Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1134 ggr
noraa
2014-12-21 06:43

tips , liten bur och inredning?

först när jag skaffade min lilla dvärghamster hade jag han i en marsvinsbur utan galler och kanterna var 25 cm höga på den ungifär(?) det resulterade i att min hamster rymde och hamnade inne i väggen i mitt rum..sen en morgon upptäckte jag att stackarn ( efter 3 dar) stod och bet ett hål i taket ( ingen aning hur han hamnade där) och dåå hjälpte jag till med att göra hålet större och 10 minuter efter var han ute. med panik bad jag min bror hålla i han medans jag snabbt tog mig till närmaste djuraffär för att köpa en Bur till honom. ( För vi kunde inte ha han i marsvinsburen igen han hade bara rymt då). 

djuraffären i närheten hade inge vidare burar men var tvungen att köpa och köpte en ganska liten för 600 då min Budget inte var världens bästa…Längsta sidan på längden är den 47 cm och bredden 30 och på höjden 40 då de är 3 plan. ( inte stora plan) men ett plan där ett hus ingick , matskål och vattenflaska på ett annat plan. och sen var det tomt på ytan längst ner. Men till min fråga , hur bör jag inreda buren? 

just nu: 1 klippt mjölkkartong med Sand i så han kan gräva i de, ett trähus som jag självköpt , en matskål en vattenflaska , en tunnel ( rätt stor man kan själv forma den hur man vill) , två toarullar ihopsatta. och gömd mat , och på så sätt har han plats så han kan springa och även över sakerna går.

jag byter inredning varje vecka självklart. skiftar mellan olika tunnlar , o annat men bör jag tänka på att han har friyta eller är det lugnt med en ganska full Bur men att han fortfarande kan komma förbi saker osv?

Annons:
Dvärgvädur
2014-12-21 11:42
#1

Varför hade du en marsvinsbur åt honom och varför hjälpte du honom att göra hålet större?

Är det en dunabur du har? Att du har många saker så att han måste klättra fram för att komma till saker gör inget, det är en slags miljöberikning då de aldrig kan ta raka vägen fram i det vilda. 

Du verkar ha det mesta, men du kan kolla lite på youtube och se om du hittar något roligt pyssel. Man kan aldrig ha för mycket inredning hos en hamster 🙂

Om jag ska åka någonstans och Pumbaa hänger med använder jag en miniduna då akvariet är på tok för stort att få plats med, jag har så mycket träsaker som möjligt och har saker så att han kan gömma sig, klättra och springa runt.

130 liter SAMLA lådan från IKEA kanske är något? Tror den kostar runt 130 kr.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Evovva
2014-12-21 11:50
#2

Du vet väl att dvärgar måste bo två och två??

Tycker annars att det verkar bra. Kan du inte fota buren så är det lättare att ge tips om du vill ha.

noraa
2014-12-21 12:39
#3

#1 Han försökte gnaga ut sig genom taket , men hålet var ba tillräckligt för nosen och lite ansiktet , så jag hjälpte till så han kunde ta sig ur så han inte försvinner i väggen eller resten av rummet en gång till.  Jag hade marsvinsbur åt honom för tänkte att jag vile ha världens bäästa Bur till han och då tänkte jag en stor Bur är perfekt, så köpte en 120 x 55 Bur.. kan han inte rymma från en samla låda? tycker det ser rätt trist ut och vad jag har märkt är att han inte gillar för långa sidor utan han tycker om att se vad som händer runtomkring.

#2 de måste inte bo två och två,det är nog bättre att de gör det ( från samma kull ). + djuraffären lurade mig när jag köpte han sa jag att jag skulle komma tbc för att köpa en till när de hämtat. och hon sa , det är nog bäst om han är själv…

några veckor efter nu när han är 10 veckor(?) vet ej exakt men ungifär där någonstans så tyckte jag lite synd om han, och läste mkt på internet där stod det att det inte alltid funkar att ha dvärgar två och två men att de trivs bäst och att man borde sätta ihop de när dem är unga 6 veckor max tror jag det var(?)

Dvärgvädur
2014-12-21 12:44
#4

Nej, 130 liters är ca 40 cm hög och nästan omöjlig för en dvärghamster att ta sig ur om man inte har ganska höga höjder. Den är inte jätterolig i utseende men det finns plats för mycket spån och inredning.  Den största är 78x56x43 cm/130 l och kostar 149 kr.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Evovva
2014-12-21 13:55
#5

Enligt lag ska dvärgar bo 2 . Det kan vara en anledning till att han tar sig ut även om en marsvinsbur inte passar någon hamster över huvud taget. Zooaffärer vet tyvärr ofta inte så mycket utan vill bara sälja så mycket som möjligt. Dvärgar behöver sällskap av en artfrände och det behöver inte vara syskon även om det är bäst. Det viktigaste är att de är av samma kön.

HamsterPärlan
2014-12-21 14:09
#6

Är det lag på att dvärgar ska bo två och två?

HjärtaHälsningar Pärlan och Alice Hjärta

Annons:
noraa
2014-12-21 14:13
#7

#5 men om de bara vill sälja vad konstigt att dem sa till mig att jag inte borde köpa en till , när jag tydligt sa att jag ville köpa en till ifrån dom..de var drf jag lyssnade. well min hamster är rätt stor nu kommer nog inte funka att sätta ihop honom med nån annan.

noraa
2014-12-21 18:07
#8

http://www.zoo.se/produkter/smadjur/lek-aktivering/leksak/natural-living-stroh-spielzeug.html är denna lilla grej farlig för hamstern  , fick den i lucka 24 av smådjurs kalendern, ville ba veta för den är ju fastlimmad? och min hamster biter på den?

[Tasja]
2014-12-22 13:07
#9

Dvärgar ska absolut inte bo två och två! De enda som evtl kan göra det är Campell hamstar och då bara syskon från samma kull och bra uppfödda. Annars slutar det med hamsterslakt.

TS: köp en större Bur till din hamster. Hjälper inte att inreda en för liten Bur.

Majaa12
2014-12-22 16:25
#10

#9 Jo, här i Sverige är det en lag. Jag vet inte många dvärgar som har börjat bråka. Kinesiska Dvärghamstrar är dom enda dvärgarna som ska bo ensamma.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

noraa
2014-12-23 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bild på Buren just nu

Upp till toppen
Annons: