Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 742 ggr
Pannakota
2015-01-31 22:15

Avundsjuk hamster...?

Är från och med idag och en vecka framåt hamstervakt åt min kompis guldhamster, en hona på ca 2-3 månader. Min egna 1-åriga guldhamsterhane har under kvällen betett sig konstigt. Han har varit vaken enda sedan min kompis kom med hamstern runt 6, han vägrar gå in i sitt bo och sova. Han verkar nästan avundsjuk, nästan kastar sig mot en när man kommer till buren, men samtidigt verkar han arg, och biter på ens fingrar (han har aldrig bitits förut) Dessutom vägrar han äta ur handen som han älskade att göra tidigare, nu spottar han bara ut det. Honan verkar helt obekymrad över att det finns en annan hamster i huset. Finns det något jag ska göra för att inte få min hamster att känna sig så avundsjuk och stressad? Jag är mycket noga med att tvätta händerna innan och efter jag håller i hamstrarna, deras burar står i olika rum, och de har inte fått vara närmare varandra än en meter. Hjälp!

Annons:
Mirre395
2015-01-31 22:28
#1

Jag tror inte att det är avundsjuka din hamster känner utan allmän stress av lukten från honan. Din hamster kan känna sig hotad och jag skulle rekomendera att tvätta händerna mellan gångerna du handskas med den andra honan för att förhindra stress och lukt från varandra. Du kan också plasera dem i olika rum om du inte redan gjort det så tror jag inte att det kommer att vara någon fara:) Du behöver ju inte ha burarna bredvid varandra direkt. Får jag fråga vad för Bur du har till dem för det kan också påverka stress, om det till exempel är gallerbur så blir ju lukten starkare.

Pannakota
2015-01-31 22:55
#2

Tack för snabbt svar! Jag tvättar som sagt alltid händerna innan jag tar i hamstrarna och de står i olika rum (dock stod de i samma rum den första timmen, men särade på dem när jag märkte att ingen av dem ville komma till ro) Jag har en dunabur, och kompisen har en gallerbur. Kom dessutom på att honan troligen brunstar, då hon luktar rätt fränt. Kanske påverkar det min hamster ocskå.

Mirre395
2015-01-31 23:45
#3

#2 förlåt, jag läste inte igenom inlägget så noga! Det kan även vara att honan brunstar och att hanen blir upphetsad av det eller liknande. Jag hoppas att det löser sig!:)

Evovva
2015-02-01 10:12
#4

Använd gärna handsprit också. Det tar bort lukterna från den andra hamstern helt.

guanabana
2015-02-01 23:43
#5

Jag tippar också på brunst och/eller territoriellt beteende. En del individer är mer territoriella än andra. Just guldhamstrar spelar det ingen större roll om de är av samma kön eller inte, är det inte brunstdags så vill de inte ha med varandra att göra. Jag har läst nån gång tidigare i nån hamsterfackbok att guldhamstrar inte ska vistas i samma rum och ännu hellre inte ens samma våningsplan om möjligt. Men jag upplever inte att man behöver vara så pass strikt. Hade det varit så pass noga hade man ju inte kunnat ha hamsteruppföding utan att stressa ihjäl de flesta. Min gissning är att din hanne är bara helt enkelt inte van vid andra hamstrar och kanske är han lite mer territoriell än andra. Får han vara ifred från honan i några dagar så kanske han lugnar ner/vänjer sig vid att det finns någon annan och hon inte utgör nån fara för hans revir. Är det på grund av brunsten lär du ju märka ganska snart när den är över om han lugnade ner sig eller inte. Bra att du tvättar händerna för att minimera doften. Du kan ju också testa ha en annan tröja på dig när du är med honom, tänkte ifall han känner doften av honan från dina kläder när du håller i honom. Skulle han dock inte lugna ner sig så får du fundera om du kan göra något mer. Kanske någon annan kan hjälpa med att mata och umgås med honan, kanske inte en hel vecka men ett par dagar så han får en "paus" från dofterna. Nu är det ju "bara" en vecka så det går kanske att hålla ut, men på längre sikt är det ju förstås inte bra om han stressar. Se det så här, du har en bra chans nu att lära känna din hamster och hur han reagerar på andra hamstrars närvaro. En bra erfarenhet ifall du blir frågad om att vara hamstervakt en längre period i framtiden eller om du funderar på att skaffa en till hamster. Lycka till, du är jätteduktig! :)

Pannakota
2015-02-02 16:37
#6

#5 Tack så hemskt mycket för tipsen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: