Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödninghybrider
Läst 2593 ggr
miwi96
2014-01-21 13:22

Vad är "lättast"?

Vad är lättast att föda upp? (vet att lättast låter oseriöst, men kom inte på något annat sätt att formulera frågan på)

Är Dvärghamster lättare att föda upp eller guldhamster överlag? 
Ställt mig följande frågor själv:

* Vad är det mest efterfrågan på? (I köpsyfte)

* Om nu dvärghamster är "lättare" att föda upp vilken art isf?

* Vad är roligaste att föda upp?

* Vilka uppfödare finns det i Kalmar län med omnejd? Oreggade som reggade. 

Har funderat länge på att starta uppfödning av hamster, vilket kommer ta något/par år till, då jag i dagsläget har två hamstrar som är köpta i djuraffär (vill inte avla på de av det syfte). Så tänker låta det få leva ett värdigt liv hos mig färdigt och sen köpa in två hamstrar av uppfödare senare.

Kommer under de här åren självklart läsa på om hamsteravel och det som har med det att göra!

Frågorna kan verka oseriösa men är intressant att veta vad folk tycker

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

Annons:
Roonja
2014-01-21 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När det gäller djuraffärer om man frågar där så säger dem dvärghamstrar. För små barn vill oftast ha dvärghamstrar. Så dvärghamstrar är väldigt lätta att sälja. Guldhamstrar tyckte jag var roligast att föda upp. Har fött upp båda arterna. Guldhamstrarna var så sociala och de är oftast gosigare så man säger väll att guldhamsterägare får gosa mer medan dvärgar brukar vara ((oftast vintervita) pannkakshamstrar som man säger för de ligger helt platta i händerna! 🙂 Robbar och kinesiska dvärghamstrar är det dåligt om med uppfödare. Robbar är väldigt livliga och är inte goshamstrar. Visst kan man hålla på med dem, men de springer mest. Vintervita och campbells är väll de bästa om man vill ha till sällskap och de är rätt så lätta att avla, men vissa får tyvärr aldrig ungar även fast man har honor och hanar ihop. Kinesiska verkar också vara väldigt charmiga men jag har aldrig haft kinesiska. 🙂 När det kommer till guldar, som ligger mig närmast hjärtat, så är det den bästa arten av dem alla, tycker jag, jag ser inga nackdelar över huvud taget med dem, de var härliga på alla sätt. De var så sociala, de drog sig upp i händerna. Men sen så har ju alla olika åsikter så många kommer nog säga dvärghamstrar också. Men det är upp till dig att välja. 🙂 Ofta kan man tyvärr bli sittande med ungar, och då måste man ha några burar över då guldhamstrar är solitära djur och måste vara ensamma efter 8 veckors ålder. Men har man därimot dvärgar(inte inräknat kineser då de ofta ska vara själva) så kan ju dem leva tillsammans så där kan man sätta honorna som blir kvar med mamman och hanarna med pappan. 🙂 Könsbestämmning på guldar är dock enklare än på dvärgar. Även det mest tränade öga kan se fel på en 2 veckors dvärgbebis. Så där kan man lätt få syskonparning om man inte dubbelkollar. Men sen är det ganska lätt om man kollar könen igen när de är äldre, då pungkulorna ramlat ner. 🙂 Så jag säger guldar, men vill du ha dvärgar så tycker jag du ska avstå robbar om du vill ha lättsålda. Jag har robbar, visst de är så himla söta så man smälter, och även om jag kan hålla i henne så är hon ingen hamster art som vill kela, hon vill mest bara ifrån händerna. I Kalmar vet jag faktiskt inte om det finns någon uppfödare. Ner mot skåne finns det uppfödare och även på gotland har jag för mig att det finns en. 🙂

Lilahnee
2014-01-21 18:48
#2

Guud vilken söt bild!!!

natalie01
2014-03-02 20:45
#3

Vet ni någon som föder upp guldhamster skall köpa en skriv om ni vet för min hamster har dött

Fiona1234
2014-03-02 20:57
#4

#3 Jag föder upp :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

natalie01
2014-03-02 21:08
#5

På Gotland isånnafall har du någon kull nu

Upp till toppen
Annons: