Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1484 ggr
: )) kram
7/28/14, 9:01 AM

Jag håller inte med er!

Hej på er! Jag känner att jag måste få säga en sak som jag inte håller med om. Det är till er som tycker att det är "lätt" och "kräver inte så mycket" att ha hamster. Till er som säger att det är ett bra litet djur för barn att ha som förstadjur för att det inte är så krävande. DET ÄR KRÄVANDE.  För skaffar man ett djur så förutsätter jag att man verkligen tar hand om den lilla på bästa sätt och det innefattar att varje dag byta det som behövs i buren, diska skålar, fylla på med bra mat, byta vatten, låta hamstern vara fri några timmar om dagen och använda sin kropp och få springa av sig. DETTA TAR SIN TID! Man måste tänka på att detta ska göras varje dag så länge man har sin hamster , 2-3 år eller vad det kan bli.  Min lilla hamsterflicka ( som var en kille enligt djuraffären : D ) lever verkligen livet som sig bör när jag valde att skaffa henne. Hon springer fritt i ett rum MINST 2 timmar varje dag - oftast mer…3-4 ibland 5 timmar beroende av tid och hur hon själv vill ( man märker när dom vill hem till huset igen). Jag har lådor, klätterställningar, tyger, stegar , jordbad, mat och vatten, grönsaker , kärlek och omvårdnad att erbjuda henne VAR DAG. Har man inte den tiden och friheten att ge till sin hamster så ska man inte ha en tycker jag.  För man ska tänka på själva djuret i första hand och inte sig själv. Att skaffa en hamster och låta den sitta i en Bur med bara ett Hjul att springa i är förkastligt och borde inte vara lagligt (kanske det inte är heller? ). Så till er som vill ge era barn en hamster för att det skulle vara så "lätt" - tänk på att det ÄR DET INTE. Det kräver en hel del. Med den omvårdnad jag ger min lilla flicka så har vi skapat ett skönt band mellan oss. Hon blir glad och söker upp mig när jag pratar och kallar på henne och hon låter mig pussa och gosa hur mycket som helst , hon har aldrig bitit mig och hon åker med mig till pojkvännen när jag åker dit. Hon är en fin vän till mig och jag är noga med att vara detsamma för henne. Kram på er!!!

Hjärta

Annons:
Fridaaaa
7/28/14, 9:09 AM
#1

Beror på vad man jämför mig också. Jag är van vid hundar, katter, kaniner bland annat och de kräver mer än vad en hamster gör, nu  har jag ingen hamster men erfarenhet av dem. Visst kräver dem men för mig är de inte  krävande i den bemärkelsen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cindy S
7/28/14, 11:45 AM
#2

Jag tror inte det finns många sådana ägare här på iFokus. Vilka oengagerade hamsterägare skulle ta sig till ett forum?

Och inte för att jag tycker att det är dåligt att du ägnar så mycket tid åt din hamster, men så länge man ser till att ens hamster är aktiverad(och i vissa fall har sällskap) och frisk så ser jag ingen anledning till att man bara ägnar en halvtimme åt dagen åt hamstern(tiden i lekhage/rum ej inkluderat).

När jag hade min guldhamster Electronica så gick mitt intresse i perioder. Ibland kunde jag titta på henne leka och klappa henne i en timme, ibland någon minut per dag. Men jag städade henne 130L Bur, gav henne mat, kollade om hon var frisk, klappade några minuter och lät henne vara i rymningssäker lekhage varje dag(och kunde då göra mitt). Jag möblerade om i lekhagen och gjorde nya "möbler" till henne så att hon fick aktivering, och hon fick ibland gå på upptäcktsfärd i soffa och på golv.

Inte riktigt jämförligt med riktigt krävande djur, men jag tror att hon levde gott för en hamster. Så det finns en mellanväg.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Flöffo
7/28/14, 3:04 PM
#3

Håller med #1 om  att det beror på vad för djur man jämför med. Hundar och hästar kräver till exempel mycket mer. Men visst kräver även hamstrar tid och ansvar, det skulle jag aldrig neka till.

//Flöffo

[moapetrova]
7/28/14, 3:09 PM
#4

Håller med TS även fast jag anser att hamstrar inte är lika krävande som exempelvis katt och kanin.

Siastassar
7/28/14, 6:54 PM
#5

Jag har 4 hundar, 2 katter & 4 guldar & jag upplever det som så att i första hand kräver hundarna mest, sen hamstrarna & sist katterna faktiskt!

[moapetrova]
7/28/14, 7:31 PM
#6

#5 Beror ju på från individ till individ också =) Vissa katter är kanske mer krävande och missa hamstrar är mer.

Annons:
Siastassar
7/29/14, 2:44 AM
#7

#6 ja precis så är det. Jag berättade bara hur jag upplever det hos mig & mina olika djurarter. Jag menade absolut inte att det alltid är så. Mina katter är ute mycket om dagarna samt vissa nätter med & när de väl kommer in vill de bara äta & sen vila, inte aktiveras. Därför upplever jag det som att hamstrarna tar mer av min tid!

Fridaaaa
7/29/14, 9:11 AM
#8

#5 Beror på vad du gör med dina katter också, mina är uteplusinnekatter och de kräver ändå mer än vad en hamster skulle göra. Har man enbart innekatt kräver de ännu mer.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[moapetrova]
7/29/14, 9:39 AM
#9

#7 och #8 Min katt är innekatt så hon kräver en del.

Siastassar
7/29/14, 5:08 PM
#10

#8 vad jag gör med mina katter? Vad menar du då? Naturligtvis gör jag rent i deras lådor, ger de mat & vatten & kelar med dom samt kammar ibland, plockar fästingar osv. Däremot är de ute så mycket att när jag försöker leka med dom inne är de inte intresserade över huvudtaget!!!! Hamstrarna däremot blir jätte rastlösa i sina burar om kvällarna & att variera deras aktiviteter så de inte tröttnar är ibland en stor utmaning enligt mig. Särskilt som jag har 4 guldhamstrar som inte kan aktiveras ihop som dvärgar kan utan måste ha egen tid i lekhagar, i bollar att springa i på golvet en stund samt att jag ibland på sommaren tar ut dom 1 & 1 en stund. Därför tar hamstrarna betydligt mer av min tid varje dag än vad katterna gör. Med hamstrarna kan jag inte göra så mycket annat under tiden jag tar ut dom ur burarna men katterna kan jag både klappa & kamma samtidigt som jag tittar på tv eller ligger i sängen för att sova. Hoppas nån förstår vad jag menar iaf. & ja djurens personligheter & sätt är olika även fast de tillhör samma art/ras så bara för att det är så här hemma hos mig kan nån annans katter kräva jätte mycket mer av er än mina. Jag skrev bara hur jag har det med mina djur hemma hos mig! :)

Fridaaaa
7/30/14, 8:18 AM
#11

#10 Jag har inte frågad vad du gör med dina katter. Läs om läs rätt så ser du att jag inte skrivit det du "svarat" på 😉
(tänk på att inte överdriva med utropstecken, räcker med ett).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nadia_hamster
4/7/19, 3:47 PM
#12

Håller verkligen med dig! Hamstrar är inget lätt sköp djur!

91Marran
4/7/19, 7:13 PM
#13

Jag håller med dig. Fast klätterställning är inget bra, då hamstrar inte ska klättra, ifall de trillar ner och skadar sig. Annars så är det bra skrivit.

Mvh
Mig

Annons:
Cireea
4/7/19, 10:26 PM
#14

Notera att tråden åter igen är 5 år gammal..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Svea&Sabina]2
4/8/19, 5:04 PM
#15

Min hamster tar knappt någon tid av min vardag. Jag gör rent sandbad och byter vatten varje dag och det tar ca 2 minuter, jag släpper ut henne på golvet ca 4 gånger i veckan minst 1 timme. En hamster är nog det lättaste pälsdjuret att ha. Hon bor i ett stort akvarium så hon har inte lika stort behov av att komma ut som de i små burar har. Tiden för en hamster är ingenting om man gemför med hund. Katter är inte heller ett djur som tar tid (utekatter). Våran katt är utekatt med kattlucka och hon klarar sig själv (nästan). Vi gör rent lådan varje dag, byter vatten tre gånger om dagen, ger mat tre till fyra gånger om dagen och gosar med henne några gånger om dagen. På en dag tar våran katt upp ca 6 minuter om man tar bort när vi borstar henne några gånger i veckan. Hon aktiverar sig själv eftersom hon kan gå ut i skog och på åkrar när hon vill och hon har massor med leksaker och klösträd. När det är dåligt väder spenderar hon dagen i trappan framför luftvärmepumpen och När det är varmt ute lever hon utomhus dygnet runt, men får självklart gå in. Hon sover ute, dricker vatten och äter det mesta ute. På somrarna har vi vattenskålar på trädgården som vi byter några gånger om dagen med vattenslangen, men vi har även vattenskål inomhus. Hon aktiverar sig själv och därför tar hon knappt tid, vilket är superhärligt för henne och oss. Hon lever verkligen livet ;) Jag vet inte varför jag gick in på katter ha ha

[Svea&Sabina]2
4/8/19, 5:04 PM
#16

#14 Haha jag märkte inte det :D

[Svea&Sabina]2
4/8/19, 5:07 PM
#17

#15 jämför**

[MelliOO]
4/22/19, 7:43 PM
#18

Jag tycker inte man behöver ha sin hamster ute flera timmar per dag om man inte har möjlighet, men i alla fall en timme.

Upp till toppen
Annons: