Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1446 ggr
ninnip
2014-12-20 21:41

Så sugen på en guldis!

Sitter och kollar runt på en massa bilder på små guldisar och blir bara mer och mer sugen att köpa en. Och om jag känner mig själv rätt kommer jag säkerligen komma hem med en liten filur snart nu efter jul då man alltid har lite extra pengar som man får i julklapp.. 😇 Dock känner jag att tiden kan bli knapp då jag redan har 3 dvärgar som alla tre kräver 100% uppmärksamhet.. 😉 

Tänkte iallafall fråga om skillnaderna på en guldis och en dvärg? Temperament? hur social de är? Aktivering, behövs det lika mycket som för dvärgar? Finns det någon skillnad som är otroligt stor? Sååå nyfiken och sugen på en som sagt.. 😊

Annons:
Cireea
2014-12-21 09:36
#1

Om du inte känner att du kommer ha tiden så bör du inte skaffa ytterligare en hamster då det inte är särskilt rättvist för djuret. Tänk på att en hamster ska få komma ut varje dag för att få aktiveras och hanteras. Köp inte en guldis bara för att du tittat på bilder och blir sugen utan du måste planera ditt köp så du verkligen vet vad du ger dig in på som ägare. Jag som uppfödare blir väldigt osäker på om du har tid då du i ditt inlägg skriver själv att tiden är knapp. 

Om du tänkte köpa en guldis: hade du då tänkt kontakta en uppfödare? 

Just det där med likheter och skillnader får någon annan svara på då jag inte har haft dvärgar tidigare. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Storip
2014-12-21 10:27
#2

Man kanske kan hyra en guldhamster…är inte jätte inne på hamster sidan men vet att man kan hyra kaniner i några månader eller så :)

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


The Idizen
2014-12-21 10:41
#3

Det är ju olika från hamster till hamster med hur mycket dom behöver aktiveras osv .. Tex min guldis är inte så glad för att vara ute och springa utan han vill mest gosa. 🙂

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

annlen68
2014-12-21 17:26
#4

#2  Hyra ett husdjur…..??  🤔

Storip
2014-12-21 17:27
#5

#4

Ja :) du har ett husdjur hos dig i några månader eller så.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


[[dvärgkaniner]]
2014-12-21 19:19
#6

#2 Det är ändå en ganska bra ide eftersom att många köper en hamster sen tappar dom därekt intresset oftas. Om man hyr ut en hamster så får personen prova på hur det känns att ha en hamster.

Annons:
Fiona1234
2014-12-21 19:24
#7

#6 Det är inte så många som gör det då man lätt kan bli lurade av folk.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Dvärgvädur
2014-12-21 19:43
#8

Jag hyrde kanin i några veckor från en uppfödare innan jag senare skaffade en där ifrån. 

Hyra hamster låter inte så trovärdigt, hon har ju redan 3 :)

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Tovaannalinnea
2014-12-22 10:51
#9

Jag tycker att skillnaden är stor på guld och dvärg. Min dvärg Bosse var inte alls social och ville hellre bara springa runt, min guld Hector drar sig upp i handen för att få gosa och kolla på tv med oss! Jag tycker även att det finns en viss skillnad på när man ska "rasta" hamstern varje dag, Bosse tröttnade ganska snabbt i rasthagen och behövde inte alls lika mycket aktivering medans Hector kan vara ute i timmar och bara leka och "chilla". Sedan går det ju åt mycket mer mat åt Hector än vad det gjorde åt Bosse (vet inte om det beror på att Hector är en väldigt stor guld och Bosse var en väldigt liten kille)!

www.Nattstad.se/Tovaannalinnea

ninnip
2014-12-23 10:00
#10

#1 Jag skaffar självklart inte en om jag känner att jag inte har tid, är mycket mån om mina djur och deras hälsa. Går utbildningen djurvård och får dagligen ny kunskap om allt som har med djurens välmående att göra. Kan ha uttryckt mig lite knasigt där. Men menade mest på att mina tre dvärgar är riktiga tiggare när det kommer till uppmärksamhet(det vill säga att de gör allt för att få vara med mig först/längst/har roligast you name it. 🤪

Har redan ett otroligt system som funkar för att hinna dela med allt med alla, och känner att det inte skulle vara några problem att sticka in en till individ i schemat. Planerar självklart köpet och allt däromkring. Vilket jag gjort med alla mina tidigare djur och alltid kommer göra med framtida djur! 😃 

Har kollat runt på det där med uppfödare och har ingen i närheten med aktuella kullar tyvärr.. Vet att det är ett himla liv om djuraffärer och grossister, men har med mina dvärgar varit otroligt noga med att få veta hur de behandlats tidigare. Märks otroligt bra på de att de inte kommer från större grossister då de är otroligt sociala, lugna och lättlärda! Så om det nu blir så att jag köper en guldis och då ifrån djuraffär, kommer jag vara lika noga där, allt för djurets bästa! 🙂

ninnip
2014-12-23 10:02
#11

Tack för alla svar! Tar och funderar lite till på detta, men det lutar mot att ta hem en liten guldis, hehe.. 😍

Fiona1234
2014-12-24 00:13
#12

Vart bor du någonstans? :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

ninnip
2014-12-24 00:16
#13

#12 Alldeles utanför Gävle!

Annons:
Evovva
2014-12-24 00:55
#14

#13 Skulle råda dig att köpa från en uppfödare. Då vi har haft och troligen fortfarande har papovavirus. Då det är obotligt på guldhmstrar är det ytterst viktigt att köpa där man kan vara säker att papovan inte finns så den inte sprids. Hamstrar från zoo affärer kan komma från grossister  som inte bryr sig om ifall man har viruset i sin besättning. Om du inte redan har gjort det så gå in på SHF:s hemsida och läs om viruset där.  Det är viktigt att viruset inte sprids mer än det redan gjort. Då finns det stor risk att man inte kan h utställningar eller träffa andra med hamstrar på mässor osv. Tråkigt om hamsteruppfödningen här i Sverige slås ut mer. Det är redan flera som har fått avliva alla sina älsklingar pga. papovan.

Olivia8383
2014-12-24 01:37
#15

Om det är så så kan jag även hjälpa till att transportera under våren då jag åker till norrland ca 4 gånger/år och passerar då Gävle. Då kan du i så fall även kolla om det finns några aktiva uppfödare i Stockholm ;)

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Olivia8383
2014-12-24 01:39
#16

Och du kan även kolla om det finns någon i Umeå då jag även tar de vägarna ner om det skulle hjälpa dig. Det känns ju bättre att hjälpa till med transport än att folk tvingas köpa från djuraffärer då de är närmast och så sprida papovan vidare :)

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Upp till toppen
Annons: