Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 3280 ggr
Imasy
12/28/14, 10:19 PM

Burbygge på gång!

Julhelgen fick ett tråkigt slut här i huset. Sonens supermysiga dvärg somnade in, och han var superledsen. Var in till djuraffären idag och då fick vi en ny, tydligen någon garanti de har.

Så det blev en nf färgad lite guldis istället som heter Bit-Nisse. Eller ja, Nisse är väl hans riktiga namn, men jag tyckte han förtjänade att få heta Bit-Nisse ;)

Hur som haver så bor Bit-Nisse i en duna. Den är en liten fis i rymden i jämförelse med det palatset Axel (von Fersen) bor i. Så jag tänkte att även Bit-Nisse ska få sig en paradvåning.

Men, några funderingar. Skulle ni ha målat den? Den kommer byggas i OSB-skivor bla och det är ju inte kalassnyggt. Har även funderat på att tapetsera, har nog en och en annan rest i källaren.

Framsidan ska vara som på ett terrarium, galler längst ner och sedan skjutglasdörrar.  Någon som vet vart man kan hitta lister som dörrarna går i?

Annons:
Imasy
12/29/14, 1:21 PM
#1

Efter att ha kikat runt lite på byggfirmans sida har jag ändrat mig och kommer att använda råspont istället för osb-skivor.

Men jag kommer att måla allt trä för att skydda det mot urin, den andra buren vi har i osb är ju inte så fräsch på sina ställen.

Men snart så bär det av till affärn för att botanisera vidare :)

Imasy
12/29/14, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Byggdag  1:

tog med mig min medhjälpare till Byggmax för att kika runt bland hyllorna i brädgården.

Imasy
12/29/14, 2:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Efter att ha hittat det vi letade efter blev jag tvungen att såga till en del bitar på plats då de var på tok för långa. Kallt som fn är det ute också, så jag har nog aldrig sågat så fort i hela mitt liv 😃

Imasy
12/29/14, 2:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sen var det bara att stuva in prylarna i bilen och fara hemåt. Är överlycklig över mitt långa miljömonster till bil 😉

Imasy
12/29/14, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Väl hemma, allt instuvat i hallen. Hunden ska naturligtvis vara med på ett hörn han också med sin nyfikna nos 😉

Idag blev det inhandlat 9 m regel, ca 12 m råspont (kommer dock behöva mer av den), 16 vinkelbeslag och en påse skruv på lösvikt, 178 kr gick dagens köp på.

Imasy
12/29/14, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Glad i hågen skulle jag skutta ut i garaget. Det var då jag kom på vad jag hade glömt.

Under en obestämd tid har en skrotbomb slagit ner i vårt garage och landat på arbetsbänken. Den där bänken som jag behövde ha för att såga på och som "ingen" har haft ork att städa upp.

Annons:
Imasy
12/29/14, 3:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Efter mycket om och men fick jag plats att såga. Det var skitjobbigt så kan ni lämna över detta moment till någon annan i familjen är det ett plus. Sambon ville inte. Han tyckte jag behövde öva på att såga.

Så när jag står i garaget i kylan och sågar till mig en rejäl mjölksyra i armarna sviker även min medhjälpare mig. Det var väl jobbigt att se på andra som jobbar.

Imasy
12/29/14, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Men men, nu ligger en del bitar på tork efter målningen. De korta bitarna blev 54 cm långa och de långa bitarna blir ca 115 cm långa. 

Hade egentligen tänkt mig de korta bitarna lite längre, och då hade jag behövt lite drygt 9 m regel. Men eftersom reglarna bara såldes i bitar på 4,5 m längd nöjde jag mig med 9 m totalt.

Färgen är överbliven från när jag pimpade om tvättstugan, så den kostnaden räknar jag inte in i detta bygge. Annars kostar väl en burk färg runt en hundralapp beroende på kvalitet och butik.

Cireea
12/29/14, 4:28 PM
#9

Får jag bara fråga varför du köper hamstrar i djuraffär och inte från uppfödare? 🙂Bara en tanke, jag menar inget illa.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Whippet
12/29/14, 4:40 PM
#10

Roligt att se bilder när du håller på med Bur bygget :D

I'm out Vilar huvudet i handen

Imasy
12/29/14, 4:47 PM
#11

#9 Därför att jag har inte hittat någon privatuppfödd under den senaste tiden. Är egentligen inte speciellt glad i att köpa djur på butik, förutom en i grannstaden som enbart köper in privatuppfödda djur med stamtavla. Har även själv sålt till dem i perioder.

Imasy
12/29/14, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Så, nu var det dags att skruva. Såg till att beväpna mig rejält. Hade skaplig mjölksyra efter sågningen och hade inte lust att dejta skruvmejseln.

Imasy
12/29/14, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Men säg den lycka som varar….

Annons:
Imasy
12/29/14, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Så vi körde old school ett litet tag…

Imasy
12/29/14, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Och efter lite om och med hade vi två ramar färdiga. Sambon ska bara få käka färdigt, sen ska han få i uppdrag att dra åt skruvarna lite, mina nypor är rätt slutkörda 😃

djurflikkan
12/29/14, 7:44 PM
#16

Tass.

Imasy
12/29/14, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Så, då var stommen ihopsatt och byggdag 1 är  nu till ända ;)

Whippet
12/29/14, 10:19 PM
#18

Det ser ju kanon ut!

I'm out Vilar huvudet i handen

Mirre395
12/29/14, 10:54 PM
#19

Jättefint! Det blir kul att se hur det blir:)

Imasy
12/30/14, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Byggdag 2:

Golvet ska nu sågas till. Gamla bildäck får agera som sågbockar. Gick åt en hel del av råsponten jag köpte till detta. I slutändan hade det nog blivit billigare om jag köpt en eller två OSB-skivor för max 200 kr. Men råsponten är lättare att såga till bitar och enklare att få med hem i bilen.

Annons:
Imasy
12/30/14, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ett söndersågat finger senare….

Whippet
12/30/14, 12:30 PM
#22

#21 Ajaj! 🤔

I'm out Vilar huvudet i handen

Imasy
12/30/14, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

…. Ligger nu de första golvskivorna på tork efter målningen.

[lenniiis]
12/30/14, 3:06 PM
#24

Men vad fint det kommer bli!! Det här vill jag följa.

Imasy
12/30/14, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Satte sambon i arbete att jämna till kanterna med sticksågen. Man behöver väl inte vara så himla exakt när man mäter, eller hur? 😃😉

Imasy
12/30/14, 3:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Voila! Golvet på plats. Nu ska väggarna målas färdigt och jag behöver en tur ner till Byggmax igen. Lika bra att ladda upp med prylar eftersom det blir nyår och sånt.

Imasy
12/30/14, 5:12 PM
#27

Så, hemkommer från affären igen med ytterligare ca 16 m råspont, lite olika skruvar och krokar och ett par vinkelkonsoller. 168 kr gick dagens inköp på.

Så nu är den totala kostnaden för bygget 346 kr.

Annons:
Imasy
12/30/14, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Blev inte så mycket mer gjort idag då jag ville att det nya virket ska få torka lite. Blev dock en nästan hel vägg klar iallafall på kortsidan 😃

MaaariaS
12/30/14, 9:11 PM
#29

Fint 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

annakarin_li
12/30/14, 9:28 PM
#30

Åh så fint han får lille Bit-nisse!!

wildalia
12/31/14, 12:37 PM
#31

Vore det inte enklare att köpa ett beg akvarium ? I måtten 150x 60x60 ;-) Bygget lär bli lika dyrt ! Själv köpte jag en beg hamster Bur för 300 kr på blocket 1 m lång :-) Jag har gjort många burar till kaniner o fåglar. Jag hade nog använt plywood i stället för brädor och läkt i stället för reglar. Inget målat närmast djuren. Finns tyvärr ingen helt ofarlig färg. Roligt att följa dig mastodant bygge….. Blir nog fint !

Imasy
12/31/14, 1:54 PM
#32

#31

Här är det näst intill omöjligt att hitta en beg Bur i ok pris. Man ska ha nypris för utslitna saker, oavsett vad det är. Och det jag sett är i den storleken vi har nu. Ett akvarium i den storleken skulle jag nog få ge 2000 kr för om inte mer. Och sedan troligen lägga ner pengar på att göra om det iallafall.

Imasy
12/31/14, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Byggdag 3:

Nu är båda sidoväggarna klara, långväggen på tork och buren mäter nu en femårings längd 😉

wildalia
12/31/14, 2:22 PM
#34

Blocket är fullt av billiga beg akvarium. Var bor du ! Men varför köpte du inte plywood skiva. Lättare och hållbar :-) Ja du kommer få en Bur som håller för ett barn ;-) Skall du använda plexiglas eller nät ? Hade du haft nära till typ Biltema så säljer dem billig plexiglas.

Annons:
Imasy
12/31/14, 3:36 PM
#35

#34 Bor i Dalarna. Dock skulle jag nog då behöva ett låsbart akvarium. Funkar inte att lägga nät över i vårt hem ;-) Att jag inte köpte plywood är dels för dess utseende och sedan tycker jag det är lite rangligt för det jag ska göra. På fronten ska jag använda både galler och plexiglad hade jag tänkt.

Imasy
12/31/14, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Tapetserade långväggen. Den är fortfarande blöt vid tiden för fotot så den ser lite trist ut.

Imasy
12/31/14, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Började med lite inredning som sitter "fast". Hade tänkt återanvända så mycket som möjligt av de prylar vi har liggandes till ingen nytta.

En gammal lampskärm fick agera koja. En gammal tavellist som ramp, och en gammal pappershållare som klätterpryl.

Nu ska jag fira nyårsafton och får fortsätta imorgon. Har hittat världens bästa staket till rampen ute i skrothörnan i garaget, sen ska man bara få loss det också 😃

MaaariaS
12/31/14, 4:35 PM
#38

Vad fint det blev med tapeten 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Imasy
12/31/14, 4:36 PM
#39

#38

Måste ju matcha övriga inredningen i hemmet 😃

Äsch, har lite restrullar som ligger i källaren till ingen nytta, tyckte det var lite roligare och gav mer liv åt den än att bara måla.

thea_thea
12/31/14, 5:01 PM
#40

Den tapeten hade jag i mitt gamla rum!

MaaariaS
12/31/14, 5:09 PM
#41

#39 Ja det är som här hemma då😃Jättefint bygge verkligen❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
Trissen
12/31/14, 10:40 PM
#42

Jättefint bygge! Blir kul att följa detta! :-)

wildalia
1/1/15, 2:55 PM
#43

Det var guldhamster du skulle ha väl ? Hjulet du använder är väl för litet, minst 21-22 cm i diameter skall det vara. Tänk även på att hamstrar har inget behov av att klättra så högt. Dem kryper omkring i gångar och dyl, inte klättrar. Det är lätt för dem att bryta ett ben. Själv har jag numera Sand i buren och endast spån där han kissar. Han skadade sig " förra året" får man väl skriva. Han skadade sig på ngt i buren. Och bet och rev upp stora sår på sig själv. Nu är han helt frisk från detta. Numera har jag tagit bort rätt mkt i buren pga skaderisken. Han får komma ut i stället och springa. Hamstrar gilla springa på golv och flatt. Bygg i stället lite kluriga saker i markhöjd.. Annars ser det jätte fint ut.

Imasy
1/1/15, 5:27 PM
#44

#43 Jag har väl inte sagt att buren är klar? Och hjulet är inte alls för litet. Hade du frågat istället hade jag kunnat tala om för dig att hjulet. Jag har haft hamster sedan 1988 så jag tror jag har rätt bra kläm på hur de gillar att bo ;-)

Fiona1234
1/1/15, 5:42 PM
#45

Jättefint Jennie! 😍❤️

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

wildalia
1/1/15, 9:48 PM
#46

Du skriver ju att du har börjat inreda. Om du kan ngt om hamstrar varför bygger du en hög trappa ? Då borde väl du veta att hamstrar är grävande, vandrande djur som rör sig runt på platt mark, hmm !

[Howres]
1/1/15, 9:52 PM
#47

Jätte fint blir det :) Älskar "hängmattan" den som hänger under boet, ser mysig ut.

Fiona1234
1/1/15, 10:15 PM
#48

#46 Fast tänk på att hon kanske har 10-15 cm strö, då är inte fallhöjden nån fara ;)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
[lenniiis]
1/1/15, 10:30 PM
#49

#46 Förlåt, men TAKE A HINT! Enough med dina så kallade råd. Precis som #48 nämner, kommer det finnas massa strö så fallrisken kommer inte vara så farlig. Dessutom finns det hamstrar som tycker om att vara på lite högre ställen. Min hamster Olivia var sådan, hon skulle alltid klättra upp på mina tröjor som hängde ner i golvhöjd. Visst finns alltid en fallrisk, men som sagt, det kommer finnas mjuk bottenströ. Jag tycker det är så tråkigt när folk ska komma med sin pekpinne och förklara hur det minsann ska vara. Tjejen har gjort en jättefin Bur (som dessutom inte ens är klar…..) och det enda du har att komma med är massa "du måste ändra ditt" och "i så fall borde du veta datt".  Förlåt om du blir stött, men jag blir bara så irriterad när någon ska hålla på sådär.

Fiona1234
1/1/15, 10:33 PM
#50

Håller faktiskt med #49 :) Min Herbert älskar att klättra, mer än att vara på marken. Och han är väldigt smidig, så bara för att man säger att hamstrar vanligtvis inte tycker om och klättra, så finns det undantag :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[lenniiis]
1/1/15, 10:41 PM
#51

#50 Tack! 🙂 Vad söt Herbert verkar! Gick in på din hemsida och alla dina hamstrar är såå söta 😍 Önskar jag kunde ha en liten plutt 😕 Men just nu har vi inte platsen för det, med två katter i en tvåa. Dessutom har jag en depression så jag skulle inte orka hålla på att fixa och trixa med den, ta ut den osv. (Förlåt för OT, TS!)

Imasy
1/1/15, 10:47 PM
#52

#46

Ja jag har börjat inreda. Vart har jag skrivit att jag är färdig någonstans?

Vet du hur jag har tänkt att slutresultatet kommer bli? annars  tycker jag att du kan låta bli att skriva, är fruktansvärt irriterande att bli dissad när man inte ens är färdig.

Och FYI, det ska bli tak och en framsida också, så du behöver inte påpeka rymmningsrisken.

wildalia
1/1/15, 11:00 PM
#53

Det är väl ingen som DISSAR. Hur 17 vet JAG att just DU vet vad du sysslar med. Om man inte kan tåla kritik utan att ta det negativt, varför överhuvudtaget vill du visa ett burbygge ? Jag har oxå byggt ett antal " egna" burar i mitt liv, allt från stall inredning till musburar…..dessutom har jag inte skrivit någonstans att du är färdig. Detta förstår jag oxå. Alla vet inte om att hamstrar skadar sig väldigt lätt. Det räcker att SE hur en hamster är byggd så förstår man att dem har lätt för sig att klappa i tassarna. M.m. Men okej, eftersom du inte kan ta det på rätt sätt så slutar jag att följa din tråd…..Lycka till !

wildalia
1/1/15, 11:03 PM
#54

P.s jag sitter inte och följer personer personligen eller kollar igenom hemsidor om personer…….

Imasy
1/1/15, 11:06 PM
#55

#53

Jag tycker du bara har en allmänt trist attityd och påpekar "fel och brister", när du inte ens vet hur det ska vara tänkt. Jag kanske ska bygga mer under den där "livsfarliga" bron? Det kanske ska ut ett våningsplan där? Men jag hinner inte göra allt på en och samma dag.

Ett litet citat från ditt inlägg #43:

Det var guldhamster du skulle ha väl ? Hjulet du använder är väl för litet, minst 21-22 cm i diameter skall det vara.

Varför bara anta att det är för litet istället för att fråga? Då hade jag kunnat informera dig om att hjulet är ca 23-24 cm i diameter.

Annons:
Olivia8383
1/2/15, 12:59 AM
#56

Jättefin Bur! Det kommer nog att bli toppen och så som du har kämpat med den så hoppas jag att Bit-Nisse också blir nöjd över sin finfina Bur. :) Kör ditt eget race, ingen skulle någonsin kunna kalla dig oerfaren så många hamstrar du har haft i ditt liv, och speciellt hur du har tagit hand om de gör dig till en som man i hamstervärlden precis som med de riktigt erfarna hamsteruppfödarna ska ha respekt för. ;)

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Whippet
1/2/15, 1:48 AM
#57

Varför klandra och påpeka en massa skit mot henne? Hon gör väl på sitt sätt det är ju inte ens klart så jag rekommenderar er som håller på och påpekar en massa små saker att hålla sig utanför den här tråden! Super fint blev det ju Med blomm tapeten som bakgrund.:)

I'm out Vilar huvudet i handen

Ellys
1/2/15, 2:13 PM
#58

Tjusigt! Är det plexiglas på framsidan?🙂

Imasy
1/2/15, 4:08 PM
#59

#58

Framsidan är än så länge helt öppen. Har lämnat framsidan och taket öppen medvetet medan jag fixar innuti, blir så svårt att komma åt att skruva annars :)

Ellys
1/2/15, 4:30 PM
#60

Ja juste, men då förstår jag :) Påhittigt med lampskärmen förresten, lycka till!

Surpan
1/2/15, 5:47 PM
#61

Jättefint. Följer :)

/Surpan

Evovva
1/2/15, 9:59 PM
#62

Blir superfint. 🙂

Annons:
AnnaCEC
1/2/15, 10:01 PM
#63

Wow! Kanske kan anställa dig som burbyggare ;) haha

Anna och de små liven

Evovva
3/13/16, 7:35 PM
#64

Funkar buren bra?? Några fler bilder kanske??

Imasy
3/14/16, 8:32 PM
#65

Tyvärr blev det ingen Bur. Vi hittade ingen lösning som vi blev nöjda med för fronten, så buren förvandlades till en "klätterställning" i garaget  tills vidare.

wildalia
3/16/16, 9:59 PM
#66

Så tråkigt. Varför satte du inte plexiglas på framsidan och nättak ? Du hade kunnat sätta en tunnare regel och nät ovan och plexiglas som dörr.

Upp till toppen
Annons: