Annons:
Etikettguldhamster
Läst 807 ggr
Sabina..S
1/7/15, 10:12 AM

hjälpppppppppp

min hamstrer sover typ 24/7 allstå hela tiden jag väcker den och den blir jätte pigg men den äter inte alls mycket och dricker typ inget vad ska jag göra?

Annons:
tlover
1/7/15, 10:15 AM
#1

Nu har jag knappt ens sett en hamster IRL men för alla djur skulle jag säga, ring veterinären. Det kan inte vara normalt.

l'm back

molam
1/7/15, 10:18 AM
#2

Najj ring inte vetrinären, dom är nattaktiva ^^ Äter/Dricker/busar/Leker förmodligen när du sover ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Dvärgvädur
1/7/15, 10:20 AM
#3

#1 Hamstrar är nattaktiva djur som sover på dagen och är vakna på natten. 

Han äter och dricker när du sover, väck inte en sovande hamster, de behöver sin sömn lika mycket som vi behöver vår!

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

tlover
1/7/15, 10:23 AM
#4

#3 Jag svarade på det TS skrev och enligt TS så sover hamstern hela tiden.

Att ett djur äter el dricker ser man ju också på mat/vatten åtgången inte bara på om den äter då man ser på.

Så skulle det vara som TS skrev att hamstern faktiskt sover hela tiden (dvs även på natten) och att den faktiskt äter väldigt lite och dricker knappt inget (och man ser det på vatten/mat åtgången) så borde väl ändå TS ringa och kolla med veterinär, eller hur?

l'm back

Dvärgvädur
1/7/15, 10:29 AM
#5

#4 Jag tror inte att TS menade natten. Hamstrar dricker och äter mer än vad vi tror, när TS sover kan hon omöjligt veta vad sin hamster hittar på, det är många som skaffar hamster som inte vet eller tänker på att de är nattdjur. Den har säkerligen ett matförråd i sitt bo.

Om den är pigg när hon väcker den verkar det inte som något problem, om den däremot skulle vara hängig och gå lusigt kanske den hade mått dåligt.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

tlover
1/7/15, 10:34 AM
#6

#5 Det var därför jag skrev att TS skulle ringa vet och inte att TS skulle åka in till vet.

En veterinär vet nog bättre, även än kunniga folk på forum, vad h*n ska fråga om för att se om det är något som ska kollas upp eller inte. För enligt TS så sover hamstern hela tiden (det är ju det som 24/7 betyder) och är det faktiskt så så borde det ju uppmärksammas snabbt eller hur?

Jag har tex ringt ang en kanin en gång, det var egentligen totalt onödigt då det inte var något fel men jag mådde bättre och det blev ingen skada för det (jag och vet kom överens om att det antagligen inte var något fel men att jag skulle hålla extra koll).

l'm back

Annons:
Dvärgvädur
1/7/15, 10:37 AM
#7

Veterinärer är tyvärr ofta inte kunniga på hamstrar, vissa är toppen men ibland får man bara svaret att de helt enkelt inte vet något om dem. 

TS, menar du att hon inte äter när du ser eller försvinner verkligen ingen mat ur skålen? Kolla i hennes bo om hon har ett matförråd, eller om hon har mat i kindpåsarna.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Cireea
1/7/15, 10:37 AM
#8

TS, du måste lära dig att skriva bättre rubriker när du behöver hjälp med något. Att skriva hjälp med tusen "p" gör ingen nytta för någon. 

Till problemet: Är du säker på att hamstern inte äter eller dricker? Är du också säker på att hamstern inte är vaken när du sover? 

Om du är orolig så bör du kontakta veterinär men som andra sagt: hamstrar är nattdjur och är vaken på natten när vi andra sover och sover sedan hela dagarna.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

hamster58
1/8/15, 11:07 AM
#9

Hej.Hur gammal är din hamster? Hamster är ett nattdjur .kanse äter den när du sover? Kan vara så att den är gammal  då kan de göra så här…

Deviance
1/8/15, 10:19 PM
#10

Vissa hamstrar äter bara i sitt bo och som sagt så är de nattaktiva. De kan vakna runt 1 på natten.

____________

hamstrar & fotografering

The Idizen
1/9/15, 12:01 PM
#11

Tyckte också att det var konstigt i början när jag precis skaffat hamster.

Som de flesta andra skrivit så är hamstrar nattdjur och sover mycket på dagen. Vissa hamstrar dricker inte så jätte mycket, om du är orolig kan du ge gurka eller isbergssallad. 🙂 Men ge inte för mycket då får hen diarré . 

Du kan även mäta hur mycket vatten hamstern dricker om du har vattenflaska. Sätt en tejp bit där vattnet börjar och vänta 1 - 2 dygn så ser du om det är mindre vatten. 

Du kan väcka hamstern på dagen och bjuda på en lekstund eller en springtur i boll/hage eller på golvet om du har hamstersäkrat. Min hamster är alltid hungrig efter en stund utanför buren. Dock är han ett riktigt matvrak. 😃

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Anna O.
1/13/15, 2:19 PM
#12

Hamstrar är nattdjur och brukar oftast sova på dagen, dessutom ska du låta hamstern sova och inte väcka den! Ibland kan man få väcka den men absolut inte för många gånger.

Upp till toppen
Annons: