Annons:
Etikettroborovski
Läst 1836 ggr
Besthamster
2014-12-11 15:09

Fler hamstrar!❤️

Hej allihopa! Efter nyår så ska jag få skaffa 2 hamstrar:) (dom ska bo ihop;) ) Men jag funderar på att köpa roborovsiska dvärghamstrar :) Men då har jag några frågor: 1:är det lättast att ha hanar eller honor? 2:får roborovsiska dvärghamstrar lätt sjukdomar? 3:gör det något om man har en rysk vintervit dvärghamstrar i samma RUM? (Alltså inte i samma Bur såklart ) 4:bör man tänka på något speciellt ?

Annons:
Dvärgvädur
2014-12-11 15:41
#1

Har inte stor erfarenhet av robbar men kan dela med mig av det jag vet :)

Är det lättast att ha hanar eller honor? 

Spelar ingen roll.
Får roborovsiska dvärghamstrar lätt sjukdomar? 

Inte vad jag vet.
Gör det något om man har en rysk vintervit dvärghamstrar i samma RUM? 

Nejdå, det funkar bra.
Bör man tänka på något speciellt ?

Roborovskis kan vara svåra att få tama, så man får ha mycket tålamod. De gillar inte att sitta still och springer nästan hela tiden. De gillar att vara i par och håller ofta ihop. Det är ingen ras som gillar att gosa i handen direkt :)

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Besthamster
2014-12-11 15:50
#2

Tack så mycket !:)

Dvärgvädur
2014-12-11 16:23
#3

Så lite så :D

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Helena1978
2014-12-12 10:50
#4

Det jag tycker skiljer hanar från honor är lukten, honorna luktar inget, medan hanarnas kiss luktar popcornaktigt, så det kan hända att du får byta i sandbadet lite oftare, om de väljer att ha det som toalett. Beror ju på hur bra luktsinne man har också förstås.

Siastassar
2014-12-13 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Köp robbarna från en seriös uppfödare som har hållit på med ungarna från att de var små så att de inte är rädda för händer. Mina kommer från Eldängens i sthlm. Har stamtavla & var handtama från början. Mina kliver inte självmant upp i handen utan jag brukar skopa upp dom med en toarulle. Men väl i handen är de lugna. Min ena gillar att bli struken över nacken med mitt ena fringer & sitter stilla då. I handen blir de mer försiktiga av sig & inte alls så snabba. Har aldrig bitit eller nafsat på mig. En kompis robbar som hon köpte från en zooaffär är som popcorn i handen, skräckslagna & bits & tom skriker. Jag blev förskräckt när jag såg det. De är fortfarande inte tama & hon har gett upp & har de bara att titta på numera. Men inte ens mina robbar är så tama & gosiga som guldar & andra dvärgar kan bli men jag är ändå väldigt nöjd med mina. Ibland får jag tom pussa på dom :) här kommer ett par bilder på sötnosarna.

Siastassar
2014-12-13 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

När jag håller de så här blir de blickstilla några sekunder :)

Annons:
Siastassar
2014-12-13 15:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Mysrobbe :)

Siastassar
2014-12-13 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En sista bild :)

Siastassar
2014-12-13 15:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Okej okej sista nu (lovar) =P

Frosstis
2014-12-13 22:51
#10

Även jag har en fråga. Måste man ta upp robbarna och rasta dom varenda dag eller trivs dom bra i sin stora Bur så man kan ha dom för att titta på? 🙂

Roze4235
2014-12-13 23:03
#11

#10 Ta inte illa upp men om du vill ha något som man "endast skall titta på" borde du köpa fiskar eller typ vandrande pinnar, inte roborovskis. 

Dessa djur behöver kärlek varje dag, 365 dagar om året.

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

Frosstis
2014-12-13 23:06
#12

#11 Undrade om man behövde rasta dom varenda dag, eller om dom trivs bra att stanna i buren mesta tiden. :) Såklart jag skulle ta upp dom o kolla så dom mår bra o klappa lite på dom, funderade mest på rastnings delen. Har haft hamstrar innan, vet faktiskt rätt så bra hur man sköter dom.

Roze4235
2014-12-13 23:16
#13

#12 Men roborovskis låter i alla fall inte som ett djur för dig, tyvärr. 

Titta till dem så att dem mår bra..? Du måste ge dem supermycket kärlek!

Dem är för vilda för att bara "glömmas bort", vill man få dem tama måste man pyssla om dem väldigt mycket eftersom att dem som sagt är vilda, ännu vildare än vanliga dvärghamstrar. (Min ena dvärghamster är jätte tam medans den andra inte är lika tam så det är ju inviduellt)

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

Annons:
Frosstis
2014-12-13 23:19
#14

#13 Äsch, forget it. Du förstod nog inte riktigt vad jag menade 😛🌈

Roze4235
2014-12-13 23:25
#15

Jo, det gör jag Paulina.

Men man måste leka med sina hamstrar, annars är det dåligt att man köpte dem.

De skall rastas otroligt mycket, som svar på din fråga enligt mig.

Läs dock på mer innan du väljer att köpa en roborovski, du kan få alla råd du behöver av mig så det är bara att fråga på.

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

Frosstis
2014-12-13 23:56
#16

Haha okej, tack för svaret. 🙂

Upp till toppen
Annons: