Annons:
Etiketthamster
Läst 996 ggr
Candela
2015-01-29 12:43

Veckopendla med hamster?

Jag funderar på om det är skadligt för en hamster (framkallar skadlig stress etc)? 

Jag bor varannan vecka i en stad hos min pojkvän, och varannan vecka i en annan stad. Restiden emellan är ca 40-60 min (beroende på om jag tar bilen eller bussen).

Min tanke var att ha en Bur i varje bostad och ta med hamstern i resebur när jag reser emellan. Min pojkvän är nämligen INTE intresserad av att ta hand om en hamster de veckor jag inte är hos honom.

Så alternativet är alltså detta, eller att inte skaffa en hamster alls. Det tredje alternativet är att hamstern inte får något umgänge varannan vecka, utan att min pojkvän bara ger den mat och vatten (så långt kan han sträcka sig), men det känns ju inte som ett alternativ.

Vad tror ni om pendling?

Annons:
Cireea
2015-01-29 12:45
#1

Jag skulle inte göra så i alla fall då det är otroligt stressande för en hamster att åka fram och tillbaka sådär. På en vecka hinner dom ju knappt lugna ner sig förrän det är dags att åka igen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Candela
2015-01-29 12:46
#2

Vad specifikt är den stressande faktorn? Att sitta i en resebur en timme, eller att byta bostadsmiljö (bur)?

Cireea
2015-01-29 13:07
#3

Att den åker fram och tillbaka mellan två burar och två helt olika miljöer. Sen är vissa hamstrar stressade i resebur, allra helst om det är i kollektivtrafik. Då är det ju fler dofter och ljud än vad det är i en bil. 

Men som sagt, just att den ska åka mellan två olika ställen kan göra den otroligt stressad och det är inget jag skulle göra med mina hamstrar. Fast det här är ju min personliga åsikt. 

Det blir lite som att den åker och kommer till en annan Bur än veckan innan. Sen hinner den inte mer än bosätta sig så ska den till den andra buren igen. Sen blir det så fram och tillbaka.. ja, det är inget jag skulle vilja mina hamstrar. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Candela
2015-01-29 13:16
#4

Min förra hamster fick pendla (med bil) ibland (inte lika ofta), och hon sov oftast under resan 😃 Jag upplevde inte henne som stressad, men det kanske är individuellt.

 I slutändan blev det så att hon ändå stannade hemma hos pojkvännen på de flesta av mina borta-veckor, och att jag kom dit på helgerna. Men jag tyckte lite synd om henne eftersom hon inte fick komma ut varje dag 😕

Jag måste få med mig min pojkvän på planerna helt enkelt.. Lättare sagt än gjort.. Men vi är fem mot en (jag och fyra barn).. 🤪

Cireea
2015-01-29 13:40
#5

Ja, jag skulle tycka det vore bättre om hamstern fick stanna på samma plats hela tiden. :)  Vissa skulle säkert klara det medan andra skulle bli stressade, det är ju väldigt individuellt men jag skulle inte ta risken.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

dobbysmamsi
2015-01-29 14:49
#6

Jag pendlar med min hamster varannan helg, men nu mer sällan. Han störde sig inte alls av det han sover hela vägen & trivs i båda burarna. Kan inte se något förändrat beteende. Jag tror inte det är någon fara, men låt hamstern bosätta sig i sin Bur när du köpt honom innan du börjar pendla, så ska det nog gå bra. Men se till att övervaka dens beteende så den inte stör sig på att flytta så mycket :)

Annons:
wildalia
2015-01-31 20:48
#7

Vi har varje helg från april till september pendlat till vår husvagn, varje helg., ca 2 timmars bilväg. Våran hamster bryr sig inte ett dugg men han är väldigt tam och social och orädd. Han har åkt i olika burar men alltid i sitt bo. Jag tror att det är viktigast att hamstern har sitt invanda bo med sig. Olika burar är nog bara spännande men samma bo är nog viktigt för dem. Om jag skulle vara du skulle jag se till att hamstern har ett bo som du kan ev flytta in i reseburen. Det stressar hamstern mkt mindre.

Candela
2015-01-31 20:49
#8

#7 Tack för tipset! Det hade jag inte tänkt på tidigare.

Upp till toppen
Annons: