Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 555 ggr
Dvärgvädur
2015-01-01 19:02

Minska vikten?

Min ena dvärghamster på knappt ett år är rätt mullig och rör inte lika mycket på sig längre. Jag börjar ana att det har med hans diet att göra, har funderat på att blanda eget efter vad han behöver men det är svårt att veta vad. Har Hamster Nature i nuläget och det kanske inte är det nyttigaste fodret. 

Har ni tips på någon bra diet som "minskar vikten"? Antar att det är en del fett i den han har. Kan man tillsätta något eller ta ur något?

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Scorpio97
2015-01-01 19:04
#1

Vet inte vad Hamster Nature innehåller, men om du ser solrosfrön eller andra feta fröer/nötter kan du ta bort en del av dom. Du kan även blanda i lite AXA grynblandning. Se även till att han inte bara väljer ut det han tycker är godast, utan faktiskt äter lite av allt.


//Jessie

Dvärgvädur
2015-01-01 19:11
#2

#1 Det innehåller b.l.a solrosfrön, pumpafrön och nötter, även banan, russin och papaya vilket jag alltid plockar ut. 

Ska se om jag hittar hela innehållet, annars var ditt tips bra. Han dissar ganska många matbitar så får se till att han inte bara äter det som är mumsigt haha. 🙂

Får blanda i lite gryn.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Scorpio97
2015-01-01 19:13
#3

Känns jobbigt att hålla på och plocka ur så mycket? Fodret jag köpte innan var det alldeles för mycket solrosfrön i, vilket gjorde att jag tillslut tyckte det var så jobbigt att jag började blanda eget istället. Då kan man anpassa efter hamstern (: 

Annars finns det säkert bättre märken du kan byta till, det har jag dock inte så stor koll på så vilka märken som är bra får någon annan svara på.


//Jessie

Dvärgvädur
2015-01-01 19:14
#4

Spannmål (31 %), grönsaker (18,5 % varav 9,5 % aprikos, 9,5 % ananas, 12,5 % banan, 12,5 % papaya, 12,5 % russin och 38 % johannesbröd), vegetabiliska proteinextrakt, nötter (5 %), mineraler, jäst, FOS, örter, ringblomma.

Åvanstående kopierade jag från en hemsida. Ringblomma? Det förklarar alla äckliga blommor jag slängt iväg… Som sagt plockar jag alltid bort alla typer av torkad frukt, använder det som belöning och godis istället.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Dvärgvädur
2015-01-01 19:27
#5

#3 Det påverkar mig inte så mycket, innan jag för över maten till skålen kollar jag vad som är i skopan. Är det några typer av frukt sorterar jag ut det eller lägger tillbaka. 

Har funderat på att blanda eget som sagt, hittar inget märke jag tror skulle fungera bättre. Jag har planerat att byta men vet inte till vad. Hamster Nature slutade en av djuraffärerna sälja pga att de skulle ta in mer näringsrikt Foder utan så mycket fett, så det känns som att den inte ger honom någon bättre diet.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Mirre395
2015-01-01 21:08
#6

Har du mycket aktivitet i buren? Använder du Hjul? Diet påverkar ganska mycket och detta är då en diet som jag rekommenderar (http://eldangens.weebly.com/foder--mat.html). Att han är lite rundare är inget farligt men det är ju bättre för hamstern att vara i form:)

Annons:
Dvärgvädur
2015-01-01 21:25
#7

#6 Rundare är han inte, väldigt mullig. Jag har ett Hjul i buren och han har många gräv-och springmöjligheter. Har ganska mycket inredning men som sagt rör han inte lika mycket på sig längre 😕

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Scorpio97
2015-01-01 21:30
#8

Ger du maten i en matskål förresten? I så fall kan det vara bra att sprida ut maten i buren istället, det ger aktivering och minskar risken att han äter mer än vad han behöver bara för att.


//Jessie

Dvärgvädur
2015-01-01 21:46
#9

Gör både och, för det mesta sprider jag ut :)

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Upp till toppen
Annons: