Annons:
Etiketthamster
Läst 848 ggr
Corneliaaemilsson
2015-01-05 22:09

Guld vs dvärg

Är väldigt inne på att skaffa hamster. Vad föredrar ni, dvärg eller guldhamster? Har läst på väldigt mycket, men kan ej bestämma mig. För- och nackdelar.

Annons:
Scorpio97
2015-01-05 22:15
#1

Jag föredrar dvärghamster. Jag gillar deras storlek, upplever guldarna som "klumpiga". Men största fördelen anser jag är att dom oftast vill ha en kompis. För det första är det underbart att sitta och titta på när dom busar eller tvättar varandra, och dessutom vet man att dom alltid har sällskap, även om man inte riktigt har tid att gosa så länge den dagen. Samtidigt är det en nackdel, för man måste hela tiden vara beredd på att dom börjar bråka. Jag är väldigt nojjig, så när jag hade två gick jag runt och oroade mig för att jag skulle hitta en av dom död när jag öppnade buren.

Sen har jag bara haft dvärgar, och den enda erfarenheten jag har från guldar är kompisars (som alla har försökt bita mig/varit aggressiva) samt dom på djuraffären jag praoade på (som också nafsade när man kom nära). Så jag har dåliga erfarenheter av dom helt enkelt.


//Jessie

HamsterPärlan
2015-01-05 22:15
#2

det jag gillar med dvärghamstrar är att en del har kortare svans

HjärtaHälsningar Pärlan och Alice Hjärta

Bill&Bull
2015-01-05 22:28
#3

Guldis är ju lite större och kan på det sättet vara lättare att hantera om man är ovan, dvärgar brukar kallas popcorn för dom kan skutta ur handen lätt ;) hehe.. sen är ju klart alla hamstrar små i sig och känsliga för fall osv men dvärgen en aning mer. Men dvärgar kan ha en kompis om man vill ha fler. Jag har haft flera guldisar och dom är underbara sällskap och kan bli riktigt tama :)

||My Love For Animals Is Immortal||

Bellabusa
2015-01-06 06:55
#4

Hade en vintervit hona till min dotter och den var helt underbar! Jättetam och vad som var så häftigt var att hon tog ett glädjeskutt till min dotters hand så fort hon satte fram handen! Det hände inte när någon annan försökte. Tyvärr blev denna lilla hona inte ens 2 år pga cystor i magen. En sorg för hela familjen:-( Har haft guldisar förut men kommer helt klart föredra iaf vintervit! P.s nu har dottern tingat en liten Cambells unge hos en uppfödare som vi hoppas ska bli lika tam!

Scorpio97
2015-01-06 11:27
#5

#4 Bara en? Campbells ska bo två och två..? Låter som en konstig uppfödare om den säljer en ensam unge.


//Jessie

Dvärgvädur
2015-01-07 10:59
#6

#5 Hon skrev i en annan tråd att det bara var två ungar i kullen, en hane och en hona. Därför kunde hon bara ha en.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: