Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningroborovski
Läst 1194 ggr
[Konstig]
2014-05-11 13:53

Luktar det mycket?

Hur mycket tycker ni att det luktar om man sover med hamstern i samma rum som man bor, luktar det mycket av deras kiss & bajs? eller annat?

Annons:
Lexie82
2014-05-11 13:56
#1

Jag har tre burar med vintervita i vardagsrummet, och jag tycker inte att det luktar nånting alls. Men det beror ju på hur ofta man städar och vad man har för Bottenmaterial.

Lexie82
2014-05-11 13:57
#2

Om du städar burarna ofta, har ett bra Bottenmaterial och bra ventilation i rummet tror jag inte du kommer störas av någon lukt

fuzzie
2014-05-11 17:32
#3

Jag tycker inte att det luktar illa alls på mitt rum och då har jag 7 burar och sammanlagt 9 st. dvärghamstrar + 2 kullar med 8 ungar sammanlagt. Det som gör att det luktar ibland på mitt rum är om jag inte har hunnit städa råttornas Bur, då de har en ganska stark urindoft. Men hampisarna är mer eller mindre doftfria. 👍 

Av de 7 burarna så är 5 av dem öppna akvarier och 2 av dem är duna burar vilket gör att det är väldigt bra ventilation i alla burarna. Så jag byter efter behov då vissa burar blir skitiga tidigare än andra. Använd dig gärna av hampaströ/lättströ eftersom det är ett väldigt skonsamt strö. Det är damfritt vilket är jättebra för båda hamstrarnas och människornas luftvägar och sedan är det i princip helt doftfritt. Så jag rekommenderar det ströet varmt! 😃 

Sedan är det inte själva bajskorvarna som luktar illa när burarna börjar lukta, utan det är urinet som luktar när det kommer i kontakt med ströet och efter ett tag så bildas amoniak och det luktar illa! 🤦‍♂️

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

illoi
2014-05-11 21:05
#4

Använd toalett så blir det enklare att ta bort kiss lukten.

[THEfluffyRAT]
2014-05-12 10:32
#5

Det luktar lite granna tycker jag när den har gjort nummer två mycket. Tycker inte att dens urin luktar jätte mycket, men den har då en toalett som den kissar i som jag tömmer varje dag och jag brukar ta upp det andra med en spade varje dag också, sedan gör jag rent buren en gång i veckan minst :) Använder vanligt spån i min Bur, det blir billigt när man gör rent ofta.

Upp till toppen
Annons: