Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningroborovski
Läst 1859 ggr
Tessan01
2014-08-24 12:54

Får jag?

Hej! Nu på en vecka så har inte mina hampisar vart ute i rasthagen alls, då dom vaknar väldigt sent. Dom brukar vakna oftast mellan 21 - 23. Så dom vaknar när jag går och lägger mig. Har läst att man skall helst inte väcka i onödan. Hade isåfall väckt dom typ kl. 19-20. Så får jag väcka dom för att dom får komma till rasthagen? Mvh. Tessan

Annons:
[[tjattehonung]]
2014-08-24 13:12
#1

Tass, vill oxå veta :)

Flöffo
2014-08-24 13:26
#2

Jag tycker det är okej att väcka en gång om dagen för att rasta. Tycker man ska hålla sig till rutiner och inte väcka för ofta bara. Jag brukade ta ut mina vid 18-19 tiden varje dag och efter några dagar vaknade dom själva vid den tiden och ville ut. Så länge dom får ordentligt med sömn tycker jag det går bra. :)

//Flöffo

Scorpio97
2014-08-24 13:39
#3

Ja, jag tycker det är okej om man väcker dom för att få till en rutin. Det är ju inte så bra om du väcker dom olika tider på dygnet bara för att du fick lust att gosa med dom just då, men det är ingen fara om du varje dag väcker dom runt sju för att det blir en bra tid att låta dom få komma ut i rasthagen. Det brukar dessutom inte ta många dagar innan hamstrarna själva vaknar den tiden då.


//Jessie

Tessan01
2014-08-24 13:55
#4

Okej! Då får det bli en rutin =)

Fiona1234
2014-08-24 14:35
#5

Nej, tycker inte det är okej. Det är som om nån skulle väcka oss mitt i natten och lyfta ut oss i en hästhage… Tycker inte du ska väcka dom :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

BlackandBlue
2014-08-24 14:46
#6

jag tycker att det är okej att börja med rutin att väcka dem kanske 20-30 min tidigare varje/ varann kväll så att de får en annan dygnsrytm ;)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Annons:
Tessan01
2014-08-24 15:57
#7

#5 Skall jag istället strunta i att ta ut dom? Eller har du nån annan ide? :) #6 Det var så jag hade typ tänkt. Lite i taget. ;)

BlackandBlue
2014-08-24 16:01
#8

#7 låter bra :D

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Flöffo
2014-08-24 17:15
#9

#5 Men om vi människor sov hela dagen och bara kom ut för att gå på toa och äta, skulle det vara okej om någon kom och väckte dig för att gå ut och gå en runda/sporta eller något sånt då? Hamstrar måste också få röra på sig och utforska saker för att vara friska.  :)

Som jag sa, så länge dom väcks efter rutiner och bara väcks en gång/dag så dom får sin sömn tycker jag det är okej att man väcker dom. :)

//Flöffo

Be-Bopz
2014-08-24 18:02
#10

Tycker inte heller det är okej att väcka dem, man är väl medveten om att det är ett nattdjur man köper. Så, nej, tycker inte det är okej.

[MikaelaR]
2014-08-26 14:53
#11

ni som inte tycker det är okej? vilka tider kelar ni med era hamstrar?

Siastassar
2014-08-26 21:34
#12

De få ggr som jag tvingat mina hamstrar att vakna har det bara resulterat i att de har fortsatt sova i rasthagen så det är ingen mening med det. Jag går aldrig & lägger mig före 01.00 så nog hinner jag aktivera mina iaf. Håller med om att man (förhoppningsvis) vet att de är nattaktiva inför köp. Vill man prompt ha nån att kela med dagtid så finns det ju måååånga andra husdjur att välja bland… Dessutom finns det en ev risk för att om man väcker sin hamster ofta så förkortas livslängden för ens lille vän. =( jag blev förskräckt när jag läste det…

Fiona1234
2014-08-27 08:27
#13

#11 Mina vaknar alltid vid halv 8, sen vid 9-10 vaknar min äldsta tant ;)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
Flöffo
2014-08-27 16:31
#14

#13 Hur skulle du göra om dom vaknade jätte sent på kvällen? Ska man vara uppe hela natten och vänta på att dom ska vakna, väcka dom eller låta bli att rasta? :)

//Flöffo

Cindy S
2014-08-27 17:11
#15

Hur länge är de uppe? När du vaknar, har de gått till sängs?

Jag har för mig att jag brukade göra så att när Electronica sov för länge så tog jag ut henne i hagen fast hon var trött(ibland sov hon i mjölkkartonger och jag kunde lyfta ut henne i kartongen) och sen somnade hon, men hon klev upp själv sen och lekte. Sen när jag gick upp tå toa mitt i natten så tog jag in henne.  Hon hade toa, toapapper, mat, sovhus, och leksaker, så det gick ingen nöd på henne.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Upp till toppen
Annons: