Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1466 ggr
Pannakota
1/19/15, 3:49 PM

Hoppande hamster SVT

Såg igår ett program på SVT som heter "husdjurens hemliga liv" I slutet av programmet visade dem en guldhamster vars ägare hade satt upp kameror när hamstern fick springa fritt själv i hennes rum. Det visade sig att hamstern klättrade upp på hennes ca 1 meter höga byrå, tog sats och hoppade rakt ut för glatta livet, upprepade gånger och verkade inte vara skadad alls. Det jag undrar är ifall det är så att guldhamstrar faktist klarar att hoppa/ramla ifrån högre höjder än vad vi tror. Det snackas mycket om att man inte ska ha några våningsplan i buren och så, men är det verkligen så farligt? (kan säga direkt att jag verkligen inte förespråkar att man ska ha en hög Bur!) Länk till programmet: (avsnitt 8, börjar vid ca 17.45) http://www.svtplay.se/husdjurens-hemliga-liv Så vad tror ni, är detta endast en superhamster som klarar allt, eller klarar de högre höjder än vad vi tror?

Annons:
Surpan
1/19/15, 4:01 PM
#1

Gud vad spännande… Jag har hört att hamstrar har väldigt dåligt djupseende och inte kan bedömma avstånd så bra. Men den här hamstern tar ju verkligen sats.

/Surpan

rosablomma
1/19/15, 4:29 PM
#2

Haha, när jag var yngre hade jag en guldhamster som var "själmordsbenägen" Han hoppade från köksbord, han klättra upp på ryggen på soffan och hoppade. Och han gjorde det om och om igen! Utan några skador. Några år senare hade jag en annan hamster som var självaste houdini, det var sommar ytterdörren stog öppen och lilla Doris rymde ur sin Bur. Plötsligt kommer grannen från första våningen och knackar på och undrar om vi saknade en hamster :) Lilla Doris har alltså ramlat ner från andra våningen, helt oskadd.

Jag är inte emot hyllplan!

William86
1/19/15, 4:58 PM
#3

Gud vad den var galen! Men den klarade det ändå. Såg videon nyss. 

🙂


Evelina!
1/19/15, 8:59 PM
#4

Ser ju nästan ut som att den försöker hoppa till buren som står mitt emot byrån och missar.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Bellabusa
1/20/15, 5:24 AM
#5

Helt klart siktar den på buren bredvid! Det första den gjorde innan var ju att försöka komma så nära som möjligt genom att klättra upp på hinken och slottet nedanför. Insåg att det inte nådde upp och bestämde sig då för att klättra upp för byrån, för att ta sig dit med ett hopp. Helt uppenbart men riskfyllt! Väldigt uppfinningsrik hamster som faktiskt planerar hur den ska lösa sitt problem! Det tycker jag var mest imponerande- så målmedveten!

Bellabusa
1/20/15, 5:24 AM
#6

Helt klart siktar den på buren bredvid! Det första den gjorde innan var ju att försöka komma så nära som möjligt genom att klättra upp på hinken och slottet nedanför. Insåg att det inte nådde upp och bestämde sig då för att klättra upp för byrån, för att ta sig dit med ett hopp. Helt uppenbart men riskfyllt! Väldigt uppfinningsrik hamster som faktiskt planerar hur den ska lösa sitt problem! Det tycker jag var mest imponerande- så målmedveten!

Annons:
wildalia
1/20/15, 11:25 AM
#7

Nä usch o fy, nästa gång kanske hon bryter sina ben eller annat. Att hon klämmer sig upp i mellan vägg o byrå har jag sett förut och även att dem hoppar utför. Men hur högt dem hoppar från har dem ingen aning om. I den andra buren sitter en annan hamster som hon vill komma åt. Tror inte att hon är medveten om att hon i nästa hopp kan slå ihjäl sig. Djur är ju inte rationella. Jag hade blivit livrädd för att släppa ut den hamstern sedan ;-)

Emmaslindh
1/20/15, 11:27 AM
#8

som #7 säger så finns alltid risken där, att hon skadar sig även om hon inte gjort det ännu. Även ägaren av hamstern verkade ju orolig över detta, som hon säger i videon. "Det är nog dags att möblera om så man slipper vara orolig".

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

[hejhejhej!]
1/20/15, 12:42 PM
#9

Min Dvärghamster klarade upprepade fall från nästan 2 METER. Hon var då ca 2år och lika pigg och kry som vanligt.

Emmaslindh
1/20/15, 12:47 PM
#10

Har en hel del hamstrar som klarat fall också, men även haft en kille som bröt nacken efter ett högt fall. Så de kan klara sig, ja, men de kan också skada sig/dö.

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Deviance
1/20/15, 4:11 PM
#11

Min Poppis klättrade upp sådär bakom min byrå och har rymt från sin Bur som stod på den byrån, och sedan hittade vi honom på undervåningen så han har hoppat ner från byrån och ner för hela trappen (som det är hål emellan trappstegen så han kan likgärna ramlat ner 2,4 meter än att hoppat ner steg för steg). Så de är väldigt tåliga men de kan precis som vem som helst råka ut för en olycka.

____________

hamstrar & fotografering

Upp till toppen
Annons: