Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 1018 ggr
Mirre395
2015-01-01 10:37

Oroande ovana

Hej! Jag delar rum med en vintervit hane på ett år (dvärghamster). Han har alltid varigt allmänt stressad sedan länge tillbaka, men eftersom att jag har lärt mig att hantera honom trots sin stress så har vi lyckats komma varandra närmare än någonsin. Vi har förstått varandra och vunnit varandras förtroende på ett helt otroligt sätt och jag avskyr att se honom må dåligt. På sistånde har han varigt lite skrämmande stressad. Han vet inte vad han vill och är väldigt förvirrad. Han har även visat symtom för diabetes som jag flera gånger försökt att testa om han har (urinstickor som visar sockerhalt i urinen) men aldrig lyckats. Nu till det verkliga problemet; Sedan en tid tillbaka så har han krafsat lite lätt på glaset i buren när han ser att jag är i närheten för att signalera att han vill ut och vara med mig. Men detta beteende har allt efter stress vänt sig till att krafsa kraftigt varje gång jag är i närheten, och jag har alltid tagit upp honom. Även detta har lett till ett mer beroende att sitta och krafsa i buren när han vill ut oavsett jag är där eller ej. Så jag kan komma in i rummet efter skolan och se honom krafsa för fullt ångest fullt mot glaset, han även slickar och har börjar prioritera detta framför mat och är väldigt kräsen redan. Han är alldeles för liten och har gått ner extrema mängder på bara några månader (69g-39g). Jag är riktigt oroad och går runt på dagarna och tänker på om han mår riktigt dåligt och vad det är. Jag får själv panik och jag uppskattar alla åsikter och tankar kring detta. Jag kan även tillägga att jag har en rymlig Bur med mycket aktiviteter i och jag tvivlar på att det kan tyda på att han är understimulerad. Jag ska till en vetrinär nu i januari och ska kolla upp eventuellt irriterat öga+Diabetes. Kram Med vänlig hälsning, Miriam och Puff:)

Annons:
[Howres]
2015-01-01 13:27
#1

Han har haft en kompis innan va? Kan ju va så att han vill ha någon att leka med på dagarna när du inte är där.

Mirre395
2015-01-01 14:56
#2

Ja, han hade en kompis förr. Men tyvärr så gick ju han bort. Jag har försökt ett antal gånger att få kontakt med uppfödare men har gett upp till slut. Jag vet inte heller om jag skulle våga det eftersom att Puff är så liten, ynklig och en aning svag. Och jag tror det är väldigt viktigt att han är 100% frisk så att tillskottet inte kan skada honom. Men jag vet inte… Eftersom att Piff och Puff var särade för tillfället när Piff gick bort så påverkade inte det Puff fullt ut. Men du kanske har rätt, det kanske är något att satsa på.

Mirre395
2015-01-06 17:15
#3

Fler åsikter och tankar?

Upp till toppen
Annons: