Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1834 ggr
[Fusion200]
1/2/15, 10:44 PM

Papova?

Var i en djuraffär och tittade på djuren och duschade inte efteråt, bytte dock kläder och tvättade händerna efteråt, hur stor risk är det att jag har papova hemma nu? Tänkte inte på det när jag gjorde det, men kom och tänka på det nu.

I den ena affären var dom bakom glas, men i den andra bakom bara galler.

rörde inte, och har inte haft min hamster i håret, bara på armar (där det var kläder på när jag var i affären) och händer, eventuellt nära ansiktet lite (men inte i håret).

Annons:
Fiona1234
1/2/15, 11:23 PM
#1

Jag skulle vara lugn, eftersom det är en droppsmitta och du inte rörde något, så är det lugnt :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Fusion200]
1/2/15, 11:26 PM
#2

Glömde att skriva att dom som inte var bakom glas sov just då, inne i ett hus, vilket nog minskar risken av spridda droppar och damm.

annlen68
1/3/15, 5:03 PM
#3

Men snälla; det blir jobbigt att leva om man ska vara så rädd för smittor ;-)  I så fall kan man ju inte ens gå in i en djuraffär för att handla något överhuvudtaget. personalen i kassan har ju garanterat varit i kontakt med djuren. Klart man är rädd om sina små pälsklingar, men jag orkar då inte oroa mig för smittor hela tiden. Smittor finns överallt.

Lojs
1/3/15, 5:21 PM
#4

#3 Fast med papovan så är det värt att vara försiktig, det är en så himla hemsk smitta som kan gå runt till extremt många djur innan det första smittade djuret ens visar symptom. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roonja
1/3/15, 5:24 PM
#5

Håller med Lojs. Det är inte kul att drabbas av detta och det är inget man önskar sin värsta fiende ens… 

Jag tycker det är viktigt att vara extra noga när det gäller papova. :)

annlen68
1/3/15, 5:25 PM
#6

#4 Ja fast då kan man ju i praktiken inte ens gå in i en djuraffär eftersom personalen varit i kontakt med djur; och man kan träffa på folk från stan som ev haft kontakt med papova-smittade djur. Jag håller såklart med om att det är en förfärligt hemsk sjukdom; men anser att risken ändå är liten att man ska föra över smitta på sitt eget djur på ett sånt sätt. Det är ju ändå inte jättevanligt att råka ut för Papova..

Annons:
Ellys
1/3/15, 5:38 PM
#7

Så det finns personer här som inte går in i djuraffärer (alls) eller ens besöker släkt eller vänner med hamster?

Lojs
1/3/15, 5:44 PM
#8

#6 Alla får ju sätta sin egen gräns. Jag går inte in i djurrum i djuraffärer och släpper inte hem personer som har hamstrar från djuraffär hemma, hälsar inte på personer med hamster från djuraffär till exempel, eller personer som precis varit och hälsat på hamstrar i djuraffär, men man kan ju inte låsa in sig hemma. =)

Hade jag varit "tvungen" att åka hem till någon med hamster från djuraffär så hade kläderna åkt i tvätten direkt när jag kom hem och jag hade hoppat in i duschen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ellys
1/3/15, 5:50 PM
#9

#6 Jag har ju bara en hamster, men kan förstå att man är mycket oroligare  (är ju lite orolig fast man bara har en) om man tex har  många flera eller en uppfödning.  Låter jobbigt =(

annlen68
1/3/15, 6:23 PM
#10

#8  Låter överdrivet och jobbigt :/  Du kan ju t ex aldrig veta om personer du träffat nyss varit i djuraffär. Vi älskar vår hamster oändligt mycket och är såklart väldigt rädda om henne, men jag väljer ändå att försöka leva så normalt som möjligt så det inte triggar igång någon bacillskräck hos mig..

Cireea
1/3/15, 6:27 PM
#11

Då jag är en uppfödare tar jag inga risker. Besöker knappt djuraffärer och när jag gör det vistas jag långt från djurrummen, dock beställer jag oftast saker från nätet så jag behöver inte vara på djuraffärer särskilt ofta. 

Jag besöker inte folk med djuraffärshamstrar och låter de heller inte besöka mig då jag inte vill ta någon risk att få papova. 

Däremot är jag inte rädd ute på stan, restauranger eller bussar. Jag kan inte skydda mig överallt MEN jag tar inga risker där jag VET att djuraffärshamstrar finns.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lojs
1/3/15, 6:38 PM
#12

#10 Som sagt, man får ju sätta sina egna personliga gränser. Jag hade kanske inte varit lika "petig" om jag bara hade en enda sällskapshamster, men nu har jag ett helt gäng och träffar även andra hamstermänniskor så jag är väldigt noggrann.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

annlen68
1/3/15, 6:43 PM
#13

#10  I ditt fall kan jag förstå det i så fall. Ser ju nu att du har uppfödning. :)

Annons:
Ellys
1/3/15, 6:46 PM
#14

Finns det någon forskning som pågår för att förhindra/bota viruset eller kommer vi få leva med att den finns?

annlen68
1/3/15, 6:51 PM
#15

#14 det undrar jag med. Jag undrar även hur pass vanligt det är att man råkar ut för papovan om man köper en hamster i djuraffär? Finns någon statistik på det?

Odette
1/3/15, 7:04 PM
#16

#14 Nä det är knappast något som är prioriterat inom forskningen, tyvärr. Det man vet idag är kanske mer än man visste för 10 år sedan. Men det finns ohyggligt lite information som har någon vetenskaplig grund, det är därför det är så himla svårt att sätta upp rekommendationer för karantän osv osv osv.
Man får ta det säkra före det osäkra och läsa på själv om hur det kan smitta.

Det känns lite som en käftsmäll varje gång någon säger att "äsch, så himla smittsamt är det inte" när jag själv har varit med om att få in viruset till mina egna djur. När jag själv blivit tvungen att ta bort alla 24 små underbaringar jag hade hemma… något som jag får leva med resten av mitt liv. Jag har också varit en direkt orsak till att sprida smittan till andra, vilket jag också ska ha på mitt samvete, så jo- det smittar lättare än man tror.
Men jag förstår ju vad ni menar, man kan inte vara rädd för allt och isolera sig totalt. Det behöver man ju inte göra. Däremot kan det känns lite ogenomtänkt och nonchalant att bara avfärda alla risker rakt av.

Man behöver inte isolera sig- men man kan undvika de uppenbara risker som faktiskt finns.

Jag tycker TS gör rätt i att fråga om detta, det visar ju att denne faktiskt bryr sig. Det skadar inte att fråga och fundera kring smittan och det är också viktigt att vi fortsätter diskutera och pratat öppet om den problematik som faktiskt finns. Även om det verkar stabilt i dagsläget så får man ändå ha i åtanke att det kan finnas ett ohyggligt antal smittade djur ute i landet som allmänheten aldrig får nys om. Många drabbade vet väl inte ens varför deras hamster helt plötsligt bara dött.

Så alla där ute, tänk er för och använd ert sunda förnuft :) Man behöver inte oroa sig för minsta lilla så länge man är medveten om "fällorna" :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

HamsterPärlan
1/3/15, 7:19 PM
#17

Vad är papova?

HjärtaHälsningar Pärlan och Alice Hjärta

Ellys
1/3/15, 7:25 PM
#18

#17 ett smittsamt virus hos guldhamster, finns en artikel om det här på iFokus och på hamsterföreningens hemsida

Cireea
1/3/15, 7:33 PM
#19

Finns även en artikel inne hos oss på guldhamster :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tina Torstensson
1/3/15, 8:05 PM
#20

Jag håller med Monica i allt hon skriver. Jag föder också upp guldhamstrar och tar aldrig några risker. Jag besöker mycket sällan andra djuraffärer än den jag jobbar i (och vi köper inte in hamstrar från leverantör, utan tar bara in ifrån fyra pålitliga och seriösa uppfödare). Om jag ändå går in i någon djuraffär, så går jag aldrig fram till djurrummet, där smittrisken ändå bör vara som störst (i och med dammpartiklar). Att smittan skulle hoppa på mig från någon i kassan tycker jag börjar låta för långsökt för att man ska behöva vara orolig. Någonstans får man dra gränsen, men den gränsen måste ändå dras gott och väl bortom alla risker. Jag vet inte vad jag skulle göra om jag var tvungen att behöva avliva alla mina hamstrar här hemma.

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

Annons:
Odette
1/3/15, 8:38 PM
#21

#20 Nä men precis, man får tänka lite rationellt. Det ska ändå mycket till för att en djuraffärskassör skulle lyckas peta över smittade dammpartiklar på sina kunder och att dessa i sin tur skulle följa med kunden hem och sen över till djuren.. lite långsökt ja :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Upp till toppen
Annons: