Annons:
Etiketthamster
Läst 723 ggr
HamsterPärlan
1/13/15, 7:29 PM

Vita tänder? Hjälp mig fort!

Hej

Jag har fått lite panik för jag läste på en tråd att det inte var någon fara med att hamstern hade gula tänder men att hamstern kunde dö ifall den h vita tänder. Nu till det alvarliga: Min hamster har vita tänder! Jag blev jätterädd och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har några frågor. Kan den verkligen dö v det? Finn det något man kan göra åt det? Ska man åka till veterinären?

HjärtaHälsningar Pärlan och Alice Hjärta

Annons:
LitenEstelle
1/13/15, 7:36 PM
#1

Tror att det beror på vitaminbrist! Så se till att ge din hamster bra med vitaminrika grönsaker osv. Blir det inte bättre bör du uppsöka veterinär :)

(e.s.) 

LitenEstelle
1/13/15, 7:37 PM
#2

http://hamster.ifokus.se/discussions/4e01fd2088f47277f8003f8f-vita-tander 

"De får vita tänder när de har brist på b-vitamin. B-vitamin finns i kött, fisk, banan, ägg, mjölk (inte så bra för hamstrar), bulgur, knäckebröd, lever, kalvkött, gröna ärter m.m."

(e.s.) 

Fiona1234
1/13/15, 8:10 PM
#3

Vitaminbrist, det är väldigt allvarligt, vad använder du för Foder? Vitaminer är extremt viktigt nu. Nästan så du får tillsätta vitaminsten/vitamin droppar.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

HamsterPärlan
1/27/15, 6:00 PM
#4

Är mjölk inte bra för hamstrar?

HjärtaHälsningar Pärlan och Alice Hjärta

Scorpio97
1/27/15, 6:13 PM
#5

#4 Hamstrar är laktosintoleranta, och ska därför inte dricka mjölk. Man kan dock ge mindre mängder laktosfri mjölk om man vill. (Själv undviker jag det helt)


//Jessie

annakarin_li
1/27/15, 7:42 PM
#6

Mina äter nästan bara färsk Foder. Tips är att ge en liten skål ( morgon o kväll, blir lite äckligt annars) med broccoli, blomkål, sallad, majs, paprika. Jag brukar även ge en kapsyl med ex ärtor, kokta gröna linser, ris, kokt potatis, lite köttfärs, bönor, Barnmat (ett par gånger i veckan). Hoppas din lilla raring blir bättre!

Annons:
Tina Torstensson
1/27/15, 8:24 PM
#7

Det här svaret har jag fått ifrån Marianne Tornvall som är veterinär (och smådjursexpert) på Mälaren Smådjursklinik:

"Vita tänder kan tyda på en vitamin- eller mineralbrist, men det kan också bero på en lokal skada, infektion, allmänsjukdom eller ökad tillväxthastighet på tänderna. Om det inte hjälper att tillfälligt tillföra ett vitamin- och mineraltillskott, så bör du ta hamstern till veterinären för undersökning."

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

Upp till toppen
Annons: