Annons:
Etikettoff-topic
Läst 740 ggr
[Smultronet Ella]
12/13/14, 3:11 PM

Hamster i julklapp

Hejsan! Vi tänkte ge in 7-åriga kusin en hamster i julklapp, men vet inte riktigt om det är en bra idé?

Hon är jättefin mot min hamster, vet hur man ska hålla o.s.v, men i den åldern är man kanske lite hårdhänt?

Tänkte att hon isf kan ärva en av mina gamla burar, funkar det om man tvättar av den och så?

Vill understryka att hon önskar sig en hamster i julklapp

De har haft hund och fåglar, deras hund dog för ett par månader sen och hon var väldigt ledsen :( 

Vad tycker ni, tror ni att hon är mogen för en hamster eller bör hon vänta? 

Edit: Vi har pratat med hennes pappa (min morbror) och han är helt med på det. Hamstern kommer alltså att bo hos honom, eftersom att hennes föräldrar är skilda.

Annons:
Zepp
12/13/14, 3:16 PM
#1

Fråga föräldrarna först o främst!

Jag önskar mig en massa saker, däremot är det kanske inte såå himla bra om jag fick allt jag önskade mig!

Speciellt inte om jag vore 7 år?

Frågan är väl om föräldrarna är mogna för en hamster?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Imasy
12/13/14, 3:17 PM
#2

Tomten kom till oss för några dagar sedan med en hamster till vår son som blir 5 år till våren.  till viss del kan jag tycka att han är lite liten för att ta hand om den själv. Han får inte ta upp den och hantera den om ingen vuxen är med, men som sjuåring tror jag inte det är något problem.

hur som haver så är det ju alltid en vuxen som har huvudansvaret.

[Pomelo & Gigi]
12/14/14, 2:46 PM
#3

Jag önskade mig en hamster när jag var 7 år och jag fick en men jag tröttnade snabbt och tyckte det var tråkigt…så nej du borde inte ge en 7-åring en hamster du kanske kan ge henne en äldre hamster (typ 1 år)

[Lindizen]
12/14/14, 3:08 PM
#4

Mina syskon har alltid haft hamstrar och när jag var fem år fick jag min första. Mamma hade ansvaret och tog på sig detta men jag pysslade om honom och gav honom mat alltid. Tröttnade aldrig och när han dog 3 år senare så vart jag jätteledsen. Första djuret har alltid en speciell plats i hjärtat tycker jag.

Jag anser att en vuxen kan tröttna lika mycket som ett barn. Du känner din kusin bättre än oss och tror du hon kommer kunna hantera sin hamster och hjälpa till under hela dennes livstid och tror du att din morbror kommer finnas till hands när det än behövs så är det en otroligt bra idé. 

Jag tycker i så fall du ska ta en ung hamster. Jag anser det "onödigt" att ge en hamster som är 1 år till ett barn, som kanske binder sig väldigt mycket till djuret och sen går den snart bort. Men det är vad jag tycker. Äldre hamstrar tycker jag personligen är bättre till de som förstår att en hamster lever inte så länge och att 1  år är väldigt gammalt för hamstrar. Som barn förstår man inte denna informationen och då står man där rätt paff när hamstern  går bort ett tag senare. 

Skrev detta från mobilen och hoppas inte det blev allt för klöddigt. :-)

Frosstis
12/14/14, 6:02 PM
#5

Jag tycker att det är enklare för äldre personer att tröttna än för mindre (personlig åsikt). :) Eftersom när jag runt 6 år började jag få upp intresset för hamstrar och var väldigt väldigt passionerad om hamstrar, men fick ingen förrän jag var typ 12/13. Var väldigt dedicated o ville ha jättemånga hamstrar, men nu när jag är 16 har jag inte intresset längre. Är lite ledsen på mina föräldrar som inte lät mig ha mer än 1 hamster när jag väl var så himla intresserad och älskade hamstrar så mycket, vilket jag inte gör längre. Så jag tycker att om din kusin gillar hamstrar och pappan är med på det ska du köpa en snäll hamster åt henne :)

The Idizen
12/15/14, 4:29 PM
#6

Det värsta som kan hända om hon är försiktig är ju egentligen att hon tröttar på den, men då kanske den kan få bo hos dig? (:

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: