Annons:
Etikettguldhamster
Läst 752 ggr
Wasabis
2015-01-10 21:20

Bästa tipsen!

Hej! Jag har precis köpt en guldhamster som heter Anders (döpt efter Anders Bagge för att han är så go).  Vi köpte han imorse och nu undrar jag om ni har några tips på hur man får hans nya hem så absolut bra som möjligt och så. Hur jag får han tam på bästa sättet. Har haft råttor i två omgångar tidigare och en dvärg hamster så vet lite grann om det. 

En speciell grej jag undrar över är varför Anders liksom försöker ''gräva'' i väggarna? Är det för han är stressad eller liknande? Jag vill iallafall att min kära hamster ska det absolut bästa! Några tips på hur?

En till fråga: Jag har ett motionshjul men har läst att man ska ta ut den i en liten hage kanske och springa. Jag har dock ingen hage men kan man göra en egen i kartong eller liknande? Hur ofta måste en guldhamster vara ute och röra på sig eller räcker det att sätta in hjulet två timmar om dan?

Annons:
Tintin_020423lilja
2015-01-10 21:28
#1

Min hamster grävde också i väggarna i början. Nu har vi köpt en större och roligare Bur till honom. Men det kan ju vara så att han antagligen har tråkigt (som min) eller helt enkelt att han känner sig stressad. Men ja jag är ingen expert ville bara säga att min va lika dan. Det kanske går över snart!

dobbysmamsi
2015-01-11 04:32
#2

Lägg i lite saker han kan pyssla med, typ toarullar, äggkartonger, toa papper mm som han kan gnaga och pyssla med :)

Flöffo
2015-01-11 14:53
#3

Att han gräver i väggarna kan helt enkelt bero på att han har tråkigt eller att han vill ta sig ut, vilket inte är så konstigt med tanke på att han precis flyttat in hos er. Låt honom vara ifred i 1-2 dagar så han får vänja sig. 

Hur gammal är han? Man ska inte ha Hjul förens hamstern är 5 månader. Se också till att det är tillräckligt stort, minst 20 cm i diameter. Du måste inte ha en hage, om du inte vill bygga en själv så kan du t.ex använda en stor sänglåda, badkaret eller ett hamstersäkert rum. Man måste ha hamstern ute varje dag så den får springa av sig, i minst 30 minuter tycker jag, men helst några timmar. 🙂

//Flöffo

Wasabis
2015-01-11 19:51
#4

#3 Har du några tips på saker man kan göra och lägga i buren för att han ska bli sysselsatt? Har för mig att han är fem veckor ungefär. Har inte riktigt tid att ha ute han exakt varje dag  och i papprerna man fick om vad man skulle göra och hur man skulle ta hand om han så stod inget om att man måste ta ut han för att han ska springa av sig.

Flöffo
2015-01-11 20:30
#5

#4 Har du en stor och ganska hög låda kan du bara sätta in honom där med lite leksaker och grejs och ha honom där medans du håller på med annat, se bara till att kolla till honom lite då och då. Hamsterboll är också ett alternativ, men det får man nog vänta med det precis som med hjulet. 

Finns jätte mycket saker man kan göra och lägga in i buren, så länge det är säkert är det bara fantasin som sätter gränsen. Kartonger, pappersrullar, toalettpapper, stenar, grenar med mera.

//Flöffo

[Pomelo & Gigi]
2015-01-12 21:31
#6

Några tips Skaffa en sån där låda man har under sängen och använd den som rasthage det är jätte bra och det är bara att dra ut den när hamstern ska rastas När det gäller inredning i buren tycker jag att det ska vara mycket Bottenmaterial som han kan gräva i. Ett sandbad Och bytt ut leksakerna ibland så han har något att utforska

Annons:
William86
2015-01-14 17:06
#7

Några bra tips

Gör fler våningar i buren, bygg en hinderbana, bygg rör utanför buren som han/hon kan springa i, kanske något att gräva, kanske gillar han/hon att springa?


Upp till toppen
Annons: