Annons:
Etiketthamster
Läst 2168 ggr
Aja85
2014-10-23 07:53

En hamster till

Hej!
Det här har säkert frågats förut, men hur har era hamstrar reagerat när det kommer hem en till? Har en guldhamster och funderar på att skaffa en dvärghamster också. Givetvis kan de inte vara i samma Bur (om jag inte vill att dvärgen ska dö), men om de är i olika burar, hur har era reagerat då?

Annons:
LillyAmanda
2014-10-23 08:41
#1

Mina har tagit det bra. Det var bara Lilly (dvärgen) som blev lite misstänksam när jag gick förbi med Dubbe (gulden). Men det är ena gången :)

**//Amanda

Aja85
2014-10-23 08:46
#2

Ok. Hur gjorde du med det där med karantän? Har läst att man måste göra det.

LillyAmanda
2014-10-23 08:49
#3

Har inte haft dom i karantän. Jag hade den ena i 8 månader sen kom Dubbe och han flyttade bara in här.

**//Amanda

M.L
2014-10-23 09:02
#4

Funderar du på dvärghamstrar måste man väl ha 2 st

LillyAmanda
2014-10-23 11:06
#5

De e lag på de. Men om det inte funkar kan fom bo en o en. Men man måste testa. :)

**//Amanda

Aja85
2014-10-23 11:20
#6

#4 Har hört det med, men också olika åsikter om detta. En jag pratade med i en djuraffär rekommenderade en hamster per Bur, även när det gäller dvärgar. Sen läser jag här hur många det är som har varit tvungna att sära på sina för att de bara slåss. Jag är absolut ingen hamsterexpert, men för mig låter det som om en Bur per hamster är bäst. Jag tänker hamstern får sitt eget revir och måste inte försvara det. Måste ju vara mindre stressande för den. Sen är jag säker på att det finns många som bara har en från början. Kolla bara på Blocket. Där är det jättemånga som säljer sina dvärgar ensamma med Bur och allt p g a allergi eller tidsbrist.

Annons:
LillyAmanda
2014-10-23 11:50
#7

Djuraffärer säger så. Men om man har stor Bur, och att man sätter mer dom samtidigt så brukar det gå sålänge dom har bott i samma Bur förut. :)

**//Amanda

Cindy S
2014-10-23 13:21
#8

#6 Det kan också vara så att djuraffärshamstrar mår bättre själva, medan uppfödarehamstrar bor lättare i par. Detta eftersom att djuraffärer ofta har köpt in massavlade hamstrar, som avlats utan att man tagit lika stor hänsyn till att välja "bra" hamstrar(som t.ex. lugna och snälla mot artfränder). Sen beror det också på utrymmet. Många har två hamstrar i så liten Bur att de känner sig trängda.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

LillyAmanda
2014-10-23 15:03
#9

Min är från djuraffär (dvärgen) och hon hade ALDRIG kunnat gå ihop med någon. Hon är för dominant för de. Så de #8 säger är helt rätt.

**//Amanda

Cindy S
2014-10-23 15:50
#10

Det kan säkert ha att göra med för många ungar i små burar hos grossisterna. De kanske var tvugna att kämpa om utrymme och mat.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Aja85
2014-10-24 08:02
#11

Har också läst att det är bara en sorts dvärghamster man kan ha två och två. Kommer inte ihåg vilken.
Det är så här att när jag var i affären och köpte min guldis för nga månader sedan,  fanns det en dvärghamsterhona i grannburen. När jag kom dit igen förra veckan för att leta efter ngt gott till min grabb, så var hon kvar (om de inte hade sålt henne och fått in en ny hona.) Det värkte i ❤️att ingen fortfarande hade gett henne ett hem (om det nu är samma tjej. ) Däremot hade hon hamnat hos dåliga ägare, så har hon det bättre i affären. Tycker bara synd om henne 😕Tror att jag skulle kunna ge henne ett bättre hem än en djuraffär. Lite orolig är jag dock för hur min guldis skulle reagera om jag kom hem med henne. De kommer ju givetvis ha varsin Bur, men han kommer att känna av henne ändå.
#8: De  har ju sina egna personligheter de med 🙂 Jag tror inte att den jag funderar på att köpa,  skulle uppskatta att bo med ngn annan efter att varit själv så länge.
#10: Så är det nog. Vad uttröttande det måste vara att alltid vara på sin vakt, utifall det kommer ngn och tränger sig på. Min åsikt bara. Är som sagt ingen expert.

Cindy S
2014-10-24 12:09
#12

#11 De flesta dvärgar utan en art(vilket det är delad åsikt om) är bor bäst tillsammans. Men det beror som sagt på vilka slags föräldrar man valt att avla på. Grossisterna vet ju inte säkert om deras hamstrar blir aggressiva när de växt upp.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Aja85
2014-10-25 10:00
#13

LillyAmanda: Om du gosar med t ex guldisen först, brukar du byta kläder o så innan du gosar med dvärgen?

Annons:
[MARWAKE]
2014-10-25 13:56
#14

Enligt jordbruksverket är det lag på att man ska låta dvärgar bo minst två och två, det gäller, campbells, roborowski och vintervit dvärghamster men kineser brukar inte trivas lika bra tillsammans. Roborowskis är de lättaste att ha tillsammans men de blir inte lika tama

LillyAmanda
2014-10-25 16:02
#15

Oftast. Jag brukar ha dom i händerna och på golvet. Och när jag bara har dom på golvet gör jag inte. Men när dom sovit i fickorna byter jag. :)

**//Amanda

Tessan01
2014-10-25 19:37
#16

Mina robbar brydde sig inte alls att en guldhamster flyttade in här. :) Ska man ha hamstrar i karantän innan man tar hem en ny hamster? Visste inte jag… #14 Håller tyvärr inte riktigt med. Mina Roborovskisar är tama, sitter gärna i handen och myser. Dom är tamare än min förra guldis var, så beror på :)

Siastassar
2014-10-26 00:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Håller med Tessan om att roborovskis kan vara lika tama & gosiga som vilken annan art som helst! Har 4 systrar jag kan ha i handen & gosa med när jag vil. Robbar är underbara hamstrar & väldigt underhållande. :)

Aja85
2014-10-26 07:09
#18

Tessan01: Brukar du också göra som LillyAmanda; att du byter kläder om du t ex har gosat med guldisen först, sen gosar med dvärgen?

Tessan01
2014-10-26 08:51
#19

#17 bra beskrivet 👍

#18 Nej, oftast inte. Men dom bryr sig inte så behöver inte det. Och jag brukar dvärgarna mest inne i rasthagen då dom är så snabba att rymma om dom klättrar på mig så vill inte riskera. Gulden har jag ibland i rasthagen, oftast så klättrar han påmigneller är fritt på golvet under uppsikt 🙂

Aja85
2014-10-26 09:10
#20

Tessan01: Ok. Tänkte bara om det är skadligt, sjukdomsmässigt, om jag först pussar och gosar med guldisen och sen tar upp dvärgen och gör detsamma, utan att byta kläder, tvätta ansiktet och händerna.

Annons:
Fiona1234
2014-10-26 09:12
#21

Jag tvättar aldrig händerna/kläderna mellan hamstrarna hehe… Alla mina är ju friska så då behöver man ju inte hålla på och oroa sig ;)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Tessan01
2014-10-26 09:23
#22

#20 Lär inte vara nån fara så länge hamstrarna är friska :)

Aja85
2014-11-03 13:07
#23

Tessan01: Ok, vad bra :) Har inget emot att ha mer än en, men om jag måste hålla på att byta kläder och så bara för att jag gosar med den ena först, sen de andra, gör det mindre lockande (är så lat bara.) Gjorde du det där med karantän?

Olivia8383
2014-11-03 19:50
#24

Som ovanstående säger så är det lag på att dvärghamstrar ska bo två eller flera tillsammans. De flesta djuraffärer har tyvärr ingen koll på det.

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

[MARWAKE]
2014-11-03 21:23
#25

#16 Jo det är klart beror ju självklart på! jag har också träffat jättetama roborovskis. Men om vi säger att det är vanligast att robbar är svårare att få tama men det går ;)

Aja85
2014-11-12 08:32
#26
Aja85
2014-11-15 21:04
#27

En superpinsam sak jag funderade på, min guldhamster är en hane. Givetvis kommer han känna av dvärghamstrarna, kanske mer om det är honor? Kan han bli… upphetsad av dem, om ni förstår vad jag menar? Är inget jag önskar, för vad i hela friden gör man med en… upphetsad hamster som inte ska para sig?!

Annons:
Tessan01
2015-06-26 16:57
#28

Ursäkta för sent svar, förmodligen behöver du inte svaret mera men aja 😉

#27 Inte pinsamt, bara naturligt betéende :)
Min guldhamster hane känner inte av mina roborovski honor. Kan dock hända att någon hamster gör det, men inte min ^^

Chress64
2015-06-27 19:49
#29

#27# Ingen pinsam fråga alls. Jag ställde samma fråga till uppfödaren jag köpte mina tre campbellspojkar (dvärghamstrar) ifrån. Jag har nämligen en guldhamsterhona också, och de turas om att leka i samma rasthage. (dvärgarna för sig och guldisen för sig, så klart) Ingen fara, menade hon. Guldhamstrar och dvärghamstrar har lika lite intresse av att para sig med varandra som hundar och katter liksom. De är olika arter. Däremot kan de ju så klart tycka att det luktar ganska spännande i rasthagen när den/ de andra har varit där :) Men aldrig något problem.

Upp till toppen
Annons: