Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningroborovski
Läst 1464 ggr
Tessan01
8/13/14, 10:07 PM

Är det så som det skall vara?

Hejsan! Jag har fått hem mina 4 Roborovski tjejer igår. Dom är så underbara. Inatt så kollade jag till dom, sånsågnjag att ena ungen sprang fram och tillbaka längs en sida av buren. Idag så märkte jag att en annan hade börjat med samma sak. Är det normalt hos robbar? Är lite orolig att som är understimulerade eller vad man nu kallar det. Då dom ej fått vara i rasthage idag, för att springorna var för stora. Ena testade på att rymma igårkväll, men fick tag på henne före hon han ut.. *pust* Bifogar en video på ena honan som springer fram och tillbaka. ( URSÄKTA FÖR DÅLIG BILD KVALITÉ) Skall imorgon se om jag kan fixa nån form av hage till dom :)

Annons:
tilde.wahlgren
8/14/14, 12:29 PM
#1

om det är en samlalåda kan du ju testa att sätta ihop den med en annan samla låda så blir det mer utrymme🙂 du kan testa att fytta med äggkartonger så får de mycket att göra😉är det kutter spån ?! kan du lägga ut en bild på hur hela buren ser ut

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

Tessan01
8/14/14, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Ja, en Samla låda på 130L. Bytte inredning idag, så vi får se om dom gör det inatt då. Nu ser det ut såhär ( kolla bild ). Ska köpa lite mer inredning idag. Har ingen möjlighet att lägga en till samla låda. Då det ej finns IKEA på Gotland. :P men hoppas dom slutar med det :P

Cindy S
8/14/14, 1:00 PM
#3

Väldigt fint inrett tycker jag.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

tilde.wahlgren
8/14/14, 1:02 PM
#4

det måste jag hålla med om #3😃

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

Tessan01
8/14/14, 1:10 PM
#5

Tackar #3 #4 =)

Fiona1234
8/14/14, 2:09 PM
#6

Det bästa är ju att skicka och fråga uppfödaren du köpte dom av :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
Tessan01
8/14/14, 2:36 PM
#7

#6 Ja, ska göra det om det ej slutar ikväll =)

Flöffo
8/14/14, 9:37 PM
#8

Högst troligt att det är stress. Citerar från hamsterföreningens hemsida:

"Djur som stressas av att leva i en felaktig miljö där de inte kan bete sig naturligt kan utveckla så kallade stereotypa beteenden. Dessa beteenden är inte ändamålsenliga och upprepas ofta monotont. Hos dvärghamstrar kan det visa sig som ihärdigt gnagande på galler eller andra hårda föremål, upprepade hoppande eller vaggande rörelser, vandring (fram och tillbaks, som ”djur i bur”) mm. Ser man något sådant måste man ge hamstern större Bur och/eller mer stimulerande inredning (se under kapitel Skötsel). Det kan vara svårt att få djuret att upphöra med inlärda beteenden även om miljön ändras. En dålig miljö kan också leda till aggression mellan djur. 
Att hamstrarna springer mycket i Hjul är ett normalt beteende för de här livliga djuren."

//Flöffo

Cindy S
8/14/14, 9:42 PM
#9

Du kan ju fråga uppfödaren ifall de är vana vid större Bur.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Alexxiis
8/15/14, 1:27 PM
#10

Jag vet inte om det är till någon hjälp men bodde dom i en Samla hos uppfödaren med? Vissa hamstrar trivs tyvärr inte i Samla lådor så om dom inte bodde i en hos uppfödaren så är dom ju inte vana vid dom och det skulle eventuellt kunna vara problemet. 

Om du och uppfödare inte hittar en lösning till problemet så vore det nog bäst att kolla med en veterinär eller liknande! 

Lycka till! :)

Tessan01
8/15/14, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tack för alla svaren! PM:ade uppfödaren igår. Men har inte fått svar än. Jag har ställt buren i ett rum där folk inte vistas så ofta. Så dom får vara ifred. #8 tack för infot! Hjälpte mig fatta vad som troligtvis var felet =) #10 Frågade det av uppfödaren, men har inte fått svar. Tack för hjälpen, hoppas dom börjar trivas snart =) Det kan ju ha vart långa resan hem, med båt och bil. Sen bytte jag ju lite saker i buren igår, då jag köpte lite Sand och lade till där. Kan det ha påverkat deras stress? Nu så ser det ut såhär.

Upp till toppen
Annons: