Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4834 ggr
Dwarf Hamster Love
2014-12-29 18:15

Bomull

Hej, jag har 3 dvärg hamstrar som alla kommer ifrån samma kull. För en dag sen så upptäckte jag att en av mina hamstrar började äta bomull! Jag är jätte orolig att nått kommer att hända Harry! Snälla vet nån om bomull är ett farligt ämne? ska jag vara orolig? Anledningen att han åt var att ibland så tar jag små små bommuls bittar och lägger det där han brukar sova så att det blir skönt :)

Annons:
javetinte
2014-12-29 18:23
#1

Man ska inte ha bomull till sina hamstrar då de är farligt. Ta bort bomullen som finns kvar, om de är nån kvar. Och bädda hellre med vanligt toalettpapper eller hushållspapper. (:

Dwarf Hamster Love
2014-12-29 18:27
#2

Det var inga jätte stora mängder

Rumblebee
2014-12-29 18:27
#3

Att man inte ska använda bomull är just för att det kan trassla in sig runt tårna/ben, fastna i kindpåsarna och även i tarmarna. Gäller även så kallad hamstervadd som säljs i djuraffärer och allt annat som trådar sig

Dwarf Hamster Love
2014-12-29 18:28
#4

Kommer den typ att dö nu? javetinte? 😢

javetinte
2014-12-29 18:29
#5

Jag skulle kunna tro att de kan ha gått bra, men de är nog inte bra att äta då de inte riktigt är sånt man ska ha i magen. det fastnar.  så låt bara bli att ge dina hamstrar bomull hädanefter så slipper du oroa dej (:

Dwarf Hamster Love
2014-12-29 18:45
#6

Tack! Har nyss varit och plockat du allt bomull som hamstrarna har, från och med nu blir det bara hamstervadd 🌈 Tack för att du svarde så snabbt javetinte

Annons:
Rumblebee
2014-12-29 19:08
#7

Nej hamstervadd ska du inte heller använda, det är i princip bomull. Kör på toalett eller hushållspapper som de kan få riva med

LillyAmanda
2014-12-29 19:28
#8

Ha ALDRIG hamstervadd. Den kan trassla in sig och om den äter de kan den få problem. Som #7 säger, ha toalett/hushållspapper istället :)

**//Amanda

javetinte
2014-12-29 19:33
#9

Tolett eller hushållspapper fungerar utmärkt för hamstrar. Det är bra bäddmaterial. Använd ingen typ av bomull även fast de på vissa ställen är till hamstrar.

Deviance
2014-12-29 21:36
#10

Ingen vadd och bomull tills småvännerna! Livsfarligt, de kan både fastna med benen i dem och få inre skador av det. Förhoppningsvis tog bara din hamster bomullen/vaddet i kinderna för att senare ta ut det och bädda med det men som tidigare sagt använd bara toalettpapper eller hushållspapper i fortsättningen :)

____________

hamstrar & fotografering

Dwarf Hamster Love
2014-12-29 22:54
#11

Tack för alla svar! har lärt mej en bra läxa nu ;)

Majaa12
2014-12-29 23:30
#12

Om du tror att hamstrarna gillar vadden kan du köpa kapok till dom, det ser ut som bomull. Det finns i en del djuraffärer, annars finns det att köpa på internet. Kapok är ofarligt så du kan ge så mycket du vill av det. :) Annars funkar det bra med bara toa/hushållspapper. ;)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Dvärgvädur
2014-12-30 09:23
#13

Bra att du byter ut det! 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Tazzar
2014-12-30 21:27
#14

Jag tror inte att din hamster åt upp bomullet utan bara stoppade det i kinderna, hamstrarna är väldigt duktiga på att skilja på vad som kan ätas och inte, sålänge det inte luktar/smakar som något ätbart då. 🙂

Som de andra skriver så är hushålls-/toapapper bra bäddmaterial. Det som finns i djuraffärer att köpa som också fungerar är kapok (som också skrivits) som finns inuti ett bark-aktigt skal, samt en slags "hamsterbädd" i form av pappersstrimlor i olika färger fungerar också bra.
Hamstervadden som ser ut som bomull är farlig.


dvärghamstern04
2015-08-10 09:17
#15

använd inte det ta typ papper istället fungerar lika bra

Upp till toppen
Annons: