Annons:
Etiketthybrider
Läst 4618 ggr
Tipsi3
11/23/13, 4:10 PM

Hybrid = ?

Någon som skulle kunna förklara för mig vad en Hybrid är när det gäller hamstrar ( Har bara koll på vad Hybrid är inom fågelvärlden… xD ) så vore det toppen 🙂

Antar att ämnet som passar blir hybrider allmänt..?

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Annons:
[evilewa]
11/23/13, 4:19 PM
#1

Hybrid kallas djur där olika arter korsats, exempelvis vintervit och Campbells. Djur som köps i djuraffärer är oftast hybrider. Djur som inte har stamtavla, klassas som hybrider.

Tipsi3
11/23/13, 4:52 PM
#2

Ok, tack för förklaringen :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

[etsan]
11/23/13, 4:58 PM
#3

#1 svara bra. Men en sak är att i hamstervärlden är det BARA vintervita och cambells som kan korsas. (Ej att rekomendera)

Tipsi3
11/23/13, 5:01 PM
#4

#3 Ja, jag har läst om det någonstans tror jag… 🤔 Själv förstår jag inte vitsen med att korsa olika arter, det verkar ju inte vara speciellt bra 😐

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

[etsan]
11/23/13, 5:09 PM
#5

#4 nej eller hur, det är ju inte bra. ;-)

CupcakeGod
11/23/13, 9:37 PM
#6

Det finns många som avlar på hybrider, och dem kan visst få ungar. Så varför är det så fel att avla på dem?

Nu är jag inte säker på hur det ligger till med inavel i dvärghamstervärlden, men hade det inte varit bra att korsa nya olika linjer och arter med varandra?

Annons:
[evilewa]
11/23/13, 9:52 PM
#7

#6 det är inte bra att avla på hybrider, av den anledning att det är olika arter inblandade. När det är olika arter får de problem med kommunikationen sinsemellan. Ett exempel är att det är svårt att hålla dem två och två eller i grupp, just för att de får problem att kommunicera.

[Ingunn_1969]
11/23/13, 10:12 PM
#8

#6 Vissa sjukdomar finns mest hos den ena arten, campbells t.ex. drabbas ofta av diabetes. De vintervita har en del problem med ögonen.

Hybriderna får med sig sjukdomar från båda sidor, dvs både diabetes och ögonproblem.

Deras ryggar är annorlunda uppbygd vilket gör att hybriderna ofta får krokiga ryggar, det är inte alltid så lätt att se men innebär naturligtvis en plåga för djuret.

Campbells är större än vintervita, så en vintervit hona som paras med en campbellshane får ofta problem med att föda fram sina ungar, de fastnar och både honan och ungarna dör.

Det finns absolut inget positivt alls med att para de två arterna med varandra och mycket av arbetet vi uppfödare lägger ner handlar om att få tag på  djur från rena linjer till vår avel. Det innebär att vi oftast får åka utomlands för att få tag på djur vilket är både dyrt och besvärligt (men roligt naturligtvis!).

Vissa envisas med att avla på hybrider trots alla risker och det enda jag hoppas och ber om är de dels är noga med att informera att det är hybrider man har avlat på så ingen luras att tro att de är rena samt att man ser till att aldrig någonsin para en Hybrid med en hamster från rena linjer. Det är lätt hänt att det avlas ett par tre generationer med inblandning av Hybrid innan det upptäcks och har vi otur förstörs våra rena linjer för all framtid!

Om man absolut vill ta den enkla vägen och avla på hybrider från djuraffären så är det minst dåliga alternativet att fortsätta hämta sina avelsdjur i djuraffären eller från andra så kallade uppfödare som avlar på hybrider.

Allra bäst är det naturligtvis att försöka bidra med något positivt till aveln i stort och hämta sina avelsdjur hos uppfödare som avlar på rena linjer. Vi är inte så många i Sverige men det trots det ganska lätt att få tag på ett obesläktad avelspar att börja sin uppfödning med. Det är sen, efter några generationer, man behöver importera för att komma vidare i avelsarbetet.

CupcakeGod
11/23/13, 10:29 PM
#9

Ojdå… Jag tänkte verkligen inte på det så här.

cookiedough101
11/23/13, 10:30 PM
#10

#8 jättebra förklarat! :)

De som sa att man inte kan köpa lycka, glömde djuren.Glad

Tipsi3
11/24/13, 9:51 AM
#11

#8 Perfekt förklaring, det är ju såna här svar som verkligen påverkar!

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

[Ingunn_1969]
11/24/13, 12:23 PM
#12

#9, 10 och 11, vad roligt att ni uppskattade mitt inlägg, tack så mycket :-)

[Ingunn_1969]
3/7/14, 9:03 AM
#13

Jag puttar upp den här tråden. Det finns fler trådar på Hamster i fokus gällande alla nackdelar med hybridavel. Kan vara bra att påminna då och då.

Annons:
[Ingunn_1969]
3/7/14, 10:50 AM
#14

Här är en länk till en uppfödares syn på hybridavel. Det är en mycket bra text som jag hoppas ni tar er tid att läsa: http://vildvittrans.wix.com/home#!hybridavel/c1tcn Med vänlig hälsning Ingunn

Tipsi3
3/7/14, 4:07 PM
#15

#13 Ja, vad jag har förstått det som behöver vissa få en påminnelse ;)

#14 Ok, intressant att läsa när man har tid :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

thea_thea
1/16/16, 4:06 AM
#16

Puttar upp denna tråd! Bra att veta :)

Stoodyear
1/16/16, 10:21 AM
#17

Superbra och informativ tråd!

Upp till toppen
Annons: