Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1288 ggr
Tipsi3
2014-12-30 10:29

Virkon användning

Hej,

För någon månad sen köpte jag en begagnad duna medium, som använts av en annan guldhamster, som har fått stå ute i förrådet långt bort ifrån mina guldhamstrar i väntan på virkon. Skämtar Jag har nu köpt virkon, en påse + tillhörande flaska, och ska rengöra den idag när jag städar burarna är det tänkt. Har aldrig använt virkon förut och tänkte dubbelkolla lite med er som använt det om jag gör rätt!

Jag hade tänkt att göra såhär:

  • Blanda till virkonet
  • Använda engångs plasthandskar
  • Först använda en svamp och skrubba in virkonet i buren och sedan låta det stå i 10 minuter.
  • Och sedan skölja av allting grundligt.

Funkar det? Tänkte hålla till i duschen, där jag har tillgång till vatten Glad

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Annons:
Zakaraa
2014-12-30 10:35
#1

Virkon används genom att spraya på det du vill desinficera.

1. Tvätta sakerna med varmt vatten och något rengöringsmedel (grönsåpa är bra)
2. Låt det torka.
3. Blanda Virkon S enl. bruksanvisning. 
4. Spraya på sakerna
5. Låt det självtorka
6. KLART

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Tipsi3
2014-12-30 10:47
#2

#1 Okej, men vad ska jag spraya med? Jag har fått veta av Sofia att man ska skrubba, och det finns inget att spraya med på flaskan? :O

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Zakaraa
2014-12-30 10:52
#3

#2 Vet inte vad du fått för flaska med (då jag aldrig sett någon flaska när jag köper virkonS) eller vem Sofia är så kan inte svara där :P

Enl. bruksanvisningen så gör man i alla fall så som jag skrivit :)

Här kan du läsa mer ifall du inte har bruksanvisningen själv; http://www.veterinarbutiken.se/uppfodning/464-virkon-s-desinfektion-pulver-50-g-pase.html

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Tipsi3
2014-12-30 10:58
#4

http://www.apotea.se/virkon-blandningsflaska-1-liter-inkl-1-påse

Det kanske är olika, jag har denna ^ och enligt den bruksanvisningen ska man bearbeta ytan, så jag provar nog det, men tack för svaret! :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Zakaraa
2014-12-30 11:04
#5

# Ja samma var det inte, aldrig sett Virkon (utan S) förut, så följ bruksanvisningen på din förpackning för rätt hantering.

Just VirkonS som jag länkade till sprayas och är ganska bra om man behöver desinficera rum och större ytor. Används även flitigt på agilitytävlingar för råttor :P

Sorry att jag inte kunde hjälpa dig, var olika produkter med samma namn :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

grumpy19
2014-12-30 11:05
#6

Precis som #1 påpekar så är Virkon S ett desinfektionsmedel som ska användas först när man gjort rent ytan med ett rengöringsmedel. Det är också bra om du väntar ett litet tag längre än 10 min (jag har fått lära mig ca 30 min) innan du sköljer bort det. Man behöver inte skölja bort det, människor gör lite olika, men jag skulle göra det. 

1. Avlägsna all synlig smuts (ex. med en borste).
2. Spola med rent, varmt vatten.
3. Skrubba med rengöringsmedel.
4. Skölj bort rengöringsmedlet noggrant.
(Upprepa 3 & 4 om nödvändigt.)
5. Låt lufttorka på ren plats.
6. Spraya med Virkon (som #1 skrev, kolla hur du ska späda).
7. Inverkningstiden är superviktig. Som sagt, 20-30 min optimalt. 
8. Spola av Virkonet.
9. Låt lufttorka. 

Tänk på att Virkon S kan vara obehagligt att inandas. Använder man det ofta så rekommenderas en enkel andningsmask.

Medarbetare på vegan ifokus.

Annons:
grumpy19
2014-12-30 11:10
#7

Oj då, jag har faktiskt aldrig hört talats om ett Virkon som ska användas som rengöringsmedel. Jag tror dock fortfarande att det är meningen att man först ska skrubba med vatten och rengöringsmedel, och sedan bearbeta ytan med Virkon, men det kanske inte är nödvändigt. :-)

Medarbetare på vegan ifokus.

Tipsi3
2014-12-30 14:34
#8

Tack för era svar! :) Jag gjorde så att jag skrubbade allt med virkonet, och efter ca 20 min sköljde vi av allt och det står nu på tork! :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Helena1978
2014-12-30 23:50
#9

Jag använder VirkonS enbart på nyinköpta burar och burar som skall säljas, i övrigt använder jag Grönsåpa som rengöringsmedel. Rengör jag buren med VirkonS  använder jag diskhandskar när jag skurar ur burarna, ser till att jag inte får något i ögonen eller inandas för mycket av lösningen, kan ju bero på hur man väljer att blanda ut pulvret, mitt blir väldigt koncentrerat då jag brukar ha i lite mer pulver och lite mindre vatten än vad som står på bruksanvisningen, sköljer sedan noga av med hett vatten och låter buren torka.

Deviance
2015-01-03 23:07
#10

Jag använde Virkon (inte VirkonS) och skrubbade först akvariumet med hett vatten för att få bort det vattenlösliga, sedan med gulsåpa (samma som grönsåpa) och sen skrubba jag med virkon. Ville vara säker på att det nådde runt silikonet och under fästen och sånt i akvariumet :) Lät det stå ett tag och sköljde samt hällde ur det och sen torkade med ren tygbit och sen papper och sen lufttorka!
Man kan såklart låta det lufttorka hela tiden om man har mer tålamod än jag haha

____________

hamstrar & fotografering

Upp till toppen
Annons: