Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 985 ggr
Cireea
12/26/14, 12:41 AM

Uppfödning i Norge?

Finns det någon som vet av bra uppfödningar av gulshamster i Norge? 🙂Länka gärna om ni vet av någon aktiv uppfödare!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Tina Torstensson
12/26/14, 10:13 AM
#1

De flesta bra uppfödarna i Norge har just nu dåligt med avelsdjur, eftersom det upptäckts svällmage i linjerna efter några djur som importerades från Sverige för ett par år sedan. Alla djur från dessa linjer har nu tagits ur avel och dessa uppfödare letar nu efter nya djur.

Två av de drabbade, som jag tycker är riktigt bra uppfödare är:

hamsterhiet.com (Hannah Hegge)

fragleberget.webnode.com (Merete Aspenes)

Kolla gärna med dem, för jag tror att de båda har en och annan kull ändå, från andra linjer. ;)

Sedan är även Hamsterhuset (Hilde Kristin Ovesen) precis lika bra, men hon har tyvärr börjat avveckla sin uppfödning på grund av detta tråkiga bakslag.

(Vill man importera från Norge, så kan man ansöka om dispens från papovakarantän. Se till att i så fall göra detta i god tid innan det är dags att hämta en eventuell unge). ;)

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

Odette
12/26/14, 10:29 AM
#2

#1 Usch va tråkigt att höra, hade ingen aning om det här med svällmage i linjerna. Riktigt onödigt :(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Cireea
12/26/14, 11:45 AM
#3

#1 Hur söker man det? 🤔 Jag hörde att man inte behövde någon karantän alls eller sådär.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fiona1234
12/26/14, 4:21 PM
#4

#3 Tror man söker det via Shf ;)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Odette
12/26/14, 11:45 PM
#5

#3 Du tar kontakt med styrelsen och berättar vad du vill ta in, varifrån och "varför"  typ.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Tina Torstensson
12/27/14, 1:11 AM
#6

Jo, karantän behöver du oavsett varifrån du importerar, men det går att ansöka om dispens när du vill ta ifrån just Norge. ;)

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

Annons:
Cireea
12/27/14, 1:14 AM
#7

#6 Jag menade att jag hört att man inte behövde karantän för Norge ^^ Men det har löst sig på den fronten! 🙂Har kontaktat några uppfödare för att kolla av läget, detta är en framtidsplan men det kan vara bra att redan nu ha kontakt med flera olika så man i tid får veta om det kan finnas eventuella avelsdjur.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: