Annons:
Etikettersajtenifokus
Läst 877 ggr
AnnaCEC
2014-10-28 16:47

Dålig stämning

Jag är helt medveten om att jag troligtvis kommer bli idiotförklarad och få massa skit nu, men jag måste bara få skriva av mig lite. Jag är som säkert många förstått ganska ny med hamster i det vuxna livet. Jag älskar hamster iFokus för allt jag lär mig. Men något jag märkt är att det blivit en riktigt dålig stämning. De gånger man skrivit något får man ofta massa kritik, likadant ser jag på andra inlägg. Nästan varje tråd här inne är det något tjafs i. Jag är sjukskriven så jag sitter inne här nästan hela dagarna, men hur mycket skriver jag? Inte särskilt mycket, för helt ärligt tycker jag det är lite läskigt. Jag iakttar mest. Jag tycker det är tråkigt att det ska vara så här. Jag vill gärna att det ska vara ett forum där man kan lära sig, våga fråga, träffa nya vänner och prata om Sina sötnosar. Varför ska det hela tiden läxas upp eller berättas hur det minsann är eller kommentera varenda dålig liten detalj. Vänliga hälsningar från en blyg nybörjare

Anna och de små liven

Annons:
Evelina!
2014-10-28 17:14
#1

Håller med dig till fullo. Är själv helt ny på det här med hamster och vill så klart att allt ska bli så bra som möjligt den dag jag eventuellt skaffar en, men då måste man ju få lära sig och ställa frågor som kanske verkar dumma, men för mig som nybörjare definitivt inte är det.

Se "dumma frågor" som en vilja att lära mer istället för att idiotförklara, då tror åtminstone jag att tonen på forumet blir trevligare.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Cindy S
2014-10-28 17:28
#2

Jag håller med. Det värsta är att många gånger upprepas samma råd, och alla är inte lika tålmodiga. Det är säkert jobbit att bli tillsagd flera gånger på raken och känna att folk tolkar det man skrivit på värsta sätt. Själv är jag trött på att bita mig i tungan när jag vill be folk att vara snälla, för det är sällan man får ett snällt svar tillbaka.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

AnnaCEC
2014-10-28 17:48
#3

Ja! Jag vill kunna umgås över internet med ett gemensamt intresse :) även tycker jag att det inte bara är inlägg som kritiseras utan kommentarer och även de icke "dumma" frågorna. Nästan alla trådar här inne , hur de än startat, har någon tråkig kommentar eller ett tjafs. Självklart finns det människor som alltid kommer att kritisera, men resten av oss kan väl hålla god ton mot varandra och bara ha det trevligt . Det känns som att många står med taggarna utåt och missuppfattar allt som går att missuppfatta och tar allt som personlig kritik eller en chans att "lära" någon annan. :(

Anna och de små liven

LillyAmanda
2014-10-28 17:52
#4

Tänker på samma sätt som dig. De är precis så som du säger. Jag har själv inte skrivit och fått kritik. Men det är ett antal trådar som folk går in och kommenterar dumma grejer redan från början. Tycker det är lite onödigt. Börjar undra varför det är behov av de. Jag tycker inte att du behöver känna dig dum eller förvänta dig kritik. Det är ju bara bra att folk får veta att det är vissa som tycker de. Jag håller som sagt med dig till fullo!

**//Amanda

Cindy S
2014-10-28 17:54
#5

Jag undrar, och jag vill ha helt ärlig kritik, är det mammandet jag gör mer skadligt än förbättrande? Jag vill alltid stå upp för den i underläge och det känns som om jag jämt säger "Sluta, var snäll". Även om ni inte sett mig göra det, har ni åsikter om det agerandet?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Lojs
2014-10-28 18:03
#6

Man får även tänka på att tonfall tolkas väldigt olika på nätet, man ska inte behöva använda en massa smileys för att yttra sin åsikt.  På ett diskussionsforum så kommer det att finnas folk med olika åsikter, och även om man lägger upp en tråd av en orsak så är det inte säkert att de svaren man får är exakt vad man är ute efter. Om man till exempel lägger upp en tråd för att visa sin hamster så kan man få kommentarer om att man har hamstervadd eller för litet Hjul, eller om man lägger upp en tråd om en kull så kan man få kommentarer om varför man parat hamstrar ur olika färgkategorier.  Dessa frågor är viktiga att ta upp, här kommer hela tiden in nya människor som tror på vad djuraffären säger och kommentarer om till exempel plasthus eller hamstervadd kan rädda liv. 

Om man uppfattar något som otrevligt så kan man svara konstruktivt, på ett sätt som inte angriper den som skrivit, och oftast lösa frågan på ett bra sätt. Till exempel "jag uppfattar det du skrev som elakt mot ts, jag gissar på att du inte menade det så, kan du berätta mer om hur du tycker och varför?" Man kan uttrycka hur det någon skriver får en själv att känna, det kan hända att den som skriver inte tänker på att andra kan uppfatta ens text på ett helt annat sätt än vad som är menat. 
Tycker man att någon är konstant otrevlig så kan man skriva till oss Medarbetare och be att den personen får skrivförbud, så diskuterar vi det mellan oss och kommer fram till om personen ska få en varning eller skrivförbud. 

Det är upp till forumets medlemmar att hålla god ton, och dessutom kan man anmäla inlägg som man tycker är otrevliga, den funktionen fungerar väldigt bra. 

Jag kan inte hålla med ts om att det är tjafs i nästan varenda tråd här inne, snarare tycker jag forumet är trevligare än många andra här inne på iFokus, folk som har något att klaga på brukar även skriva något positivt, typ "ta bort hamstervadden, den är farlig, men hamstern är jättesöt". Om man jämför med till exempel hundar.ifokus så är det mycket lugnare här inne. 

Om ni är aktiva på forumet, kunniga hamstermänniskor och vill vara med och hjälpa stämningen här inne så kan man ansöka om att bli Medarbetare, vi har inte så många aktiva Medarbetare just nu och seriösa ansökningar från passande personer tas alltid på allvar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
2014-10-28 18:05
#7

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fiona1234
2014-10-28 18:14
#8

#6 Väldigt bra skrivet, håller med dig fullständigt.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

AnnaCEC
2014-10-28 18:20
#9

#6 det är precis det jag menar. Jag tror att många tar åt sig för mycket och hamnar i försvarsposition. Jag menade heller inte att det är tjafs i de flesta trådar. Sa mer att det oftast finns någon tråkig kommentar eller tjafs(dock inte lika mycket) i de flesta trådar. Men sedan kan man väl ibland försöka att inte kritisera det man ser. Eller om någon redan påpekat en sak inte upprepa och få folk att känna sig dumma . Ibland kanske någon bara vill berätta eller visa något. Bara dela lite glädje med de som har samma intresse. Samtidigt är det jättebra att man säger till, men jag tycker ändå att alla kan tänka lite på vad och hur man säger saker. Självklart som du säger ska man inte behöva skriva smilisar(personligen funkar inte det på min platta med iFokus smilisarna ) hela tiden, men ibland kan det vara bra. Det är ju svårare att uppfatta tonfall osv i en text. Och även som du säger att på ett diskussionsforum diskuterar man, har olika åsikter osv, men kan man inte då hålla god ton och inte skapa diskussioner där det inte var meningen …

Anna och de små liven

Lojs
2014-10-28 18:23
#10

#9 Jag håller inte med, alla trådar kan bli till en diskussion. Vet man till exempel att något är fel, till exempel man har hamstervadd på sin bild så kan man skriva "jag vet att hamstervadd är dåligt, jag visste inte det innan och jag har tagit bort det nu", så undviker man många kommentarer man inte vill ha. 

Däremot håller jag med om att man inte behöver påpeka saker som redan sagts, det är viktigt att man läser igenom tråden innan man skriver. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

AnnaCEC
2014-10-28 18:30
#11

Känns som att du kanske menar min bildtråd eftersom just hamstervadd kommer upp ;) men jag tog verkligen inte illa upp, som jag sa även där bara bra att lära sig :) Jag tänkte mer på andra inlägg och det man ser när man iakttar. Självklart kan allt bli en diskussion men ibland kan det vara bra att bara strunta i att kritisera. Jag tror man kan undvika mycket ledsamheter om man precis som du säger läser igenom hela tråden , försöker vara snäll i sin kritik och håller god ton mot varandra. :)

Anna och de små liven

Lojs
2014-10-28 18:35
#12

#11 Jaså, nej, det hade jag inte koll på att det var uppe en sån tråd nu, jag är lite dålig på att läsa igenom alla bildtrådar, jag brukar mest kolla på bilderna. =) Det var mest att det är den diskussionen som nog brukar komma upp oftast, hamstervadd, små Hjul och plasthus är nog vanligast, eftersom det är saker som är dåliga som brukar komma med i buren när man köper den. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

AnnaCEC
2014-10-28 18:39
#13

#12 sånt är ju egentligen bara bra att påpeka. :) men känns ibland bara som att det är dålig stämning. Men som du sa, inget jämför med hund. Haha

Anna och de små liven

Annons:
Jegiro
2014-10-28 20:03
#14

Tycker folk borde tänka på ålderskillnaden mellan medlemmar i detta forum. Finns yngre här (och äldre, ska inte generalisera) som kanske har svårt att formulera sig eller är nybörjare på djur och ställer frågor som mer vana människor anser korkade. Tänk på att alla inte heller lärt sig ta kritik, och att somliga har stora problem att formulera konstruktiv kritik snyggt. Jag skulle iaf aldrig slänga en dum kommentar åt en 12åring utan att skämmas och sen sitta och gömma mig bakom en datorskärm. Be nice, people :)

AnnaCEC
2014-10-28 20:07
#15

#14 bra sagt

Anna och de små liven

[MikaelaR]
2014-10-28 21:30
#16

Som sagt innan det vissa kan tolka som negativa kommentarer kan faktiskt vara för att hjälpa till många nybörjare gör misstag då vill jag ju kommentera positivt men jag vill ju ändå hjälpa nybörjaren att göra rätt därför delar jag med mig av vad jag lärt mig och om det sen i text kan uppfattas som en uppläxning eller så, så är det någon annans tolkning jag vill bara hjälpa till.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: