Annons:
Etikettguldhamster
Läst 2687 ggr
tyllgardin
10/25/14, 6:22 PM

Här får du stanna, Norr

Nedan följer en liten berättelse om hur en hamsterflicka har fått hitta hem. I fortsättningen kommer tråden uppdateras med fler bilder och berättelser ur vår vardag.

Efter flera år utan gnagare står jag nu här igen, som nybliven hamsterägare. Genom åren har det blivit en hel del smådjur i familjen men sedan den sista guldhamstern gick bort när jag var omkring 14 år har jag inte haft en tanke på att skaffa en ny.

Fram tills nu, det vill säga. Med egen lägenhet långt ifrån vänner och familj kändes det plötsligt väldigt tomt och tråkigt att inte ha någon att prata lite med här hemma. Jag bestämde mig för att se mig om efter ett husdjur och kom plötsligt att tänka på alla de där glada hamsteråren - vilket givetvis avgjorde saken. Jag skulle ha en ny guldhamster och därmed basta.

Då jag faktiskt råkar bo ovanpå en djuraffär blev min plan att åtminstone besöka den för att se hur djuren hade det och förhoppningsvis kunna köpa min nya familjemedlem på gångavstånd ifrån lägenheten. Om affären inte verkade bra nog skulle jag avvakta och se mig om efter en uppfödare i närheten istället.

Tyvärr är planer väldigt svåra att följa ibland. Efter att ha förberett buren in i minsta detalj och läst på om hamsterskötsel tills det nästan sprutade burströ ur öronen på mig begav jag mig idag ner till djuraffären - för att se hur de små liven hade det.

På ett litet, litet akvarium med ett litet, litet plasthus och ett skräckinjagande gallerhjul av "benbrytartypen" satt en post-it-lapp: "Guldhamster, Mesocricetus auratus, Hona". Två luddiga rumpor stack ut från var sin ände av huset. 

Nu skulle jag faktiskt inte ha en hona igen. Jag skulle ha en hane, den skulle vara korthårig och den skulle helst vara mörk i färgen. Dessutom ville jag ju inte stödja en djuraffär som inte kändes tillräckligt bra ur djurhållningssynpunkt. Men så kom ett affärsbiträde och lyfte undan det lilla huset för att jag skulle kunna se krabaterna bättre och mitt hjärta smälte.

Där satt två små lurviga knytten och plirade med sina oljedroppsögon mot det plötsliga ljuset. En mörkbrun, långhårig och en fläckig, korthårig. Jag försökte fråga biträdet hur gamla de var men fick bara svaret "Jag vet inte riktigt, men inte gamla alls. Säg till när du har besämt dig." innan hon skyndade iväg för att ta hand om en annan kund.

 Jag visste att jag var körd. Jag såg in i de där mörkröda ögonen på andra sidan glaset och hade innerst inne redan bestämt mig. Det där var min Norr och hon skulle få följa med mig tre trappor upp idag.

Bilden blev suddig men jag ville inte störa alltför mycket. Efter en noggrann besiktning av sitt nya hem grävde hon sig bokstavligt talat ner så långt hon kunde i bottenströet (via ett hus gjorde hon en gång inunder en kruka) och somnade.

Annons:
annlen68
10/25/14, 6:30 PM
#1

Åh vad fint skrivet och vilken söt liten tjej :) Ser fram emot att läsa mer om Norrs vidare äventyr <3

tyllgardin
10/25/14, 6:39 PM
#2

#1 Vad roligt att du gillade det! Kände att jag behövde skriva av mig lite. Hör hur hon prasslar lite borta i buren nu, det ska bli spännande att se vad hon hittar på när hon börjar vakna till liv igen.

Glömde förresten berätta att namnet Norr är påhittat av min pojkvän. Då han bor i Turkiet tycker han att Sverige verkar vara ett väldigt isbjörnsvänligt land. Han lär sig en del svenska för tillfället och tyckte att just ordet norr skulle passa väldigt bra på en så nordlig syrisk hamster Får idé

MaaariaS
10/26/14, 3:12 AM
#3

Grattis till hamstern,jättesöt ❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

tyllgardin
10/26/14, 7:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Morgonstund har guld i mund…? Jag har fått hem en mästergrävare. Spenderade halva natten med att bara iaktta hur hon sprang fram och tillbaka, grävde ner sig på alla möjliga och omöjliga ställen och kastade sig i sandbaden som om livet hängde på det. Jag somnade till slut och klockan 06:55 agerade hon väckarklocka denna söndagsmorgon. Självklart försvann hon själv in i sitt hus så fort jag kommit på benen. En kort kontroll av buren bekräftade mina misstankar om att hon minsann haft rave-party i natt. Imorgon kommer paketet med ny mat och en ordentlig vattenflaska - uppenbarligen är vattenskålar till för att hälla ut i sandlådan. Kanske blir det lättare att göra sandkakor då? Medan jag pysslade lite med sandlådor och vatten och skrynkliga spenatblad kikade hon fram och smög sig till och med ut ur huset för att se efter vad jag höll på med. Det ska bli så roligt att börja hantera denna ystra lilla tjej om några dagar!

Tessan01
10/26/14, 8:40 AM
#5

Va fint skrivet! Och jättesöt hamster! ❤️😃 Ska bli jättekul att följa hennes äventyr 🙂

Är det hamstervadd du har i buren som bomaterial? Eller så ser jag fel, men hamstervadd är väldigt farligt för hamstrar så den trådar sig välidgt enkelt och därmed kan fastna runt ett ben eller halsen. Eller så kan det gå så att hamstern i misstag sväljer en bit av det, och det smälter ju inte så bra i magen så den kan skada hamstern välidgt illa. Min kompis hamster dog utav det. 😕 Du kan använda vanligt toapapper som du river i vitar, eller låter henne själv riva det ^^

Men superfint inrett tycker jag! 👍

tyllgardin
10/26/14, 8:55 AM
#6

Vad roligt att du gillade det! Det är väldigt likt hamstervadd på bilden inser jag nu, men det är faktiskt Kapok, såna där spännande frökapslar! Vad jag har läst ska de inte utgöra någon fara, utan vara uppskattade som ett mer naturligt bomaterial (än så länge är det nog dock matte som tycker de är roligast, men lite har hon allt grejat med dem). Jättebra att du tar upp det i alla fall, jag är glad att jag hade läst på en hel del innan hamsterköpet annars hade jag lätt hamnat i fällan då butiksbiträdet rekommenderade både det ena och det andra som hamstrar absolut inte ska ha…

Annons:
Tessan01
10/26/14, 9:01 AM
#7

#6 Vad bra! Ska söka lite mera på Kapok, då det lät intressant :)

Fiona1234
10/26/14, 9:11 AM
#8

Åh, vilken fin Bur och vilken underbart söt hamster! :) Kapok ska vara ofarligt, så det kan man ha :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Shalin
10/26/14, 9:43 AM
#9

Åh så roligt att du skaffat dig en sån söt liten kompis ❤️

Riktigt dålig djuraffär låter det som. Vet inte om du kan prata med någon butikschef om hur hamstrarna har det och om den felaktiga informationen? Man hör ju så ofta om att personalen är okunniga men det finns ingen som gör något åt det eller säger till. 

Bra hon fick komma till dig iallafall 🙂


tyllgardin
10/26/14, 1:56 PM
#10

Jo, jag tror att jag ska maila dem om det eller helt enkelt prata med någon nästa gång jag är där, vem vet, de kanske faktiskt är öppna för förslag! Jag skivade lite morot åt henne idag och jösses vad hon verkade gilla det. Det tog fem sekunder sedan var bitarna borta och hon gick och lade sig igen. Skulle nog kunna stirra på hennes påhitt hur länge som helst, det är verkligen underhållning på hög nivå :-D

Shalin
10/26/14, 9:07 PM
#11

Så bra att du tänker göra det :)

Det är verkligen underhållande ja. De flesta skulle nog inte fatta varför. Men för oss djurälskare är det inte svårt att förstå varför det är så roligt och intressant att iaktta djur :)


tyllgardin
10/27/14, 9:04 PM
#12

Grävmaskin var det ja… Har aldrig sett på maken till grävgladare hamster! Hon har grävt ett hål i varje hörn av buren (några går till och med in under sandbad och hus). Idag fyllde jag igen dem lite för att ställa sandbaden stabilare och det tog tio sekunder sedan var hon där och läxade upp mig genom att gräva upp hålen igen. Det är en bestämd liten dam verkar det som.

Att hamsterungar har spring i benen har jag alltid vetat om, men jag undrar om det här exemplaret inte är i en klass för sig. Under hennes mest aktiva timmar kan jag ligga och lyssna på hur hon galopperar fram och tillbaka i buren. Och då menar jag verkligen galopperar - det låter precis som om en glad hundvalp tumlar omkring i buren. 

Blev även lite konfunderad till en början då hon gärna klättrar på väggarna. Eller klättrar och klättrar, hon står på bakbenen och springer med frambenen över väggen. Ser lite ut som en katt som hemskt gärna vill bli insläppt i värmen. Förhoppningsvis blir det hela lite bättre när hon äntligen får komma ut ur buren och springa, men än så länge får hon nöja sig där inne. Jag har i alla fall gömt mat lite här och var för henne att sysselsätta sig med.

Ett litet dilemma jag har är huruvida det är möjligt för det här lilla knyttet att rymma. När lilla fröken står på bakbenen på grävtornet når hon nämligen upp till nätet på locket. Jag ska finurla på någon bra lösning - helst vill jag slippa ta ut grävtornet då hon fullkomligt älskar det - men tills vidare lägger jag helt enkelt någonting ovanpå nätet över problemområdet. 

Idag har vi bekantat oss lite mer, hon har både tagit godis ur min hand och varit framme och iakttagit mig på nära håll då jag ändrat om i buren lite. Då jag rensade ur ena halvan av Kapok-kapseln lite extra var hon genast framme och samlade ihop bomaterialet som hon sedan drog in i sitt lilla hus. Jag vill inte gå för fort fram så jag håller mig fortfarande lite på avstånd, men något säger mig att det här kommer bli en oerhört sällskapssjuk flicka med tiden. 

(Försöker mig på att infoga en video på grävmaskinen herself - återstår att se om det lyckas!)

Söt som socker?

I sitt älskade grävtorn

Mitt lilla knytte

Fiona1234
10/27/14, 9:16 PM
#13

Ååh, vad fin hon är! Hon verkar verkligen leva drömlivet hos dig :) Stort plus för det generösa bottenmaterialet du har i buren! :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
tyllgardin
10/28/14, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ja hon verkar verkligen uppskatta grävmöjligheter. Nästa gång jag städar buren ska kag nog inreda med lite mindre grejer och mer rena grävytor. Kvällens aktivitet? "Hitta hamstern"!

Dvärgvädur
10/29/14, 8:07 AM
#15

Åh vad söt hon är! Tänk vad glad hon måste blivit när hon kom från buren i djuraffären rakt in i rena drömburen för hamstrar :D

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

tyllgardin
10/31/14, 9:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Visst är hon! Hon verkar ganska lycklig, men hon slutar inte springa på väggarna. Jag håller tummarna för att vi snart är redo för lekhagen så att hon kan göra av med mer energi. I natt fick det bli drastiska åtgärder. Jag vaknade av ett gnagande ljud och mycket riktigt stod hon på bakbenen på grävtornet och gnagde på nätet. Eftersom nätet är av galvad ståltråd är det knappast nyttigt att gnaga på det. Jag fick helt enkelt lov att lyfta ut grävtornet och tömma ut innehållet i samma hörn. Jösses vad hon blängde på mig,förhoppningsvis kan vi kanske bli kompisar ändå så småningom i alla fall. Jag ska försöka hitta på lite fler aktiveringar för henne inne i buren. Utan grävtornet blir det knappast bättre med väggspringandet. Igår fick hon en godisgömma i en toarulle att pyssla med - tyvärr var det bara intressant i en halv minut… Handmatningen går i alla fall framåt. Gurka är en klar favorit, men även solrosfrön är mumsigt. Snart är hon nog uppe i handen. Det gäller minsann att ha tålamod med dessa fluffiga små djurungar.

Bulba
11/5/14, 10:43 PM
#17

Jättesöt! Vilken tur hon hade som hamnade hos just dig 🙂


Deviance
11/5/14, 11:10 PM
#18

Vilken underbaring!

____________

hamstrar & fotografering

EvelinaS-L
11/6/14, 3:58 PM
#19

Åhh så söt! 
Vart har du köpt de små "stockarna" som står som ett "staket"?

_Kram Evelina
_

[Emma 99]
11/6/14, 7:08 PM
#20

#16 Åhh så söt😍!

Hur gammal är han?

Annons:
tyllgardin
11/6/14, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Oj oj oj, har varit dålig på att uppdatera det senaste. Vad gulliga ni är, allihopa! Här rullar livet på. Vi tar ett steg framåt och två tillbaka men det blir nog bra till sist! Lilla fröken Norr fick i förrgår vara i rasthage för första gången. Tillverkade en i kartong som täckte halva mitt kök och hon sprang som en galning. Knapra på kartongen var också uppskattat så jag fick lov att ha burstädning i köket för att hålla lite koll. Än så länge har vi inte tränat lyft, men handmatningen går framåt och vi kommer nog sätta igång på allvar i helgen. Efter timman i rasthagen slocknade hon på två minuter och sov i några timmar innan hon vaknade till liv igen. Jag passade som sagt på att städa och möblera om lite i buren medan hon var ute och verkar gilla ändringarna! Lägger in en bild, tyvärr värdelös då blixten var på, på hur det ser ut numera. Slänger också in en bild där rasthagens storlek syns (satte den köpta i metall för att se om hon skulle klättra över den… Det gjorde hon på tre röda - väl investerade pengar….) #19 pinnarna är faktiskt från en hängbro för gnagare. Tyvärr anlände den trasig från zooplus så jag tog helt enkelt isär den och tryckte ner pinnarna en och en. Det vackra staketet stod kvar i Max ett dygn, nu är de utspridda i hela buren. Hon gnager på dem, boar med dem och roar sig med att bara gräva ner dem i ströet, haha. Men väldigt uppskattade är dem! #20 Hon (det är en liten flicka) borde vara runt sju eller åtta veckor gammal. Tyvärr visste inte djuraffären säkert, men hon är ganska liten så det är min gissning. Ska bli spännande att se vad hon väger så småningom!

tyllgardin
11/6/14, 8:09 PM
#22

Hoppsan, snurrade till bilderna, men ni får försöka vrida på huvudet ;)

EvelinaS-L
11/6/14, 8:14 PM
#23

#12: Okej, tack! :) 
Vart har du köpt trähusen?

_Kram Evelina
_

tyllgardin
11/6/14, 8:28 PM
#24

#12 de är också köpta från zooplus.se! Fick 10 % rabatt där vid första beställning och förutom den trasiga hängbron var de andra grejorna superfina :)

EvelinaS-L
11/6/14, 10:20 PM
#25

#24: åhh där har jag kollat också. jättebilligt och bra ju! Men va bra, då vet jag att det är fina grejer man får hem! :)

_Kram Evelina
_

MaaariaS
11/6/14, 10:49 PM
#26

Hon verkar lycklig när hon springer runt och gräver,han har nog inte kunnat göra det innan,så nu är hon extra glad i det❤️

Jättefin liten Norr ❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

tyllgardin
11/7/14, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#27

Man blir så glad i hjärtar vid varenda litet framsteg. Idag bjöd jag lilla fröken på broccoli och medan hon knaprade på den fick jag lov att klappa henne för första gången! Så himla mysigt. Varje gång jag kommer med godis gör jag ett litet klickande ljud med tungan. Numera räcker det att jag gör ljudet så reagerar hon och kommer springande för att se vad jag har att bjuda på, sötfia. Jag är lite fascinerad av hennes päls. Den börjar bli längre bakom öronen och jag tyckte igår att det såg ut som om hon började få tofsar på bakdelen också - kan det vara så att hon egentligen är långhårig? Intressant att se hur det utvecklar sig i alla fall! Här kommer några halvdåliga mobilbilder på en nöjd liten fröken efter kvällens godisutdelning! (Mobilen är tydligen väldigt intressant att undersöka så att få finare bilder är en prövning som heter duga ,haha)

Annons:
Shalin
11/8/14, 12:05 PM
#28

#27 Mycket vacker tös 😍 Ja visst är det kul att ta bilder när djuret plötsligt måste undersöka? Vet inte hur många gånger jag nästan börjat svära för att  djuret ska undersöka kameran. Typ: Neeeej det där hade blivit en perfekt bild!! Ååååh xD


Tessan01
6/26/15, 4:52 PM
#29

Hur går det? 🙂

tyllgardin
10/27/15, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Jag har funderat en del på hur jag ska formulera det här inlägget, men det känns som om jag behöver skriva av mig och därför får det bli lite rörigt. Jag gör det mest för min egen skull, för att jag fortfarande inte har kunnat städa bort hennes Bur, för att det fortfarande känns helt ofattbart. För att allting gick så fort.

Ibland får man bara lov att låna sina älskade vänner för en kort period.
Någon gång under fredag eller lördag dog min fina Norr.
På söndagen skulle det varit exakt ett år sedan hon flyttade hem till mig.

Det som känns värst är alla om. Om jag bara tagit henne till veterinären med en gång. Om jag bara hade stannat hemma från Göteborg för att åtminstone vara med henne. Om…

Det här året med Norr har varit fantastiskt. För utomstående låter det säkert löjligt, men min lilla hamster har varit det finaste av sällskap. När jag hoppade av högskolan, tvivlade på mina livsbeslut, bara ville ligga kvar i sängen och aldrig gå upp igen. Då fanns hon där, hon behövde mig, hon skulle minsann rastas oavsett vad eftersom hennes energi aldrig tog slut.

Redan i vintras blev hon sjuk för första gången. Hon fick troligtvis en hjärnblödning, men just när jag skulle ta henne till veterinären var hon helt plötsligt frisk igen. På bara några timmar var hon sitt vanliga jag. Jag blev självklart lättad, men samtidigt orolig för framtiden. Jag visste ju att djuraffärsdjur sällan lever länge och jag ville inte ens tänka på att mista mitt lilla yrväder.

Men allt återgick till det normala. Vi har farit fram och tillbaka mellan Göteborg och Skåne otaliga gånger tillsammans, hon har accepterat allt utan minsta tecken på stress eller oro - bara ren och skär glädje och livslust.

Särskilt mysig skulle man kanske inte ha kallat henne, hon hade sina regler och väldigt stor integritet. Men hon verkade ändå tycka ganska bra om alla människor som råkade stanna upp för att prata lite med henne. Och hon klättrade på Allt. Uppför element, på rör, på papperskorgar - ner i papperskorgar - på pärmar, böcker och plankor. Jag tror att hon någonstans kanske var besläktad med en apa.

Jag anade aldrig vad som skulle komma. Den senaste bilden jag har tagit på min flicka togs för ungefär två veckor sedan. Då hade hon golvtid och var fullt upptagen med att upptäcka vad matte hade lagt ut för godis i lägenheten.

Men sedan gick det bara utför. Min mamma nämnde att Norr verkade ha blivit lite tunnhårig, att hon började se gammal ut redan i somras. Jag viftade bort det, hon hade väl alltid sett ut så? Och hon var ju inte gammal, bara precis vuxen.

Snart började hon gå ner i vikt. Jag gav henne välling, bebismat, skar alla grönsaker i små små bitar. Och hon åt med god aptit, hon kissade fortfarande duktigt i sandlådan, hon var ute och försökte gräva lite tafatt i buren till och med dagen innan hon dog. 

Jag trodde att det måste vara en förkylning - jag hade själv precis varit sjuk i flera veckor och hamstrar skulle ju tydligen smittas lätt. Så jag höll henne varm, jag lät henne vila men såg till så att hon åt och drack som vanligt. 

De sista dagarna började jag misstänka förstoppning. Hon var ju så kutryggig, och hade jag verkligen sett några pluttar på länge? Jag höll lite extra koll, men det verkade som om magen trots allt fungerade, om än lite trögt.

Och till sist var min fundering att det ju måste vara tänderna det var fel på - kanske var de för långa? För hon åt ju gärna mjuk mat, men rörde inte den hårdare sorten. Jag bestämde mig för att ringa till veterinären på måndagen och boka en tid för undersökning - eller i värsta fall avlivning.

Näst sista kvällen verkade hon ha repat sig. Hon klättrade lite i buren, hon grävde, hon badade, hon ville upp i handen och hon försökte springa så gott hon orkade. Allra sista kvällen var hon lite tröttare, men hon kom ändå ut och hälsade på mig, hon åt vällingen jag gjort och satte i sig massor av hackade grönsaker.

Jag var inte hemma när Norr dog. Jag gjorde högskoleprovet i Göteborg. När Norr dog var hon alldeles, alldeles ensam och det gör mig så hemskt ont att jag inte fanns där för henne. 

Jag kommer aldrig få veta vad det var som felades henne - kanske hade hon en liten mage fylld av tumörer? Kanske hade hon ätit någonting farligt när jag inte såg? - men jag kommer alltid  att minnas mitt lilla knytte. 

Jag hittade en plats vid havet där hon nu får sova. Bland alla tångruskor växer det vackra blommor runt platsen där hon ligger. När jag begravde henne kom en hel flock gråsparvar och tittade på.

Förlåt, min fina Norr.
Sov gott

MaaariaS
10/27/15, 7:57 PM
#31

Beklagar ❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

LinneaPuh
10/27/15, 8:56 PM
#32

Så vackert skrivet, och vilken fin person du är! Jag beklagar bortgången❤️

Fridelin
10/27/15, 11:39 PM
#33

Beklagar verkligen! ❤️ Jättefint skrivet!

hansterspyro
10/29/15, 4:56 PM
#34

BEKLAGAR

VILA I FRID

NORR

🌺

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

Annons:
Tessan01
10/29/15, 5:55 PM
#35

Beklagar, jättefint skrivet! ❤️

Upp till toppen
Annons: