15, 9:19 AM
#3

Nej, en homozygot silvergrå "tappar" i stort sett all brun ton i pälsen, på grund av dubbla anlag för silver. Den här hamstern är heterozygot. En bit ned på den här sidan kan du se skillnaden mellan en heterozygot och en homozygot: http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/avel/genetik-1920374

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

guanabana
2/2/15, 11:27 AM
#4

#3 Jag tror du förstod mig halvt fel, halvt rätt. Jag vet skillnaden på hetero- och homozygot. Det jag menade var att min hamster var en heterozygot för det lyste så tydligt igenom andra bruna toner, därav hennes lattefärg. Men eftersom wolfgirl82's hamster är så pass grå så upplevde jag det som homozygot, men jag känner mig osäker på den punkten, därav min "gissning". Hamsterföreningens sida som du länkar till är föresten en jättebra sida vid färgfunderingar, har varit inne där ett par gånger själv tidigare vid huvudbry. Men menar du då

Cireea
2/2/15, 4:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Den där är en heterozygot silvergrå 🙂här är min homozygot Silvergrå hane, det är en tydlig skillnad 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

guanabana
2/2/15, 4:19 PM
#6

#5 Naaaaw! Jag är så svag för silvergrå som sagt. :D Tack för bilden, det är inte så ofta jag har sett silvergrå på foto så det är svårt att veta när en har dubbla silveggener eller inte.

Annons:
wolfgirl82
2/2/15, 8:09 PM
#7

Tack alla!

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Upp till toppen
Annons: