Annons:
Etiketthamster
Läst 979 ggr
[Tilde]
1/21/15, 5:42 PM

Havssand?

Kan man använda havssand/strandsand till sandbadet? Chinchillasand är så dyrt och man kan få 15 kg havssand för 25 DKK jämfört med 1 kg chinchillasand för samma pris…

Annons:
Scorpio97
1/21/15, 5:47 PM
#1

Beror på. Är den finkornig?
I vissa havssander är det dessutom snäckskal, vilket inte är bra (även om jag tyvärr inte minns varför just nu). Är sanden tvättad, eller finns det risk att det är massa salt i den?

Annars finns sandlådesand på vissa byggvaruhus, det blir också mycket billigare.


//Jessie

Fiona1234
1/21/15, 5:56 PM
#2

Jag köper Sandlådesand ifrån Bauhaus. 20 kg för 39kr :) Den sanden är jättebra och jag tycker personligen bättre om den än chinchilla Sand. Havsband ska man inte använda då det innehåller snäckskal, som skadar deras tassar och kan sprätta upp magen om dom skulle få i sig sanden :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Tilde]
1/21/15, 6:47 PM
#3

#1 Det står att den är utan salt och ser finkornig ut (utan skal). Men jag kan ju gå dit och fråga för säkerhetsskull 🙂

#2 Bauhaus ligger en bit bort och vi har ingen bil, men kanske kan vi låna av sambons föräldrar. :)

Surpan
1/22/15, 1:43 PM
#4

Jag googlade lite och det verkar vara lite olika vad som är chinchillasand. Men i min butik så är chinchillasand den där superfina som har alla korn i samma färg, typ denna.

 http://thumbs.dreamstime.com/z/chinchilla-dust-bath-8677772.jpg

Jag använder den som är lite grövre och den går att köpa i säckar.

Nu pratar inte jag danska, men är det nått i denna stil du menar med havssand?

För det säljs ju i djuraffär och jag hittar inget annat alternativ till Sand i storpack. Och det ser inte ut att vara snäckor i, så det ska nog funka! 🙂

/Surpan

[Tilde]
1/22/15, 2:05 PM
#5

#4 Ja den såg ut ungefär som den du länkade fast brun i färgen, väldigt finkornig. Men jag har lyckats hitta sandlådesand i närheten också så jag ska nog fråga vilken som är bäst (utan tillsatser och grejer). 🙂

Upp till toppen
Annons: