Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 1774 ggr
Cindy S
12/10/14, 5:35 PM

Hon har dött.

Jag tror jag råkat skrämma ihjäl min hamster.

Min dvärghamster har legat helt stilla sedan 3taget, och hon känns kall. Finns det någon chans att hon lever och att veterinärbesök kan hjälpa? Jag ska ringa veterinär och fråga, men jag tror hon dog av stress.

Hon brukar vara bitig när jag väckt henne förut, men jag trodde inte att det kunde gå såhär illa. Hennes klor var väldigt långa och behövde klippas, så jag väckte henne, hon bet lite i läderhandskarna som var klumpiga. Jag lät henne gå omkring lite, rörde vid henne, hon kröp upp i handen med läderhandske på, hon bet lite för hon visste ju inte vad det var. Hon var inte direkt pigg, men hon verkade inte ha panik. Mamma som skulle hjälpa mig att hålla i så jag kunde klippa tog upp henne, och visst blev hon rädd och bet lite, men vi var ju tvungna att klippa klorna.

Mamma höll henne helt stadigt, jag klippte på några minuter, och hon levde när jag klippte. När mamma la ner henne så levde hon, men hon kan ha dött en minut eller timmar efteråt. Jag gick ut ur rummet och antog att mamma med större djurvana än mig hade rätt när hon sa att det bara var chock(fast jag fick lov att hindra henne från att klappa Silke som låg chokad på sidan, när jag ville att vi skulle lämna henne ifred).

Så Silke som är nästan två år, har blivit bitig på sista tiden(därför märkte jag inte att hennes klor desperat behövde klippas, för jag har endast tagit upp henne på hennes villkor, eller genom att lyfta matskålen när hon satt i den, så att hon kom ut i lekhagen). Hon är nu död och jag tror att vi gjorde fel. Jag bor ensam och behövde hjälp med en bitig hamster och kunde därför inte vänta tills hon var villig att komma upp i handen själv, men jag tror att hon kunde ha överlevt stressen om jag hade varit mer tålmodig. Väntat 10 minuter t.ex. istället för 1. Det får jag leva med.

Jag gör den här tråden för att jag vill veta exakt hur fel jag gjorde.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Mirre395
12/10/14, 9:58 PM
#1

Beklagar sorgen

Mirre395
12/10/14, 10:00 PM
#2

Jag förstår inte? Jag skrev minst 20 rader och allt som kom var beklagar sorgen? Eller är det bara jag som inte ser!? Tråkigt:(

Cindy S
12/10/14, 10:02 PM
#3

Nej, det är borta. Men jag är tacksam för det som kom med.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

taylor__lambert
12/10/14, 10:56 PM
#4

Jag klippte min kusins hamsters klor då de var extremt långa så tårna hade växt fel, efter att jag klippt honom, ca 1 mån senare dog han.

Du kan inte klandra dig själv, kunde ha hänt vem som helst när som helst det ända man kan göra är att beklaga sorgen och istället se det på den ljusa sidan, du försökte ju hjälpa henne. Chock kan mycket lätt övergå till död på små bytesdjur.

Jätte trist att det hände dock.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Cindy S
12/11/14, 1:11 AM
#5

#4

Om det var en månad senare så var det säkert inte ditt fel. Men jag tror att ifall jag varit snällare, och hanterat henne mer, även mot hennes vilja, lite i taget, så hade hon haft högre tolerans idag och överlevt.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Candela
2/28/15, 3:20 PM
#6

Hon var gammal, så det kan lika gärna ha varit en tillfällighet att hon dog samma dag som ni klippte klorna.. Kanske hade hon dött precis samma dag även om ni inte hade klippt klorna. Det är något du aldrig kommer få veta, och jag förstår att du klandrar dig själv.

Men du ville ju bara hennes bästa. Kanske var hon bitig på sista tiden just för att hon hade ont i tassarna (på grund av klorna). Då gjorde du ju helt rätt som beslöt dig för att klippa dem.

Annons:
[selmatelma1]
2/28/15, 3:31 PM
#7

Är djuret kallt tyder det på att det har dött.

Frosstis
2/28/15, 9:08 PM
#8

Tror inte hon dog för att ni klippte klorna på henne! Hon var gammal och skulle nog ha dött den dagen ändå! Det var inte ditt fel<3

Scorpio97
2/28/15, 9:56 PM
#9

Att en hamster börjar bitas kan bero på sjukdom eller smärta, det kan alltså vara något annat som ligger bakom hennes död. Speciellt med tanke på hennes höga ålder. Tumörer är vanligt hos äldre hamstrar, och dom kan finnas utan att varken synas eller kännas. 

Jag tror inte det var ditt fel, och tycker inte du ska klandra dig själv.


//Jessie

Deviance
3/1/15, 12:58 AM
#10

Jag tror inte heller det var ditt fel. Håller med andra om att det låter som hon haft ont eller liknande och därför hon blev bitig. Det är absolut inte ditt fel så du får inte klandra dig själv, kram på dig <3

____________

hamstrar & fotografering

Cindy S
3/2/15, 12:54 AM
#11

Tack, men nu när jag undrar ifall det var att klorna var långa som orsakade bitandet känner jag mig mer skyldig över att inte ha upptäckt det.

Men gjort är gjort, och kan inte göras ogjort.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Upp till toppen
Annons: