Annons:
Etikettroborovski
Läst 3042 ggr
Mirre395
7/1/14, 8:54 AM

Flera Robovskis tillsammans???

Hej!! Jag hade tänkt att skaffa Roborovskis till hösten och har en liten fråga. Jag har för tillfället två vintervita dvärghamstrar som bor tillsammans, och jag har läst att Roborovskis funkar bra ihop för det mesta. Jag har en ganska stor bur/ akvarium. (163✖️42) och skulle gärna vilja ha fler än två små hamstrar. Ca3-5st I så fall är dem samkönade. Är det någon som kan ge tips /råd eller annat om detta??? :)

Annons:
nadilda
7/1/14, 9:34 AM
#1

Campbells (speciellt hanar) funkar också ofta i grupper. Jag har tre killar ihop och de funkar jättebra. Vet tyvärr väldigt lite om robbar.

Mirre395
7/1/14, 9:49 AM
#2

Tack!! Jag skulle kunna skaffa campbells istället! Har precis läst lite och dem verkar jättemysiga!!! Vet du någon uppfödare som föder upp campbells?

Fiona1234
7/1/14, 9:53 AM
#3

#2 Emmy, Eldängens föder upp Campells i Stockholm :) Hon är även reggad så hon finns med på SHF hemsida :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Mirre395
7/1/14, 10:45 AM
#4

Tack! Bra att veta!!!;) jag ska kolla sen:)

nadilda
7/1/14, 11:15 AM
#5

Mina tre killar är från Eldängens, hon är jätte bra!

jossa5
7/1/14, 11:40 AM
#6

Robbar funkar bra i grupp dom med. Dock kan ju dom vara lite vildare än campbells och vintervita.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
Fiona1234
7/1/14, 11:59 AM
#7

Om jag inte minns fel så föder även Emmy upp robbar? 🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Emmyz
7/1/14, 12:58 PM
#8

Jag (Emmy, Eldängen's) föder upp både campbells och roborovski :) finns i Stockholm :) har både campbells och robbar till salu just nu:)

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens


Mirre395
7/2/14, 12:31 PM
#9

Tack så jättemycket!!:)

[Nikodemus]
8/21/14, 11:08 AM
#10

Vad är det för skilnad på sirbiriskdvärg hamster o robviskdvärg hamster ???

Cindy S
8/21/14, 11:28 AM
#11

#10

Sibirisk dvärghamster är ett namn djuraffärer vanligtvis använder för hybrider(som alltså är en blandning av både campbells och rysk vintervita) eller deras namn för rysk vintervita.

Eftersom att både campbells och vintervita är lugnare i handen och buren så är det skillnaden mellan dem och robbar(förutom storlek och utseende) och att de kan vara i flock. Men ifall någon försöker sälja dig en sibirisk dvärghamster så är det troligt att de inte har stamtavla och man vet inte hur föräldrarna och farföräldrarna haft för temperament.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Tessan01
8/21/14, 1:09 PM
#12

Kan starkt rekommendera Eldängen's hamstrar. Hur gosiga som helst! =) Mina 4 Roborovski tjejer är från henne är bor alls ihop. Fungerar utmärkt. :)

[Nikodemus]
8/22/14, 8:24 AM
#13

Har en robbar tror jag dom heter .. sen en blå el svart dvärghamster som e lite större än va robbar är

Annons:
Cindy S
8/22/14, 8:27 AM
#14

#13 Roborovski dvärghamster och förmodligen en campbell eller Hybrid.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Nikodemus]
8/24/14, 8:41 AM
#15

Okej de är en hona o hane som e tanken o para men dom i djuraffären rekomderade inte o göra de så måste jag skaffa nya p sätta in till dom hona o hane

Fiona1234
8/24/14, 8:54 AM
#16

#15 Du borde inte para dina hamstrar…

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Tessan01
8/24/14, 8:59 AM
#17

Nikodemus: Så du har en Roborovski och en Campbell/Hybrid? Man skall INTE para två hamstrar av olika arter. Du bör skaffa en tjej kompis till tjejen och en kill kompis till killen. :) Ursäkta TS för en del OT i tråden! :/

Smådjursälskaren
8/24/14, 9:00 AM
#18

För mig har det tyvärr aldrig funkat att ha ojämna tal på hamstrar. 😕 Jag har lärt att hamstrarna bildar grupper i par

Mvh Elin 🐹

[Nikodemus]
8/24/14, 9:01 AM
#19

Vadå da?? Då får jag väll köpa nya hona o hane o sätta in till dom andra

Fiona1234
8/24/14, 9:04 AM
#20

#19 Man ska ej avla djuraffärs hamstrar pga att du ej vet bakgrunden på dom. Samt att du hade två olika arter, skulle låta dom vara själva då du inte kan sätta in en roborivski till campellen tex…

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
[Nikodemus]
8/24/14, 9:04 AM
#21

Vadå da ????? Fick inga papper på va raserna heter så jag får goggla själv

Fiona1234
8/24/14, 9:06 AM
#22

#21 Vadå "Vadå da?????" Jag skrev exakt det jag menade?

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Nikodemus]
8/24/14, 9:16 AM
#23

Vadå da?? För mej att dom sa även att man kunde söpa nya från en annan djuraffär o sätta in te dom …

Fiona1234
8/24/14, 9:19 AM
#24

Jo, men du kan ju inte sätta in en roborivski till en campell?

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Nikodemus]
8/24/14, 9:32 AM
#25

Vadå da ??? Samma sorter men från annan djuraffär hona o hane … har haft guldhamter tidigare

Cindy S
8/24/14, 9:36 AM
#26

Har du plats för alla ungar sen? Och ifall honorna blir sjuka under graviditeten och måste in till veterinär? Är dina hamstrar i rätt ålder för att paras?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Nikodemus]
8/24/14, 10:22 AM
#27

Ja då . De blir dom inte . Honan jag har nu e yngre än hanen jag har .. om en ca en månad ska jag köpa nästa hona o hane o guldhamstrar ….

Annons:
Cindy S
8/24/14, 10:33 AM
#28

Här är lite info om avel om du är nyfiken http://www.hamsterforeningen.se/dv%C3%A4rghamster/avel-2080249

Du kan kolla med djuraffärerna att de inte köper in från samma ställe som dina andra hamstrar kommer ifrån så att det inte är lika troligt att de är besläktade.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Nikodemus]
8/24/14, 11:49 AM
#29

Köpte mina på grizzlyzoo som finns i uppsala

Flöffo
8/24/14, 12:12 PM
#30

Nikodemus: Du kan aldrig lära dig för mycket. Jag har läst på i ungefär 7 år och gör det fortfarande. Jag tycker man måste vara väldigt påläst, ha plats och pengar om man ska avla. Har du det? Ska du ta en kull borde du ha hamstrar från uppfödare.

//Flöffo

[Nikodemus]
8/24/14, 12:28 PM
#31

Vadå da de fungerar ju lika bra från djuraffären

Flöffo
8/24/14, 12:58 PM
#32

#31 Visst fungerar det men det är inget att rekommendera.

//Flöffo

[Nikodemus]
8/24/14, 1:31 PM
#33

Varför då ????

Cindy S
8/24/14, 1:38 PM
#34

De är mindre, ofta inavlade, man vet inte om föräldrarna är snälla eller bitska, om guldhamstrar bär på papova och man stödjer grossister som massavlar under dåliga förhållanden. MEN vissa djuraffärer är bra, de handlar från mindre uppfödare, behandlar sina djur bra och har helt enkelt bättre djur. Du kan ju kolla upp den djuraffären du köpte från, se var de fick djuren ifrån.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Arvida
8/24/14, 2:06 PM
#35

Nikodemus! Därför att du inte vet någonting om vilken härstamning hamstrarna har eller vilka sjukdomar som hamstrarna bär på eller som kan ha funnits tidigare i släkten och som kan vara ärftliga. Alltså väldigt stor risk att du föder upp sjuka och inavlade djur. Och det är INTE mycket bättre att köpa nya hamstrar från annan djuraffär och para två obesläktade inavlade individer. Vid inavel så dubblar man generna. Det kan ha både positiva ( rent utseendemässiga) men mest negativa aspekter. Stor risk att du dubblar de negativa generna. Som kan leda till sjukdomar, inavelsdepression, små kullar, låg livslängd, små hamstrar, dåligt temperament mm mm mm. Listan kan göras lång! Jag kan egentligen ingenting om hamsteravel, men jag har haft kattuppfödning tidigare och har sett många exempel på hur illa det kan gå om man inavlar och inte vet vad man håller på med. Och jag är ganska säker på att inavel fungerar lika dåligt på hamster som på katter. Dina hamstrar är säkert supermysiga och trevliga som sällskapsdjur. Men mitt tips till dig om du vill börja med uppfödning seriöst är att ta kontakt med uppfödare och köpa två obesläktade hamstrar med känd härstamning istället. Och framför allt fråga om någon uppfödare vill vara din mentor. Någon erfaren uppfödare som kan hjälpa dig att välja avelsdjur, svara på frågor och vara ett stöd under tiden.

[Nikodemus]
8/24/14, 3:11 PM
#36

De va bara raserna/sorterna jag va ute efter …..

[Nikodemus]
8/24/14, 5:11 PM
#37

Ingenting annat så nästa månad så köper jag hona o hane av dom sorterna jag har o guldhamstrar….

Flöffo
8/24/14, 5:16 PM
#38

#36 #37 Nu blev jag förvirrad.

//Flöffo

[Nikodemus]
8/24/14, 6:04 PM
#39

Honan är roborovskidvärghamster hanen safir blå dvärghamster

Fiona1234
8/24/14, 6:05 PM
#40

Fortfarande förvirrad…

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Flöffo
8/24/14, 6:10 PM
#41

#39  Safir blå dvärghamster säger mig inte så mycket då jag är ganska säker på att det inte finns någon färg som heter så. Däremot vet jag att det finns vintervita med färgen sapphire och campbells med färgen blue. Ska du köpa en till robbe hona och en hane av den andra arten? Förstår inte riktigt.

//Flöffo

Annons:
[Nikodemus]
8/24/14, 6:24 PM
#42

Tanken e så

[Nikodemus]
8/25/14, 9:30 AM
#43

Ja de ska jag göra hm ska kanske göra de från fäboden där föder dom upp kaniner med mera ska köpa hamstrarna där med

tilde.wahlgren
8/31/14, 7:10 AM
#44

Om du ska sätta ihop de med en annan måste den du tar med hem måste vara en liten unge

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

[Nikodemus]
8/31/14, 4:56 PM
#45

Varför då?? Varför måste de va ungar till båda ???

[Nikodemus]
8/31/14, 5:53 PM
#46

Tilde.wahalgren ????

[Pomelo & Gigi]
12/14/14, 3:36 PM
#47

#46 För att avla på hamstra måste de vara av samma art, du måste ha en stor Bur och kunskap om hamstrarna och sen måste du ju kunna sälja dem också…

Olivia8383
12/14/14, 3:54 PM
#48

Nikodemus, jag tycker att du verkar fruktansvärt oseriös och vad jag kan se så vet du inte mycket om avel och de djuren du har tänkt att avla på. Jag tycker synd om de stackars djuren som behöver utsättas för oseriös avel då det är väldigt påfrestande. Har du tankar på att avla så får du läsa dig till hur man gör för att veta så mycket som möjligt så att du kan hjälpa till om något skulle gå snett. Det spelar ingen roll hur många guldhamstrar du har haft tidigare, det som spelar roll är hur mycket du kan och hur du visar att du kan det. Det som gör mig mest irriterad är att du käftar emot de erfarna uppfödare och de pålästa djurägarna ovan som försöker att hjälpa dig! Jag hoppas att du tänker dig för och inte avlar för vad jag kan se så kan det gå väldigt dåligt då du inte har speciellt mycket kunskap.

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Annons:
Majaa12
12/14/14, 4:08 PM
#49

#47 #48 Tror att Nikodemus har tagit bort sitt konto, det går inte att komma in på profilen, men hoppas att h*n läser ändå.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Mirre395
12/14/14, 7:57 PM
#50

jag tycker att tråden spårat ur lite nu:/ Tack för alla bra tips och råd, kan någon vara vänlig och låsa tråden?:)

Fiona1234
12/14/14, 8:22 PM
#51

Jag låser tråden då den inte är relevant längre // Medarbetare

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: