Annons:
Etikettandra-djur
Läst 2207 ggr
minihamster
2014-06-18 16:11

Katt och hamster

Det är så att jag funderar på att skaffa hamster igen. Och undrar då om man kan ha både katt och hamster? Jag vill ju gärna ha hamstern på mitt rum, måste jag då alltid ha stängd dörr och inte låta katten vara i mitt rum? Kan hamstern dö av skräck om katten hoppar upp på buren? Finns det någon här som har både katt och hamster så får ni gärna berätta hur ni löst det. :)

//Josephine :)

Annons:
Scorpio97
2014-06-18 16:19
#1

Jag har katt och hamster. Jag har en dunabur åt hamstern, som jag har sett till står ordentligt stadigt (har fixat kanter på byrån den står på, så buren inte kan vältas). 

Katten har lärt sig att hon får sitta på skrivbordet och titta, men att hon inte får vara på hamsterburen. Vi har fler katter, men det är bara "min" som får vara i mitt rum (dom andra katterna är ibland lite dumma på henne, och därför måste hon ha ett utrymme där hon får vara ifred)

För det mesta så struntar katten i hamstern, det är bara om han springer runt som hon kan bli nyfiken. Men även då håller hon avstånd. Dom få gånger hon har hoppat upp på buren har inte hamstern reagerat, utan bara fortsatt med det han höll på med innan. När hamstern är ute i hagen får katten inte vara med.

Men det beror ju såklart på hamstern, och katten. Har du en katt som du vet kommer vara väldigt intresserad och väldigt på, så är det bäst att katten inte får vara i närheten utan uppsikt. Och om du har en väldigt orolig/nervös/otrygg hamster, så bör den också slippa katten.


//Jessie

minihamster
2014-06-18 16:31
#2

#1 Tack för ditt fina svar! Det låter som att det går bra med en katt och hamster samtidigt. Och om det inte skulle funka så är det ju bara att inte låta katten vara i mitt rum. :)

//Josephine :)

[Emma--]
2014-06-18 17:26
#3

Jag har aldrig varit med om att nån av mina hamstrar har reagerat negativt på att katterna sitter utanför och tittar. Ofta har mina hamstrar gått fram och spanat på katterna också.

Däremot gäller det förstås att ha en säker Bur! För kommer hamstern ut eller katten in i buren så kan det förstås sluta illa.

Ulltussa
2014-06-18 17:30
#4

Har också katt och hamster hemma och det går så bra så! Så länge man håller uppsikt över katten om de skulle vara i samma rum ^^ har mina hamstrar på mitt rum men har dörren stäng under dagen när jag inte är där. Fast min katt har alltid tyckt att hamstrarna är lite läskiga så hon håller sig på avstånd, men vill gärna kika på dem, på håll då såklart *skrattar*

Mvh Mikaela

minihamster
2014-06-20 12:15
#5

#3 #4 Tack för era svar! Jag vill helst att katten ska kunna vara på mitt rum under dagarna och natten. Såklart så stänger jag dörren när jag tar ut hamstern. Hoppas på att katten är lite rädd för hamstern och håller sig på avstånd! ;)

//Josephine :)

Shalin
2014-06-20 14:58
#6

Jag undrar hur min katt kommer reagera. Jag tror hon kommer vara extremt nyfiken och försöka komma upp till hamstern som jag tänkt ha i bokhyllan. Hon kan inte hoppa till andra hyllan hur mycket hon än vill har jag märkt så jag ska sätta den på tredje givetvis för säkerhetens skull. 

Jag hade en gång en katt som först var mycket nyfiken på min hamster. Men sedan hände något som jag självklart skäms för än idag. Jag hade inte stängt dörren till mitt rum riktigt, och trodde dessutom att katterna var ute. Min guldhamster Hugo sprang under sängen, och så kommer plötsligt min katt in i rummet. 

Jag reagerar först inte och säger bara hej Sara och tittar på henne. Hon ser plötsligt Hugo och får jägarblick, samtidigt som hon hukar sig ner och tar ett språng in under sängen. Jag får panik när jag ser att hon är på väg, och lyckas ta tag vid svansroten och bara drooog ut henne snabbt som bara den. Jag hade ju heltäckningsmatta med så den stackarn höll sig även fast lite >.< 

Stackars Sara sprang ut ur rummet, och jag stängde dörren och tittade under sängen. Det var precis som om inget hade hänt. Hugo sprang nyfiket omkring. Efter det var Sara inte glad över att träffa Hugo. Kom man nära med honom, kisade hon och vände bort precis som om han luktade illa :P Men hade man lämnat dom ensamma tror jag absolut att hon hade försökt. Utan tvekan.


Annons:
[[Hamsterby]]
2014-06-20 17:52
#7

Jag har hamster uppfödning och har även 3 st katter och det funkar bra katterna bryr sig inte så mycket i mina hamstrar ibland kan dom gå in i rummet under sängen och sitta där en stund fast dom gör ju inget mot hamstrarna

Upp till toppen
Annons: