Annons:
Etikettguldhamster
Läst 997 ggr
[Tilde]
2015-01-18 21:16

Nybörjarfrågor

Jag har velat skaffa hamster ett tag nu och det blir förmodligen en guldhamster till sommaren (sambon och jag ska ut och resa i juni så det blir först efter det). 🙂 Vi har redan en lagom stor Bur (70x40 eller 80x40, minns ej), Bottenmaterial, matskålar, klättermöjligheter och liknande hemma. Har dock några funderingar…

Jag läste någonstans att man inte bör ha ett Hjul i buren, men på andra sidor står det att det är viktigt att ha för motion. Vad säger ni?

Det står även på många sidor att man kan erbjuda pasta, pannkaka, osv… Jag är väldigt sträng vad gäller djurmat och skulle aldrig erbjuda något som djuren inte normalt äter i naturen. Alltså är pannkaka och pasta helt uteslutet. Däremot skulle jag lätt kunna erbjuda lite rått kött eller insekter ibland… Undrade också angående ägg som jag såg i en tråd - varför ska de inte ges råa? Hamstern lär ju inte få tag i kokt ägg i naturen om de nu ska äta ägg.

Vad är era bästa recept på egna fröblandningar? Och finns det eventuellt någon uppfödare i Malmö? 😎

Annons:
Cireea
2015-01-18 23:03
#1

Hjulet är bra för motionen men det händer ibland att en hamster blir som besatt att springa i hjulet, därför bör man åtminstone hålla ett koll men hjulet kan absolut vara i buren så länge inte hamstern springer ihjäl sig. Hjulet måste dock vara minst 20cm för en guldhamster, gärna ännu större.  

Det här med maten är väl upp till var och en men jag ger pasta/ris/ potatis, grönsaker, rå köttfärs, Barnmat osv då det är mycket näring som är bra för en hamster. Om en hamster är dålig i hullet kan det vara bra att få upp vikten med just Barnmat och exempelvis pasta. 

Just det där med råa ägg vet jag inte så det får någon annan svara på. Jag har som aldrig valt att ifrågasätta det då jag av ren vana kokar ett par extra ägg när jag kokar till mig själv och delar ut till mina hamstrar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fiona1234
2015-01-18 23:10
#2

Du har fått bra svar utav Erica (#1) så jag svarat om ägget ;) Rå äggula kan man ge, däremot äggvitan är farlig att äta rå, samma som med råkyckling. Guldhamstrar uppskattar (oftast) inte insekter, det är däremot dvärgar som gör. Du kan ge tex Barnmat istället :) Jag blandar på ett ungefär såhär: 2 dl jordnötter 2 dl oskalade solrosfrön 30 gram skalade solrosfrön 100 gram hund Foder, använder just nu Doggy men tidigare Brit samt Taste och Wild 20 gram Brit "alfaasnacks" 3-4 dl hamster complete 2 dl Brit Hamster Blandning av torkade grönsaker/frukter ca 1-2 dl 2 olika sorters lösviktsfoder, "hamsterblandning, samt hamsterlyx" som är ungefär hälften av hela blandningen som bas. Kan även ersättas med hamster crispy muesli eller hamster menu Sist men inte minst, torkade maskrosor, där går jag bara på känn. Jag föder upp i Stockholm och har en planerad kull i sommar, när du sökte hamster, mellan en Normalfärgad umb långhår hane och en offwhite/silvergrå långhår hona. Du kan se bilder på pappan (Tic Tac) på min hemsida www.vadersjos.weebly.com men honan är inte född ännu, utan kommer troligtvis födas i Februari. Jag känner en som åker Stockholm-Malmö ofta så det är inget problem med transport :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Emel
2015-01-19 01:26
#3

Du har fått. Bra svar ovan . Jag kommer förhoppningsvis ha en kull i sommar. Håller på att starta upp min uppfödning igen. Jag håller till i Malmö :)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[Tilde]
2015-01-19 15:28
#4

Tack så mycket för era svar! Mycket hjälpsamt! 😃 

#2 Super! Jag ska kika in på din hemsida 👍 Vill helst ha en hamster med röda ögon, gärna gul/orange i pälsen, men det spelar inte så stor roll (vet inte hur vanliga såna är, haha). 

#3 Kul! Har du hemsida eller liknande? :)

William86
2015-01-19 17:05
#5

Du bör skaffa ett Hjul. Dem gillar att få motion. Men se till att det är hamstersäkert .  Köp någon vanlig mat till hamstern i en zoo-butik. 

Du kan ge litte broccoli till den mm. Gärna lite variation till den.


Fiona1234
2015-01-19 17:07
#6

#4 I sommar kommer jag troligtvis få en färg som heter koppar, som är rödögd och Brunörad :) Den är nästan orange i färgen, du kan googla efter bilder :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
[Tilde]
2015-01-19 18:23
#7

Var rekommenderar ni att man köper Hjul? Gärna en internationell affär/hemsida då jag bor i Danmark. 🙂 Vill gärna ha allt klart tills det blir dags för den lille, så jag tar gärna emot flera förslag!

#6 Åh, perfekt! 🌺 Det är såklart fler färger som skulle kunna vara intressanta, men jag bara älskar röda ögon på djur. 😃

Cireea
2015-01-19 19:12
#8

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Tilde]
2015-01-19 21:04
#9

#8 Fanns bara tre olika där :/ Gnager de sönder trähjul tro? Den i plast var så ful… 😛

Fiona1234
2015-01-19 22:00
#10

#7 Hihi, då är vi två! Rödögt är så vackert 😍

Hjul finns lite överallt, vanligast är trähjul och trixiehjulen. Trähjul är jättebra! Dom gnisslar aldrig men har man en busig hamster så kan dom ju gnaga/kissa i det, men det går ju fortfarande att använda 🙂 Välj isåfall det på 29 cm, den bästa storleken för en guldis 👍

Är det något mer specifikt du undrar över? 🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Roonja
2015-01-19 22:16
#11

Vad kul Tilde! :D Du har fått jättebra svar ovan! 

Själv har jag 30 cm i diameter till mina hamstrar. Ju större destå bättre! 👍

I vår får jag troligtvis en kull med silverkoppar, koppar, silvermink, mink, sobel, creme, silversobel och offwhite med mera. Både med eller utan satin, bandad, dominant spot, korthår och långhår.

[Tilde]
2015-01-19 22:38
#12

#11 Så en på 29 cm i diameter borde fungera bra då 😃

Ooo vad kul! Var bor du någonstans, Ronja? :) Det finns så himla många fina färger på hamstrar, helt galet! haha

wildalia
2015-01-20 13:41
#13

Varför vill du bara ge mat som normalt finns i naturen ! Guldhamstern skulle inte ens klara sig i naturen, dem är framodlade av sin vilda variant. Man kan ge väldigt mkt till en hamster, du kommer bli varsle om detta när du har din hamster. När den inte kommer äta fröena DU vill att den skall äta. Min hamster som blev sjuk hade inte överlevt om inte jag hade gett pannkaka, råköttfärs, pasta, ris och kattmat ( blötfoder) Och mkt gurka. Han ville inte äta frömat. Nu överlevde han för att han endast fick mat han älskar, dessutom behövde han gå upp i vikt efter sin sjuktillstånd. Tycker inte att dem fröblandnibgar man köper ute i zooaffär är speciellt naturliga. Bakade Foder är inte naturligt. Ger man en varierande kost så har man en friskt djur. Djur som inte äter ordentligt blir tunna o magra. Vill påpeka att inget salt , kryddor finnes i mina pannkakor, ris, pasta och endast kalv eller nötfärs får han. I bland har man i get val när en hamster sitter och sorterar ut den " naturliga" födan :-) Ett Hjul skall dem absolut ha, en hamster är ett djur som gärna vill röra sig i långa sträckor på nätterna. Hur skall dem annars motionera ;-) Springa runt i en Bur tröttnar dem snart på. Ha dem ute tycker dem om men även här påtvingar man dem lite att motionera när dem helst vill sova. Hamstern kommer ändå vakna på natte och vill röra på sig. Så absolut ett Hjul, ett större som är gjord för just guldhamstrar. Lycka till med din hamster, du kommer säkert tycka det är kul !

Annons:
[Tilde]
2015-01-20 13:54
#14

#10 Missade ditt inlägg! Jag undrar faktiskt över foder… För jag hittar inget som passar guldhamsterns näringsbehov, så jag antar att man kan ha ett köpt och sedan komplettera med egna blandningar… Eller är det bättre att helt enkelt blanda ett eget själv från början? Vad rekommenderar ni kunniga? 🙂

#13 Samma anledning som jag BARF:ar min hund och inte proppar i mina kaniner yoghurt-drops, osv. Tycker helt enkelt det känns bättre och mer naturligt, även om man har avlat fram djuren från en vild variant så har de fortfarande behoven kvar. Man kan ju ge massvis med olika frön och nötter, samt rått kött (så som köttfärs, det är ju trots allt kött) och insekter om den vill ha, grönsaker och eventuellt frukt. Allt sånt finns ju i naturen så det tycker jag låter mer "normalt" för ett djur, tamt som vilt att äta. 🙂 Men jag uppskattar din åsikt om saken - jag vet ju inte hur kräsen min framtida hamster kommer att vara, så vi får se om den äter det som erbjuds. Annars måste man ju såklart erbjuda annat som den vill äta.

Kikar just nu på ett trähjul på 28 eller 29 cm i diameter, som ser fint ut och verkar bra. Ett sådant får den ha i buren då! 😃

Roonja
2015-01-20 19:35
#15

#12Ja absolut! Det fungerar perfekt! Jag bor i Västmanland. Mellan örebro och stockholm ungefär. :) Bor du fortfarande kvar i Danmark? Det brukar lösa sig med transport ändå. :) 

Ja visst gör det! 😃

[Tilde]
2015-01-20 20:00
#16

#15 Hmmm… min familj ska möjligtvis hit ner till påsk (de bor i Västerås), så kanske kunde det gå att fixa något då… Men det är ju inte bestämt än. 😛

Roonja
2015-01-20 20:48
#17

#16 Absolut, det är väldigt bra och nära! :) Vi har släkt i västerås så dit åker vi då och då ifall de inte kan hämta upp. Men man passerar ju förbi där jag bor om man kommer från västerås och ska ner till Danmark! :)

[Tilde]
2015-01-20 21:06
#18

#17 Super! Det är ju absolut en möjlighet i så fall 👍

Jag har hittills följande (vill gärna ha tips och kommentarer vad man kan göra bättre eller skaffa för att kompensera för något annat):

  • Bur på 70x42 - hoppas det är en ok storlek?
  • Hexagon-trähus med ett separat rum inuti
  • Keramikhåla (två gömställen är väl aldrig fel)
  • Stor keramikskål till sandbad
  • Mindre matskål i keramik
  • Vattenflaska
  • Spån till bottenmaterial
  • Träbro att klättra på
  • Frön, grönsaker, frukt och nötter

Ska även skaffa ett hamsterhjul på 28-30 cm i diameter och själva sanden till sandbadet. Sen ska jag även köpa ett färdigt Foder att blanda in eget i. 🙂

Vad gäller en hage eller liknande tänkte jag snarare använda mig av ett helt rum (utan ställen där hamstern kan ta sig in och gömma sig). Självklart under uppsyn :)

Roonja
2015-01-20 21:30
#19

#18 Låter jättebra! Vill du ställa dig i kö på någon av mina 3 planerade kullar får du jättegärna göra det! :) Skriv i så fall! Det ser ju ut som transport inte är något problem i alla fall! :)

Det ser bra ut! Mycket bra saker! :D

[Tilde]
2015-01-20 21:42
#20

#19 Ja det vill jag gärna! Vet dock inte vilken, så kan man stå i kö på alla tre fast jag bara vill ha en hamster? 🙂 Är heller inte så kräsen utan skulle kunna tänka mig en hane även om hona är mitt "förstahandsval". :)

Annons:
Fiona1234
2015-01-20 21:45
#21

Är du intresserad av kullen jag nämnde tidigare? Har nu skrivit ut den här med mer information osv: http://vadersjos.weebly.com/planerade-kullar.html  🙂

Beräknade färger där är: Sobel, silversobel, normalfärgad, rost, cinnamon, offwhite, offwhite rö, offwhite bö, offwhite rö bö, creme, creme rö, caramel, caramel rö, silvergrå, silvergrå rö, silvergrå bö, silvergrå rö bö, mink, koppar, silvermink, silverkoppar. 🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Evovva
2015-01-20 22:07
#22

Om det är en gallerbur så tänk på hur brett det är i gallret. Det var någon som hade köpt en marsvinsbur för att den skulle få stor yta men förstod inte hur den lyckades rymma.

(Menar inte att det är så du gjort)

[Tilde]
2015-01-20 22:39
#23

#21 Ja absolut! Alltid bra med flera alternativ så jag skriver gärna upp mig på intresselistan 🙂

#22 Vågar inte ha gallerbur då jag har hört så mycket om att de ofta gnager i gallret och kan förstöra tänderna, osv. Det är en dunabur jag har, den största sorten :)

Fiona1234
2015-01-20 23:07
#24

Åh, vad kul! :) Vilken färg samt kön söker du som jag ska skriva upp dig på? Och vill du helst ha en med satin eller utan satin? :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Tilde]
2015-01-20 23:12
#25

#24 Det spelar ärligt talat inte så stor roll. Söker helst en hona, men hane går lika bra. Älskar som sagt röda ögon men det är heller inget krav. Vill mest bara ha en social en med fint temperament 🙂 Så ja, helst rödögd gärna gul eller brun i färgen (kan inte hamsterfärgerna än), men vad som helst går bra… xD

Fiona1234
2015-01-20 23:15
#26

#25 Haha, okej då skriver jag upp att du är öppen vid förslag gällande färg osv, men helst hona och rödögd? 🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Tilde]
2015-01-20 23:23
#27

#26 Yes, det blir bra! 😃 Tackar

Annons:
Roonja
2015-01-21 06:37
#28

Då skriver jag upp dig på detsamma men bara eventuellt då eftersom du står hos fler? :)

[Tilde]
2015-01-21 10:32
#29

#28 Ja jag vet inte riktigt hur det blir med transport eller timing (liksom vilken kull och uppfödare som "passar bäst" just då), så det låter som en bra idé. 🙂 Tack Ronja!

M.L
2015-01-21 10:45
#30

Angående Hjul se bara till att det passar om du ska ha det i buren. Köpte ett på 30 cm i diameter men passar ej i buren får inte till locket.

[Tilde]
2015-01-21 11:01
#31

#30 Det låter inge bra! Jag mäter innan för säkerhets skull :) Vore surt om det inte fick plats..

Upp till toppen
Annons: