Annons:
Etiketthamster
Läst 1021 ggr
Hamsternsara
12/6/14, 7:06 PM

Hur ska jag övertala dom?

Hej alla! Är ny här på iFokus och undrar en sak.. Har haft en sibirisk dvärghamster när jag var ca 6 år, och det var mitt första djur. Nu är jag 11 och vill ha en ny men mamma och pappa säger nej. Har skrivit min önskelista och högst upp står det klart och tydligt HAMSTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! så det är bara att hoppas till jul, men tänk om jag inte får en? Hur ska jag då övertala dom? Har allt för en hamster hemma från den gamla (Sara), någon som har hamnat i samma situation och lyckats övertala föräldrarna? Snälla svara då! Eller m ni har nått annat tips. Ha det gött! :)

Annons:
Fridaaaa
12/6/14, 7:12 PM
#1

Försök inte övertala utan övertyga. Men är så med: Du är under 18 år = dina föräldrar har automatiskt huvudansvaret.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dvärgvädur
12/6/14, 7:14 PM
#2

Fråga varför de säger nej, det finns säkert en anledning. Hitta en lösning på det och förklara för dem. 

Läs på massor om hamstrar, gör en liten bok med fakta och sådana saker som visar hur bra djur hamstern är. Förklara varför du så gärna vill ha en hamster 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[Howres]
12/6/14, 7:27 PM
#3

Visa att du kan ta ansvar, städa ditt rum osv.

Hamsternsara
12/6/14, 7:27 PM
#4

Okej tack för tipsen :)😂

Calcifer
12/6/14, 7:36 PM
#5

Du ska inte övertala. Du ska visa dem genom handlingar att du är mogen nog att ta hand om ett djur, och även kan det vara en bra idé att säga t:ex "jag betalar så mycket jag kan för hamstern, alltså mat osv, och jag förstår att om hamstern blir sjuk och måste tas till veterinären är det ni som måste lägga ut pengar för jag som 11-åring har inte de pengarna. MEN jag är okej med att ni sparar kvitton så att jag när jag är äldre kan betala tillbaka."

En anledning till att många föräldrar nekar sina barn djur är för att ju yngre barnet är desto mer är det föräldrarna som måste betala om något, gud förbjude, skulle hända. JAG skulle t:ex inte köpa hamster åt mina barn, om jag hade några, för jag anser att betalar jag mat, vet vård, och allt annat så är det MIN hamster. Däremot skulle mina barn såklart få klappa den och vara jättedelaktiga i dennes liv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hamsternsara
12/6/14, 8:04 PM
#6

Tack för alla tips! Jag tror mamma egentligen inte tycker en hamster är en så dum idé, och är nog rätt så säker på att jag kommer få en 💙 för när jag ville ha en iPhone sa dom nej men jag fick en iallafall så hoppas det händer lika dant☀️Ha en trevlig lördag!

Annons:
Calcifer
12/6/14, 8:10 PM
#7

Då hoppas jag du ändå tar till dig av vad jag skrev, och visar dina föräldrar att du förstår att även om djuret är litet kan det bli dyrt och om du KAN hjälpa till ekonomiskt så skulle du. Då ökar du chansen att få en till hamster i framtiden etc.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hamsternsara
12/6/14, 9:41 PM
#8

Ok, nu behöver jag inga fler tips men tack iaf!

Hamsternsara
1/14/15, 7:45 PM
#9

Nu ska jag få en liten hamster som ska heta Norpan! ;)

William86
1/14/15, 7:51 PM
#10

GRATTIS!


William86
1/14/15, 7:53 PM
#11

🙂


Hamsternsara
1/16/15, 7:36 PM
#12

Tack!! 😂

Upp till toppen
Annons: