Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 974 ggr
Majaa12
12/15/14, 9:24 PM

Sötmandel

Är det okej att ge lite sötmandel till hamstern ibland? (I liten mängd) Eller finns det något farligt i?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Mirre395
12/16/14, 5:00 PM
#1

Jag vet att bittermandel kan vara skadligt men sötmandel ska nog inte vara något problem:)

Cireea
12/16/14, 5:08 PM
#2

Mandel i sig är inte bra ens för oss människor i för stor mängd men jag vågar inte uttala mig om hur mycket mandel en hamster får äta då jag inte ger mina mandel.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Scorpio97
12/16/14, 6:12 PM
#3

Mandel är en stenfrukt, och hamstrar ska inte äta stenfrukter.


//Jessie

Cireea
12/16/14, 6:15 PM
#4

#3 Där ser man! Det hade jag ingen aning om :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Majaa12
12/16/14, 6:36 PM
#5

#3 Nej, jag vet att det är en stenfrukt men många verkar ge det ändå, det är därför jag undrar. ;)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Scorpio97
12/16/14, 6:38 PM
#6

#5 Många vet inte om att det är en stenfrukt, och ger det därför. Sen tror inte jag det är farligt i väldigt liten mängd, men det är ändå inget jag skulle ge. (:


//Jessie

Annons:
Majaa12
12/16/14, 6:40 PM
#7

#6 Då ger jag det inte alls, tack för svar! :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Lojs
12/16/14, 7:22 PM
#8

Stenfrukter är inte skadliga bara för att de är stenfrukter, de finns i många olika varianter och det finns inget ämne i dem som är skadligt och finns i alla. 
Jag har letat så gott jag kan efter info om sötmandel och inte hittat något vetenskapligt befogat om att det ska vara skadligt för smådjur, jag ger sötmandel någon gång ibland till mina som en godisbit.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Surpan
12/17/14, 9:41 AM
#9

Hm.. Det ska ju vara blåsyran i stenfrukter som är giftig, men efter lite googlande hittar jag ingen info om att sötmandel innehåller blåsyra, eller Amygdalin.

Är det någon som har källa på att det är giftigt?

/Surpan

Lojs
12/17/14, 5:18 PM
#10

#9 Det är precis vad jag hittat när jag letat efter info, ingen källa på att sötmandel innehåller något skadligt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Surpan
12/17/14, 7:34 PM
#11

#10 Okej, så samma där alltså. Bra att jag inte är ute och cyklar i alla fall.

Det jag får fram är att ämnet som omvandlas till blåsyra finns i bittra stenfruktskärnor som persika, körsbär, avokado och bittermandel. De giftigaste är tydligen persika och bittermandel (som bägge är populära avrättningsmetoider tydligen…). Sötmandel är ju verkligen inte bitter direkt så undrar om det inte kan vara så att det inte innehåller amygdalin?

/Surpan

Upp till toppen
Annons: