Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2876 ggr
annlen68
2014-08-19 22:38

Skräckhistorier om ohyra i maten!

Läst skräckhistorier om ohyra som kommit ur hamstermat! Som jag förstått det gäller det fröblandningar. Det är inget vi har till vår hamster. Vi har hamster complete torrfoder som vi kompletterar med färsk frukt/grönsaker och någon nöt i veckan. Vi har också en påse med gnagarkulor baserat på morot/rödbeta osv… Det är väl ingen risk för ohyra i denna mat??  Gäller det bara fröblandningar??

Har sån panik efter att ha läst detta så snälla ge mig ett lugnande svar!

Annons:
Scorpio97
2014-08-19 22:42
#1

Det kan även förekomma i annat torrfoder, så jag rekommenderar att du fryser all mat och godis från djuraffärer. Släng in allt i frysen 48 timmar, så är det lugnt sen. 

Jag förvarar all mat i frysen och tar fram ett veckobehov åt gången ungefär. Jag har egenblandat Foder, men eftersom jag blandar i undulatfoder från djuraffär så fryser jag ändå.


//Jessie

Pollyssa
2014-08-19 22:54
#2

Vaa?! Är det vanligt med ohyra i maten eller? Jag köper mina hamstrars mat i djuraffären, typ lösvikt som de själva vägt upp i påsar, också har jag även en förpackning gnagarblandning hemma som jag köpte på Coop, men jag har aldrig fryst eller gjort något med maten? Vad hemskt om det skulle finnas ohyra i maten :( Kan man se ohyran då eller är de typ osynliga/för små för att se?

annlen68
2014-08-19 22:56
#3

Inte meningen att skrämma upp dig Pollyssa, men googla får du se :(   Men vi har enbart hamster complete  - torra kulor.  Tror det gällde frön mera…

Ikajo
2014-08-19 23:00
#4

Visserligen är det gerbiler jag äger och inte hamstrar men de äter ungefär samma sak.

Jag fick så kallad mottfjäril i mina djurs mat. De förökar sig som ogräs och är jätteäckliga. Till råga på allt la de ägg i spånet så det kröp larver i burarna. Nu köper jag ofta lösvikt och då är det mer riskabelt. En gång öppnade jag en låda men flingor och upptäckte mott. I butiken alltså. Det krylade med dem.

Det hjälpte bara att låta min djur flytta iväg, städa burarna, slänga inte bara maten utan också burken jag förvarade maten i (varav jag köpte mat jag lade i tättslutande burkar), skölja och tvätta rent alla burar med varmt vatten.

Lite av en mardröm…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Scorpio97
2014-08-19 23:00
#5

#2 Det är faktiskt störst risk med just lösviktsfoder. Dom flesta djuraffärer får in insekterna från sina leverantörer, men även om du inte ser några i butiken så kan dom följa med hem om du har otur. 

Det finns två sorters relativt vanliga ohyra: Mott-fjärilar och skalbaggar. Båda förökar sig snabbt och kan vara väldigt svåra att få bort. Man kan se vuxna insekter, men dom kan även lägga ägg i maten vilket då kläcks hemma hos en (och då har man redan fått in det). Både ägg och insekter dör dock om man fryser i 48 timmar. 

Dom är dock inte farliga på något vis(bara lite äckliga), och jag har inte fått något trots att jag i flera år inte visste att man skulle frysa. Men det är ju inte roligt att få hem, så det skadar ju inte att vara försiktig.


//Jessie

annlen68
2014-08-19 23:04
#6

Men hamster complete färdigförpackat torrfoder, ej frön, borde väl vara riskfritt?

Annons:
Scorpio97
2014-08-19 23:06
#7

#6 Jag har hört om folk som fått i förpackat Foder också (huruvida det är frön eller pellets spelar egentligen ingen roll) så det är säkrast att frysa oavsett. Det är ju inte direkt jobbigt, det är bara att lägga in påsen i frysen.


//Jessie

Pollyssa
2014-08-19 23:55
#8

Usch fy fan :( Det är fröblandning de får, ska ta och kolla noga i påsen genast… Men i fortsättningen är det alltså bäst att frysa fodret? Blir det inte förstört om man lägger in det i frysen i två dygn?
Usch hunden kom in med fågelloppor en gång, känner INTE för att ha att göra med äcklig ohyra igen, det är ett helvete! :S

Bill&Bull
2014-08-20 00:17
#9

Har med råkat ut för mott i hamster maten. Usch! Jag slängde allt då, men dom dör i frysen. Och är helt ofarliga för hamstern ;) det som man kan se är att de bildar ett typ av nät/ludd som man kan se i hörnen på burken eller högst upp i påsen. största risken för det är i lösviktsmaten, beror helt på hur dom i djuraffären förvarar sin mat samt om dom inte fått bort de från sitt lager.

||My Love For Animals Is Immortal||

[MikaelaR]
2014-08-20 07:35
#10

Man kan ju även få ohyra i förpackade förpackningar man köper i affären för människor så hamstermat även sånt som hamster complete kan nog verkligen ha ohyra även om det inte är vanligt http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-mat--textil1/Mjolbaggar/

wildalia
2014-08-20 21:17
#11

Jag har fått med svarta små Äckliga kryp i maten. Just nu är dem överallt. Vad jag jag har läst är det vivlar. Dem är ofarliga men just nu är den överallt i huset, bläää. Dem lever i gryn mat. All min egen mat har jag i tätslutna burkar numera. . Hamstermaten har jag haft i frysen, nu är den i tätaburkar. Det är så äckligt. Önskar att man visste detta tidigare då hade maten legat i täta burkar med en ggn. Första ggn jag märkte dessa äckliga svarta kryp ( typ baggar) så slängde jag ut all mat på utsidan, men tydligen finns det kryp kvar någonstans och förökat sig. Hur har ni gjort när ni märker dessa äckliga kryp ?

sobel
2014-08-20 21:21
#12

Puh tur att jag märkte denna tråden! ska alltid tillsvidare lägga in maten i frysen innan jag utfodrar den

Ikajo
2014-08-20 22:15
#13

#11 Ställ ut skålar med vatten, de dränker sig själva. Ha allt i slutna burkar. Be någon att ta hand om dina djur ett tag. Köp radar och följ instruktionerna. Upprepa ett par gånger. Använd vatten för att kontrollera. Spreja även i skåp.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
wildalia
2014-08-21 01:21
#14

Aha. Jag har läst om dem på nätet, dem kommer dö ut själv, men ingen skrev ngt om radar, men etftersom vi varit borta i 6 v på semester så hade de tydligen hittat vildfågelfrö på toaletten. Och förökat sig. Hamstern var med oss på semestern och inga fröer frånhonom fanns kvar. Nu är alla fröer borta och jag håller koll på hamstern, men eftersom han hamstrar hela tiden måste jag ta bort det. Jag har dock inget hittat hos honom igen. Men dem kryper lite varstans och jag dödar o spolar ner dem på toa.. Det finns ju listor och annat dem kan gömma sig bakom Varför söker dem sig till vatten ? Fy tänk om man viste om detta tidigare. Jag har aldrig haft vivlar eller annat när jag har haft fåglar eller kaniner inomhus, varför just hamster mat ? Hur gör ni som har många hamstrar, håller ni koll på inga Vivlar ( svartabaggar) kommer ?

Ikajo
2014-08-21 12:35
#15

I mitt fall kom krypen med ris från Japan, jag hittade dem aldrig hos djuren. Däremot var de överallt utom hos djuren. De gav sig på allt från brödsmulor till mjöl. Jag fick rensa ut hela mitt skafferi och kontrollera varenda liten grej. De hade en tendens att gömma sig i kartongerna som mat låg i. Även buljong. Så rensa allt, torka av alla skåp, städa golv. Använd radar. Annars blir det svårt att bli av med dem.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Pollyssa
2014-08-21 21:37
#16

Men om man har maten i helt slutna burkar, kan den inte bli förstörd då om den inte har tillgång till luft?

Ikajo
2014-08-21 22:47
#17

#16 Inte om det är torrfoder, det är redan torrt. Plus att luften i burken inte tar slut. Finns inget som andas den.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Blixtie
2015-07-19 17:08
#18

Något jag aldrig kommer att köpa är lösviktsfoder!

Drabbades också av mott fjärilar, var så vidrigt med larver och flygande insekter i lägenheten. Jag slängde all mat, städade buren kliniskt ren  även där jag förvarade maten ändå fanns insekterna kvar efteråt. Det tog nog ett halvår innan alla insekter hade dött ut och jag dödade larver och insekter så fort jag såg några. 

Om jag skaffar hamster igen så tänker jag frysa ner maten först, lärde mig verkligen något efter insektsinvasionen! 😂

Ikajo
2015-07-19 20:47
#19

#18 Jag köper alltid lösvikt trots att jag har också haft mott. De färdiga blandningarna duger inte till mina djur. För mycket feta frön och för lite annat som de behöver. Det finns särskilda fällor för just mott. Att hålla lite koll i butiken skadar inte heller.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Glass strut
2015-07-19 20:54
#20

NEJ USCH JAG HAR FOBI FÖR LARVER OCH HAR PRECIS BESTÄLLT HEM MAT SOM KOM I TORSDAGS!!

Annons:
Scorpio97
2015-07-19 21:00
#21

#20 Lägg in all mat i frysen bara, då dör eventuella insekter. Gäller all hamstermat, oavsett om du köper lösvikt eller i påse eller varifrån du köper. 

Så om man har för vana att alltid ha maten i frysen minst ett-två dygn när man köpt det, eller helt enkelt förvarar maten i frysen så slipper man objudna gäster från djuraffären (: Väldigt enkelt.

Vill man sedan vara extra försiktig så kan man förvara all mat i lufttäta lådor/burkar. Då kan dom ju inte sprida sig, utan det är bara att slänga hela burken. Men dom ska som sagt dö i frysen, så det behövs egentligen inte.


//Jessie

Glass strut
2015-07-19 21:26
#22

Redan lagt allt i burk så har panik nu

Scorpio97
2015-07-19 21:34
#23

#22 Du kan väl ändå lägga in det i frysen? Hela buren helt enkelt.

Dessutom verkar det vara ganska liten risk. Jag vet många som aldrig fryst in maten men ändå aldrig fått ohyra. Så förmodligen har du ingenting att oroa dig för.


//Jessie

Emmmsi
2020-06-25 15:14
#24

Jag såg precis små svarta insekter fan vad äckliga går de fortfarande att frysa ner

Cireea
2020-06-25 16:14
#25

#24 Sluta knuffa upp trådar som är flera år gamla


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: