Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningkinesisk
Läst 3339 ggr
Lexie82
3/18/14, 1:49 AM

Kvistar

Tänkte ge mig ut i skogen nån dag framöver och plocka lite kvistar och sånt att inreda Bur med. Men har något svagt minne av att det var  nån trädsort som inte var bra för dvärghamstrar..

Vilka träd ska jag undvika? Och hur torkar jag kvistarna i ugnen för att få dem torra och ta död på eventuella kryp? Temperatur och hur länge?

Annons:
Dvärgvädur
3/18/14, 7:05 AM
#1

Plocka vanliga äppleträds pinnar, men frys dem i 48 timmar så att inga insekter hänger med på köpet som hamstrar inte kan äta.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Lexie82
3/18/14, 10:36 AM
#2

Hehe, tack för tipset - även om det inte svarade på en enda av mina frågor.. ;)

Fiona1234
3/18/14, 10:55 AM
#3

Jag är inte så bra med vilka man inte ska ge. Men de enda jag har gett är äppelträdskvistar :) Och istället för ugn kan du lägga dem i frysen i 48 timmar så dör alla kryp :).

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[GeeGee]
3/18/14, 12:26 PM
#4

Svaret som de menar, är att man ska inte torka dem i ungen alls för du kommer inte få bort alla levande kryp som kan vara kvar då många kan leva i hög värme. Som sagt så inte i ugnen alls utan frys istället för då ve du att dem dör.

Träd som jag skulle undvika är alla träd som ej är fruktträd

Lexie82
3/18/14, 2:37 PM
#5

Fast många andra säger ju att man kan torka dem i ugnen? Och att många lövträd går bra..

Lojs
3/18/14, 3:17 PM
#6

#4 Har du källa på det? Jga har nämligen hört tvärtom, att man ska värma i ugnen för att ohyra kan överleva frystemperaturer (till exempel fästingar överlever i frysen, jag vet inte hur det är med andra odjur).

Jag tror att det absolut bästa är att (om man har möjlighet) låta kvistar och grenar ligga några månader torrt inomhus, det dör det mesta av, när de inte har något att äta. Riktigt tråkig lösning dock, eftersom den tar sån tid. =)

Personligen har jag inte plockat in kvistar och grenar, men när jag tar in grönt utifrån nöjer jag mig med att skölja i hett vatten och hoppas på det bästa, man kan inte undvika all risk för ohyra, det kan komma in på lite olika sätt och man är aldrig helt säker känns det som. Man får göra sitt bästa helt enkelt. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
[GeeGee]
3/18/14, 5:43 PM
#7

Inte på rak arm, men vet att jag pratat med Anticimex och den jag pratade med då föredrog frysning framför värmning men då pratar vi ohyra dvs inte fästingar då de ej räknas som ohyra utan är ett spindeldjur.

Men som sagt inte mer än att de sa så till mig. Samt att de föreläsare vi haft här på Djursjukskötarprogrammet har föredragit frysning för att bli av med ohyra men värmning när det gäller att bli av med minkroorganismer, men det behövs ju inte i sånna här lägen.

[GeeGee]
3/18/14, 5:45 PM
#8

Ah och sen så blir ju kvisten "förstörd" om man värmer den i mikron, all fukt avdunstar ju så den blir torr. Då min hamster äter inte sånna pinnar alls då dem är helt torkade, då känns det inte som någon idé att plocka färska grenar som man sedan torkar. I frysen bevaras grenen bättre…

Men det är nog tycke och smak

Upp till toppen
Annons: