Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 3781 ggr
Hamsternsara
2015-01-23 15:33

Kan de äta...?

Kan dvärghamstrar äta:

Kikärter?

Sesamfrön?

Pumpakärnor?

Linfrön?

Cashewnötter?

Torkade Gojibär?

Sötmandel?

Tacksam för svar! 🙂

Annons:
dobbysmamsi
2015-01-23 15:47
#1

Pumpakärnor är jag rätt säker på att de får äta :) min gör det iallafall. Rätta mig om jag har fel :)

Scorpio97
2015-01-23 17:01
#2

Kikärtor bör gå bra, men jag är inte säker.
Sesamfrön, pumpakärnor och cashewnötter är okej. Tänk på att det är ganska fett bara, så ge inte för mycket. 
 Linfrön är giftigt för människor i stor mängd, så det undviker jag till hamstern. Man säger max 2 msk åt människor per dygn, och en hamster är ju ganska mycket mindre.
Gojibär är ganska sött, så om du har campbells bör du inte ge pga diabetesrisk, annars går en liten mängd bra.
Sötmandel är en stenfrukt, och jag undviker att ge det då vissa stenfrukter är giftiga, och jag tycker det är enklare att låta bli alla. Men sötmandel innehåller inte det giftiga ämnet, och går alltså att ge.


//Jessie

[Tilde]
2015-01-23 17:07
#3

Angående linfrön står följande på livsmedelsverkets hemsida (alltså om människor): Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning, men innebär knappast någon risk för akut förgiftning.

Sen ska man tydligen inta en större mängd linfrön under en längre tid innan man faktiskt får några symptom. Så linfrön i väldigt liten mängd någon enstaka gång borde inte vara farligt för hamstern. 🙂 Men det finns ju samtidigt mycket annat man kan ge istället.

Sara:)
2015-04-08 00:40
#4

Har gett mina pumpakärnor ganska många gånger, resten vet jag inte

Upp till toppen
Annons: