Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1919 ggr
Sabina..S
2015-01-06 21:18

hur tränar jag med hamstern?

jag har hört att man kan träna hamstern agility. jag vet inte hur man skal börja. kan ni ge tips hur man ska börja träna. jag har en till fråga.

jag har precis tagit hem hamstern som heter theodor och jag höll han första dagen men jag vill få han lugnare han är väldigt snabb men jag vet inte hur man gör han lugn vet ni någon hemsida man kan köpa hamster grejer?

Annons:
Cireea
2015-01-06 21:29
#1

Först och främst ska du låta Theodor komma i ordning innan du lyfter i honom. Låt honom vara i buren i några dagar så han får lugna ner sig och känna sig hemma. Just nu stressar du honom bara när du är och lyfter i honom. 

Det där med agility får någon annan svara på.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Emouse
2015-01-06 21:53
#2

Såhär tränar vi med möss, det borde vara likadant för hamstrar😃

Artikeln på Mus.ifokus: http://mus.ifokus.se/articles/4e9eb16b88f47250160226ec-musagility-hos-magda

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Toffs
2015-01-06 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tränar agility med mina dvärghamstrar.

Jag brukar börja med att låta de få öva inför rättuppstående hinder, och det gör jag genom att lägga ut några bommar på rad med ett bra mellanrum  mellan varje där hamstern sedan får gå över och öva på att följa efter handen och så.🙂

När man märker att hamstern förstått vad det går ut på och om hen tycket att det är roligt, så kan man börja med att höja bommarna lite och fortsätta så i hamsterns takt. Det är viktigt att inte gå för snabbt fram så att hamstern tröttnar, utan det ska vara lagom.

Efter att hamstern lärt sig rättupptående hinder så brukar jag börja introducera andra hinder, såsom vippbräda, tunnel, slalom m.m.

Den hamstern som jag tränar mest med, Curry, han tycker att agility är ganska kul, han brukar vara riktigt fokuserad och klarar lätt en bana på en ca. 8-12  hinder.🙂

När du tränar så behöver du någon form av belöning som hamstern gillar. Jag brukar köra på solrosfrön och pumpakärnor, det kanske inte är det mest optimala och nyttiga, men Curry brukar inte äta så många utan de hamnar mest på hög i hans Bur. Så jag brukar vara lite elak vid burstädningen och återanvända dom, he-he.😉

Om du har instagram så kan du kolla Curry's sida @CurryTheHamster för filmer och så, där finns i princip hela hans utveckling ända från start. 🙂

Lycka till! 😉

Fiona1234
2015-01-06 22:37
#4

#3 Vilken söt liten hamster ❤️

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Toffs
2015-01-06 22:40
#5

#4 Curry tackar🙂

Sabina..S
2015-01-07 08:02
#6

gud så söt❤️ det här med att jag stressar upp han gör jag inte för jag vet att jag gör rätt. och tack för mus sidan och alla tips

Annons:
Mirre395
2015-01-07 08:46
#7

Är det en dvärghamster så får du nog räkna med att han är lite sprallig, men det är också viktigt att ha mycket aktivering i buren samt rymlig Bur med mycket Bottenmaterial. Det är viktigt att hamstern får finna sig till rätta innan du överhuvudtaget tänker på att ta upp honom. Det är inte alla hamstrar som blir så pass tama att man kan göra agility med dem, men övning ger färdighet så ge inte upp men stressa inte heller;) En sak i taget är viktigt att tänka på när du ska tämja hamstern och vänta tills den känner sig trygg med dig innan du testar saker som agility. Annars kan jag säga att jag då och då testar lite agility med min dvärghamster med hjälp av överbliven inredning och lite allt möjligt och det är hur mysigt som helst. Däremot är han lite för sprallig ibland men det är kul ändå!

Dvärgvädur
2015-01-07 10:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag tränar agility, tänk på att inte tvinga hamstern över hindret utan att den hoppar i den takt den vill. Ha lågt i början och höj eftersom. Du kan locka med godis för att få honom den väg du vill att han ska gå, putta eller lyft inte. Ge den belöning när den har hoppat. 

Eftersom att han är ny, ta det lugnt. Börja inte hoppa innan han är trygg och känner sig hemma. Börja väldigt lågt.

Jag använder även slalompinnar, A-hinder och tunnlar, men som sagt tvingar jag aldrig, de får hoppa om de vill, vilket alla mina hamstrar uppskattat. Tänk på att ha ett hinder som han inte kan skada sig på. 

Dvärgar är spralliga, men det ser jag bara som en fördel, de hoppar smidigt och snabbt då 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Upp till toppen
Annons: