Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödninghybrider
Läst 1646 ggr
Emel
2014-02-13 00:55

Söker hane till parning (Skåne)

Hallå!

Vill ev. ta en kull på min hamsterhona som nu är 6 månader gammal. Hon är himla trevlig, livlig och söt. Har fött upp henne själv, likaså fadern och faderns morfar. 

Färgen är Choklad bandad och pälsen är kort. Hanen jag söker ska framförallt vara trevlig, frisk och helst inte allt för stor. Färgen spelar mindre roll men Gulbaserad, Normalfärgad eller vit hade varit att föredra. Korthår eller långhår spelar heller ingen roll men en satin hade varit himla kul, även rex då jag aldrig haft eller träffat en tidigare. Vill gärna att det finns lite släkthistorik, iallafall föräldradjuren. SHF-Stamtavla är ej nödvändigt. 

Är någon villig att låna ut sin hane till parning så skicka PM. Har stor erfarenhet av hamstrar och en del om uppfödning (tagit 4 kullar) Ersättning ges givetvis i form av unge/ungar eller pengar motsvarande såld(a) ungar.  

MVH Kajsa

(Bor i Malmö)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Annons:
Prins Opal
2014-02-13 08:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har en mycket fin långhårig hanne som har gjort flera kullar. Flyttar till Halmstad om en månad. Jag kan tänka mig att låna ut honom.

Lojs
2014-02-14 17:07
#2

Tänk på att det fortfarande finns papova i landet och det är inte riktigt att rekommendera att låna hamstrar av varandra just nu. Jag skulle inte ens låna hane av någon som jag vet inte har papova, tänk om jag själv har fått in papova för några månader sedan på något sätt och inte vet om det ännu, jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag smittade ner någon annans djur. Plus att det ska vara full koll på papovafri transport osv. 

#1 Om hanen redan fått flera kullar så kanske han har spridit sina gener tillräckligt? Vanligtvis tar man sällan mer än en eller ett par kullar på varje hamster, eftersom vi behöver den genetiska variationen bland våra djur, särskilt nu när så himla många djur och till och med linjer försvunnit ur avel pga papovan. Han kanske har någon passande son istället. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Prins Opal
2014-02-14 18:57
#3

Han är veterinär besiktad och har det inte.

Lojs
2014-02-14 19:32
#4

#3 Det går inte att se på veterinärbesiktning, det borde din veterinär ha sagt till dig! De kan dessutom vara smittbärare utan att ha sjukdomen själva.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sara1214
2014-02-14 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har 2 stycken hanar! En svart ds kh satin. Och en Lh offwhite hane. Båda är så himla fina! Lugna och har ALDRIG bitits. Dock är offwhite hanen lite lugnare i sättet. Men jätte mysiga. Den svarta hanen har varit med i en olycka då han är från djuraffären. dem hade 2 hanar tillsammans och den ena bet av min hanes fot. Så jag tog hand om honom. Men absolut ingen som stör honom eller som är genetiskt. Alltså som påverkar ungarna. Ingen av dem har papova eller har varit i kontakt mede det! en svarta hanen heter Zimba och den offwhite heter Charlie. Super fina killar!

Charlie är först ut.

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Sara1214
2014-02-14 19:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Lilla zimba. ock bor vi i Västerås:/

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Annons:
Emel
2014-02-16 20:25
#7

Tack för svaren! :)

Och ja Papova vill jag inte ha hos mina hamstrar, inte heller föra vidare till nästa generation. Man kan aldrig vara 100% säker men här finns ingen papova och den som har hanen ska såklart vara seriös.

Har PMat med en så får se om det blir ungar.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Prins Opal
2014-02-16 21:28
#8

Alltså ursäka men det känns som att vi blir anklagade att både ha och föra papova vidare, vilket vi oss veterligen inte har. Våran vita långhåriga hane vet vi vilka som är hans föräldrar och längre tillbaka så han har stamtavla, även våra övriga hamstrar vet vi var de kommer ifrån. Jag förstår fullt och fast att man inte ska sprida viruset vidare och att #2 varnar för det men vi känner oss påhoppade. Vi förstår och acceptera att det valts en annan hanne den här gången. Mvh Prins Opal.

Lojs
2014-02-16 21:37
#9

#8 Jag anklagade inte dig som person, jag har aldrig hört talas om er uppfödning innan vad jag kan minnas. Jag pratade rent allmänt, jag skulle personligen inte låna hane från någon enda uppfödare nu när det finns papova i Sverige. Jag vill bara påminna om att risken finns och just när man lånar djur av varandra så sätter man sig i en osäker sits.

Om inte jag ser fel för övrigt så ser din hane ut att vara crémebaserad, vilket inte passar ihop med ts svartbaserade, vilket kan vara anledningen till att hon valde en annan hane.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Prins Opal
2014-02-16 21:46
#10

Att hon valde en annan hane det är ok, smaken är ju olika som sagt var. Men jag känner mig i alla fall påhoppad men som som sagt var vi går vidare utan agg, var bara ett enkelt konstaterande och slutar diskussionen här. //Prins Opal

Emel
2014-02-16 21:55
#11

Nu ska vi alla vara snälla och inte ta åt oss :) F.ö är alla hamstrar i tråden adorable. 

Amnesa tackar alla hanar för visat intresse. Internetdating är inte lätt alla gånger :P

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Upp till toppen
Annons: