Hamster

Vita tänder? Hjälp mig fort!

2015-01-13 19:29 #0 av: HamsterPärlan

Hej

Jag har fått lite panik för jag läste på en tråd att det inte var någon fara med att hamstern hade gula tänder men att hamstern kunde dö ifall den h vita tänder. Nu till det alvarliga: Min hamster har vita tänder! Jag blev jätterädd och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har några frågor. Kan den verkligen dö v det? Finn det något man kan göra åt det? Ska man åka till veterinären?

Anmäl
2015-01-13 19:36 #1 av: LitenEstelle

Tror att det beror på vitaminbrist! Så se till att ge din hamster bra med vitaminrika grönsaker osv. Blir det inte bättre bör du uppsöka veterinär :) 

Anmäl
2015-01-13 19:37 #2 av: LitenEstelle

http://hamster.ifokus.se/discussions/4e01fd2088f47277f8003f8f-vita-tander 

"De får vita tänder när de har brist på b-vitamin. B-vitamin finns i kött, fisk, banan, ägg, mjölk (inte så bra för hamstrar), bulgur, knäckebröd, lever, kalvkött, gröna ärter m.m."

Anmäl
2015-01-13 20:10 #3 av: Fiona1234

Vitaminbrist, det är väldigt allvarligt, vad använder du för foder? Vitaminer är extremt viktigt nu. Nästan så du får tillsätta vitaminsten/vitamin droppar.

Anmäl
2015-01-27 18:00 #4 av: HamsterPärlan

Är mjölk inte bra för hamstrar?

Anmäl
2015-01-27 18:13 #5 av: Scorpio97

#4 Hamstrar är laktosintoleranta, och ska därför inte dricka mjölk. Man kan dock ge mindre mängder laktosfri mjölk om man vill. (Själv undviker jag det helt)

//Jessie

Anmäl
2015-01-27 19:42 #6 av: annakarin_li

Mina äter nästan bara färsk foder. Tips är att ge en liten skål ( morgon o kväll, blir lite äckligt annars) med broccoli, blomkål, sallad, majs, paprika. Jag brukar även ge en kapsyl med ex ärtor, kokta gröna linser, ris, kokt potatis, lite köttfärs, bönor, barnmat (ett par gånger i veckan). Hoppas din lilla raring blir bättre!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.