Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1758 ggr
Hells Angel
12/4/14, 4:50 PM

Hamster med lösa tänder, AKUT!

Jag hade min guldhamster i sängen (jag brukar hålla koll på henne) men när jag vände mig om så hörde jag en duns, då var det hon som ramlat ner! Jag trodde hon mådde bra men sen började det krasha från munnen och då upptäckte jag att dem två undertänderna satt lösa!!!! 😭 VAD SKA JAG GÖRA!?!?!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Annons:
LillyAmanda
12/4/14, 4:59 PM
#1

Nummer ett: få inte panik, för det hjälper inte.

Nummer två som jag skulle gjort var att ringa veterinär och rådfrågat eftersom att det kan finnas anda skador om tänderna blivit lösa.

**//Amanda

Hells Angel
12/4/14, 5:02 PM
#2

1. Jag har redan panik

2. Kan man ringa vilken veterinär som helst eller måste det var någon "smådjurs" veterinär?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Moast
12/4/14, 5:21 PM
#3

Ring viken som helst, dem hjälper dig :)

Fiona1234
12/4/14, 5:33 PM
#4

Hamstrar kan tappa tänder, och oftast växer dom ut igen. Men åk till veterinären ändå för en check så inte något annat i munnen/kroppen skadades. Om det bara är tänderna så finns det inte något veterinärer kan göra åt det, utan dom växer oftast ut själva. Du kan ringa vilken som helst, men ska du besöka en klinik så  måste det vara en smådjursveterinär som undersöker ditt djur.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Hells Angel
12/4/14, 8:57 PM
#5

Suck, nu börjar jag lugna ner mig lite, hon är liksom min lilla prinsessa (det kanske låter lite skumt…) men hon är verkligen min lilla bebis och jag ångrar verkligen att jag hade henne i sängen utan uppsikt, jag fattar inte hur jag tänkte!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

LillyAmanda
12/4/14, 9:20 PM
#6

Ibland gör man saker utan att tänka. Jag hade min i hage och glömt att stänga den. Hon försvann rätt snabbt, men som tur var hann hon inte så långt innan hon ångrade sig och sprang till mig. Det låter inte alls skumt att hon är din prinsessa. Min hamsterkille är min prins/bebis. ;)

**//Amanda

Annons:
Shalin
12/4/14, 9:25 PM
#7

#5 Var inte för hård mot dig själv. Sådana här saker kan hända alla. Hoppas allt är bra med henne, och att du kan få bra råd från veterinär :)


Fiona1234
12/4/14, 9:36 PM
#8

#5 Alla gör misstag ;) Hade en hamster förut som klättrade upp på en handduk och ramlade ner och bröt benet, pga mitt slarv. Så olyckor kan lätt hända :) Han klarade dock sig galant och levde ett helt år till efter det ;) Kan ju säga att jag undviker handdukar nära hamstrarna numera :P

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Hells Angel
12/5/14, 8:17 AM
#9

Just nu verkar hon må bra, hon springer runt som innan och verkar inte ha ont. Hon gnager dock på gallret vilket kanske inte är så bra (jag tror inte att hon är deprimerad för hon gnager bara när jag står utanför buren, antagligen för att få min uppmärksamhet). Hon ska bara äta "mjuk" mat så just nu får hon bebismat (kyckling och grönsaker från Semper, vilket uppfödaren sa skulle funka) och ibland ett litet salladsblad. Hon ska äta bebismat och annan mjuk mat tills det ser ut som om tänderna börjar bli för långa, då måste hon börja med hård så tänderna slipas ner!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Dvärgvädur
12/6/14, 12:17 PM
#10

Vilken tur, hon kommer nog klara det bra. Gallergnag är vanligt, en ovana som inte är särskilt bra då de kan få sår på nosen, så om hon inte slutar så kan det vara ett alternativ att byta Bur. Det är bra att du är uppmärksam! 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Hells Angel
12/6/14, 9:57 PM
#11

Jag sparar ihop till ett "terrarium" till henne!😃

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Mirre395
12/7/14, 9:30 PM
#12

#11 Det kommer hon säkert uppskatta! Kul för dig också;) Hur går det? Mår hon bättre?

Hells Angel
12/10/14, 8:56 PM
#13

Hon mår bättre men nu har jag fått ett nytt problem! Hon fäste sig lite för bra vid bebismaten så nu vägrar hon äta annat! Jag har försökt ge henne cornflakes, solros frön, morötter m.m, allt som hon älskade innan men som hon nu vägrar att äta!😕

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Annons:
Fiona1234
12/10/14, 8:57 PM
#14

#13 Kan vara att hon tyvärr har ont i tänderna och kan då inte äta hård föda. Tycker du ska uppsöka veterinären för hennes tandproblem, lycka till! 😕❤️

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Hells Angel
12/10/14, 9:06 PM
#15

Hur mycket tror du att det kommer kosta, att besöka veterinären?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Fiona1234
12/10/14, 10:34 PM
#16

Beror på vart du går, men varierar mellan 400-800kr. Om du är under 18 är det dock dina föräldrars ansvar att ta din hamster till veterinären.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Hells Angel
12/11/14, 7:33 AM
#17

Jag är under 18 men jag är osäker på om mina föräldrar går med på att gå till en veterinär, dem tycker mest att det är slöseri med pengar då veterinären oftast inte kan göra något!😭

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Fiona1234
12/11/14, 9:22 AM
#18

Då är det dina föräldrars ansvar. Dom har faktiskt plikt att ta ett sjukt djur till veterinären om du nu är under 18, dom har liksom huvudansvaret. Prata med dom och visa den här tråden så kanske dom förstår! :/ Lycka till!

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Pomelo & Gigi]
12/11/14, 3:45 PM
#19

ville bara säga att min kompis hamster rymde en gång (medans jag var hemma hos henne) hamstern gick ut på balkongen och trillade ner från 4:e våningen vi visste inte om det och vi letade överallt men nästa dag var det tydligen någon som hittade honom. Han bröt bara ett ben och levde sen i över 1,5 år #8 det är lite konstigt, samma skada men ganska stor skillnad på fallhöjd…

Fiona1234
12/11/14, 4:52 PM
#20

#19 Det kan omöjligt stämma. En hamster som ramlar ifrån den höjden dör på en gång, vissa människor kan ju tom dö pga det. Att klättra upp en meter i luften för en hamster är som att stå på ett höghus för oss. Man får ju tänka lite på hur små dom är. Jag skulle tro mera att hamstern på något sätt smet ifrån någon annan stans eller på något sätt fick fäste i något och gick ner.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
Hells Angel
12/11/14, 8:11 PM
#21

Hon mår bara bättre och bättre (utanpå), hon är liksom pigg och så men hon verkar lite olycklig, jag vet inte vad det är men hon verkar inte vara sjuk eller så men hon ligger liksom bara i huset och kollar sorgset på en när man går förbi. Hon verkar inte precis "självmords benägen" men hon verkar helt enkelt behöva något hon kan roa sig med eller något, nått som hon blir gladare av, jag vet inte om det här beror på skadan. Först tänkte jag att jag hade en för liten Bur men hos uppfödaren hade dem mycket mycket mindre burar och i den hade dem bara en matskål, en vattenflaska och en hög med trasor att sova i och här har hon trotts allt 2 små hus och lite tunnlar och sånt. Har något ett tips på vad jag kan göra för att muntra upp henne?😕

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Moast
12/12/14, 5:49 PM
#22

Kanske möblera om lite varje kväll så hon får något att göra om nätterna, göra något gott, kanske egna kräckers eller något annat gott.

Hells Angel
12/12/14, 11:41 PM
#23

Vad är kräckers for något?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Mirre395
12/13/14, 7:56 AM
#24

#23 Kräckers är hamstergodis i form av fröstänger som ofta är ihopsatta med honung. Själv skulle jag inte rekommendera det eftersom att hon verkar ha ont i tänderna samt att det är väldigt onyttigt om man använder sig av honung och onyttiga fröer. Jag tror hon skulle uppskatta någon aktiverings- leksak eller ett nytt krypin eller något sånt. Här är en bra och rolig aktiverings-leksak för alla hamstrar(på engelska):

Mirre395
12/13/14, 7:58 AM
#25

#23 Kräckers är hamstergodis i form av fröstänger som ofta är ihopsatta med honung. Själv skulle jag inte rekommendera det eftersom att hon verkar ha ont i tänderna samt att det är väldigt onyttigt om man använder sig av honung och onyttiga fröer. Jag tror hon skulle uppskatta någon aktiverings- leksak eller ett nytt krypin eller något sånt. Här är en bra och rolig aktiverings-leksak för alla hamstrar(på engelska):

Hells Angel
12/13/14, 8:55 AM
#26

Jag ska försöka få tag på några valnötter! Det verkar enkelt att bygga så varför inte? Förresten så köpte jag en lite större gallerbur av en kompis ( jag sparar fortfarande till ett terrarium) som är lite större än hennes gamla, och hon har fått ett nytt Hjul då hennes gamla var alldeles litet, det såg ut som om hon skulle bryta ryggen när hon använde det! Men i alla fall så älskar hon sitt nya Hjul och springer nästan hela tiden! Nu vill hon hellre springa i sitt nya Hjul istället för att gå ur buren så hon verkar ha en aktivitet. Men jag ska absolut bygga en sån där valnöts grej ifall att hon tröttnar på hjulet!👍😛

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Dvärgvädur
12/13/14, 9:05 AM
#27

Bra att hon fick lite större utrymme och super att hon fick ett nytt Hjul, de ska aldrig vara för små. Hur stort är det? Tänk på att hon inte får bli beroende, det är mycket bättre att du tar ut henne i en lekhage istället för att hon ska springa i hjulet. Springer hon för mycket kan du ta ut hjulet och ha det vissa stunder eller i lekhagen, så hon inte glömmer bort sina behov 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Hells Angel
12/13/14, 9:13 AM
#28

Ungefär 20 cm i diameter. Jag bär ut henne lite då och då, som just nu springer hon fritt på mitt rum! (Jag har tagit bort alla sladdar och det finns ingenstans där hon kan krypa in och försvinna). När jag har kläder på golvet så älskar hon att springa runt i dom! 😃

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Dvärgvädur
12/13/14, 9:15 AM
#29

Vad bra att du har ett helt rum åt henne att springa i! 😃

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Hells Angel
12/13/14, 9:18 AM
#30

Aa, först hade jag en hage men det tog bara några sekunder så hade hon klättrat ut!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Upp till toppen
Annons: