Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningkinesisk
Läst 1111 ggr
Odette
2014-05-19 13:50

Avelspar som små..

Om man kollar på olika internetsidor om avel på kinesisk dvärghamster står det ofta att de är väldigt aggressiva mot varandra och att honan lätt kan bita ihjäl hanen om hon inte är i brunst. Ett av exemplen som rekommenderas om man vill avla på dessa, är att man sätter ihop hona och hane redan som små.
Så får de växa upp tillsammans, kanske få en eller två kullar tills man är nöjd och sedan sätter man dem i separata burar.

Vad tycker ni om detta? Att sätta ihop avelspar när de själva är bebisar så att säga?
Vill gärna höra era tankar kring det, själv tycker jag att det känns lite som att ta den "enkla" vägen bara för att få ungar efter dem. Jag menar, hur vet man att avelsdjuren har ett önskvärt temperament och en bra hälsa om man sätter ihop dem som små?
Då hinner man knappt lära känna dem, få dem tama, eller ens utvärdera deras goda/negativa egenskaper. Då borde det ändå vara bättre att göra som med guldhamstrar som också är solitära, att man helt enkelt lägger ner mer tid på att hitta brunsten på honan och parar dem då. Då kan man i lugn och ro utvärdera djuren innan man sätter ungar i dom. Så tänker jag iaf.

Dela gärna med er av era tankar!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Annons:
Odette
2014-05-20 16:00
#1

Ingen??

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Upp till toppen
Annons: